משתמש:בריאל/ארכיון 2

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הקומדיה האלוהית מאת דנטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחריטי נחושת מאת גוסטב דורה לקומדיה האלוהית מאת דנטה

בשנת 1868 סיים דנטה את יצירתו הקומדיה האלוהית שהייתה לאוסף של 136 תחריטים המתארים את התופת , כור הטוהר וגן העדן.

העולם הפרטי של דנטה והיצמדות גוסטב דורה לטקסט

תחילה הייתה הקומדיה האלוהית בשמה המקורי -"הקומדיה" אשר חוברה ע"י דנטה אלגיירי ולאחר הכרתה זכתה לכינוי הקומדיה האלוהית ומתארת את עולמו בעת הכתיבה. ואת השפעות הסביבה על כתיבתו כמו אוייביו אשר דן אותם לתופת בפוגשו בהם בייסוריהם על חטאים שחטאו נגדו או נגד אוהביו , דנטה היה משוייך לגואלפים הלבנים ולכן דמויות מסויימות הנידונות לגיהנום הינם שייכים לתומכי אוייביו המרים הגואלפים השחורים ששלטו באיזור מגוריו . בדמותם של אוייבים אלה הסתמך גוסטב על ציורים קודמים של הדמויות ולכן פניהם מבוססים על מקור מאותה תקופה.

התיאור של הקומדיה כולל מספר מרכיבים ואחד מהם קשור לתחושותיו האישיות של דנטה , מתוך כך בחר בדמות של משורר שמלווה אותו בגיהנום .

ודמותה של ביאטריצ'ה המביאה אותו לגן העדן . כאשר מהטקסט יש רמיזה של המעבר מהגיהנום לגן העדן כתיאור למפגש עם ביאטריצ'ה וזאת בנוסף על שאר המרכיבים הכוללים את האמונה של הנצרות , התקופה הפוליטית והאישית וכוכבי הלכת .

כך גם במקרה של ביאטריצ'ה

אהבתו לביאטריצ'ה שנפטרה מוקדם מהצפוי הולידה את פגישתו איתה בגן העדן הציור של ביאטריצ'ה הינה שיחזור ע"י גוסטב דורה לפי דמות מוקדמת יותר שצויירה ע"י צייר אחר .

כך גם לגביי הערצתו הגדולה לדמויות היסטוריות אשר ראויות לדעתו ראויות להערכתו הרבה וזוכות להגיע לגן העדן או לכור המצרף .


העולם הנוצרי של דנטה והשפעתו על דורה

הכתיבה מתייחסת לטקסט המחולק לקנטות המתארים את המדורים השונים בתופת בכור המצרף ובגן העדן הטקסט מסתמך על כתבי הנצרות ומושפע גם בחטאים השונים מקביעת הנצרות בלבד , גם הדמויות השונות המופיעות בטקסט נידונות ע]"י השפעת הנצרות ובכך תואם הטקסט את התיאורים השונים שהשתמש גוסטב דורה בסגנונו המוכר על מנת להמשיך את הסגנון האיטלקי נוצרי מובהק אשר למד הנהוג כאשר תיאורי האנטומיה מצויירים עפ"י ציור אנטומיה טופוגרפית ומתארים את תנועת הגוף ולא לפי השלד של האובייקט .

דורה שכבר ידע כיצד לתאר את ההתרחשויות הקורות בטקסט והיה מודע לנושאים הנוצריים אשר ליוו את יצירתו ביצירה הראשונה המפורסמת שלו שהינה אוסף תחריטי התנ"ך. עם זאת יש במספר מועט מאוד פרטים שחרגו לראות עיניו של דורה בניסיונו להצמד לטקסט שהכתיב דנטה ולכן מספר קטן של דמוית מתוארות שונה מאשר במקומות נוצריים אחרים .

התופת[עריכת קוד מקור | עריכה]

כור המצרף[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקומדיה האלוהית - גן העדן[עריכת קוד מקור | עריכה]