משתמש:דגש/בן נחום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דיספוריה מגדרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שבוע טוב דגש חזק,
הערך דיספוריה מגדרית כתוב כעת באופן חד-צדדי מנקודת המבט של ארגוני הלהט"ב, ולכן חיוני עבור הערך לאזן אותו באמצעות הבאת נקודת המבט השמרנית.
מצאתי כתבה אמינה, מקיפה ומעמיקה בנושא מאת קתרין קרסטן (עמיתה בכירה ב'מרכז הניסוי האמריקני - Center of American Experiment) שפורסמה באנגלית בכתב העת פירסט ת'ינגס - First Things בדצמבר 2016, ותורגמה לעברית ב"השילוח".
לנוחותך אני כותב להלן את הטקסט שלהבנתי בעל חשיבות אנציקלופדית, לפי חלוקה לפסקאות הקיימות כעת בערך דיספוריה מגדרית אליהן מתאים להכניס את אותו טקסט. אני משוכנע שלפחות חלק ניכר מהטקסט דלהלן יהיה בעל חשיבות אנציקלופדית בעיניך, אז בבקשה פשוט תעתיק אותו לשם.
בתודה בן נחום - שיחה 10:11, 10 בדצמבר 2019 (IST)

בפסקה "סיווג":

לפי DSM-5, דיספוריה מגדרית מסווגת במשפחה של הפרעות פסיכולוגיות הכוללת גם אנורקסיה, הפרעת דיסמורפיה של הגוף, והפרעת-זהות של שלמות הגוף (BIID)[1]

בפיסקה "מאפיינים":

לפי ד"ר פול מק'יוּ (ששימש 26 שנה פסיכיאטר ראשי ב"בית החולים ג'ונס הופקינס" בבולטימור), הדיספוריה המגדרית אצל גברים מעוגנת בדרך כלל במשיכה ארוטית[1].

בפיסקה "גורמים משוערים"":

לפי ד"ר פול מק'יוּ (ששימש 26 שנה פסיכיאטר ראשי ב"בית החולים ג'ונס הופקינס" בבולטימור) ילדים "מגיעים לתפיסות שלהם על מין" בשל "מגוון קונפליקטים וטרדות פסיכו-סוציאליות של ילדים. בהם "קונפליקטים סביב האפשרויות, הציפיות והתפקידים הקשורים על פי תפיסתם למינם הנתון – ומניחים ששינוי המין יקל על הקונפליקטים הללו או אף יפתור אותם"[1]. לפי ד"ר קנת צוקר (ששימש מנהל "קליניקת הזהות המינית לילדים ולנוער ולמשפחה" במרכז להתמכרויות ולבריאות הנפש בטורונטו), בין "הגורמים המכשירים את הקרקע לַהפרעה" נמנים בעיות חברתיות של הילד ופסיכופתולוגיה של ההורים[1].
קיימת טענה ביקורתית לפיה ארגוני להט"ב הצליחו להפוך את הדיספוריה המגדרית ל"מעשה נחשק" שיש סביבו "הילה של סלבריטאים", וכי החקיקה במדינות רבות בארצות הברית מאפשרת לארגוני להט"ב גישה נוחה לאוכלוסיה פגיעה של נערים עם התמודדויות נפשיות. קיימת ביקורת מקבילה הטוענת כי ארגוני להט"ב "משתיקים" עמדות של מומחים בנושא "דיספוריה מגדרית" אשר אינם תואמות להשקפתם; לפי ד"ר מישל קרטלה (מ"הקולג' האמריקני לרפואת ילדים") אנשי מקצוע רבים שאינם תומכים בטיפולים האגרסיבים המודרנים בתחום הדיספוריה המגדרית נמנעים מלהביע את דעתם במופמבי אולם רוב אנשי מחשש "שאם ידברו בגלוי זה יהיה סוף הקריירה שלהם". בשנת 2015 הובילו פעילי להט"ב לפיטוריו של ד"ר ד"ר קנת צוקר (שנחשב מגדולי המומחים בעולם בתחום הזהות המגדרית אצל ילדים) לאחר שהביע את עמדתו המקצועית שלא התיישבה עם עמדתם של ארגוני הלהט"ב[1]

בפיסקה "טיפול":

שיטת הטיפול המקובלת בדיספוריה מגדרית אצל ילדים ונוער הייתה "הַמְתָנה תוך השגחה". בשנת 2007 הציג ד"ר נורמן סְפּאק ממסלול טיפולי חדש שפותח בהולנד, בו המטופלים שמעוניינים ב"הקצאה מחודשת של מגדר" יקבלו בגילאי 13 מעכבי הבשלה מינית, ובגיל 16 יטלו הורמונים של המין הנגדי וחלקם יופנו בהמשך לניתוח לשינוי מין. שיטה זו הפכה לנורמה טיפולית. בשנת 2012 עלה בבריטניה מספר ההפניות של ילדים ל"מרפאות לדיספוריה מגדרית" ב-200% לעומת השנה שקדמה לה. לפי קבוצת התמיכה 'טרנספורמינג פמיליז' בסנט-פול במינסוטה, בקבוצה שבקבוצה הצעירה שלה (ידלים בגילאי 4-8) יש 25 ילדים.[1].
מנגד, לפי ד"ר קנת צוקר הטיפול הנכון לילדים בגיל החביון הוא ייעוץ שיסייע להם להתאים את זהותם המינית למינם הביולוגי, וסיכויי ההצלחה גוברים כאשר "ההורים ממזערים את הבעיה". גם לפי ד"ר פול מק'יוּ, הטיפול הטוב ביותר הוא "ייעוץ ותרפיה משפחתית". קתרין קרסטן (עמיתה בכירה ב'מרכז הניסוי האמריקני (Center of American Experiment) אף מצביעה על כך שלפי DSM-5 בין 70%-95% מהילדים והנערים שהתמודדו עם "דיספוריה מגדרית", חזרו להזדהות עם מינם הביולוגי עד הגיעם לבגרות[1].
ד"ר פול מק'יוּ מותח ביקורת חריפה על השיטה המודרנית שלטענתו מנסה לטפל בבעיה פסיכולוגית באמצעות הורמונים ופעולות כירורגיות ומשווה זאת לטיפול באנורקסיה באמצעות שאיבת שומן. לפי ד"ר מק'יוּ, הטיפול המודרני "מותיר את בעיותיו הפסיכולוגיות של המטופל, שהיו התשתית לדיספוריה שלו, בלתי מאובחנות ובלתי מטופלות" והוא מחזק זאת על פי מחקר שוודי משנת 2011 שעקב אחרי אנשים שביצעו ניתוח לשינוי מין (בהשוואה לקבוצת ביקורת) ומצא כי ניסיונות ההתאבדות אצלם גבוהים בכ-500%. [1]

בפיסקה "קישורים חיצוניים" בגירסה הנוכחית יש בערך רק 2 קישורים חיצוניים; אחד מהם של "המועצה הפוליטית לזכויות הלהט"ב" והשני קצר למדי.
לכן נראה לי מתבקש להוסיף גם את הכתבה המקיפה הנ"ל לשם. לנוחותך אני מציכ כאן את הקישור כדי שתוכל גם עליו לעשות "קופי פייס":

תגובה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אני צריך לעבור על זה (אני לא עושה copy&patse בלי לבדוק), מקווה שבימים הקרובים. דגש חזק - שיחה 10:28, 10 בדצמבר 2019 (IST)

בשלב זה קשה לי, מצטער. אני לא יודע אם יהיה לי זמן לקבל ממך פניות. דגש חזק - שיחה 15:41, 15 בדצמבר 2019 (IST)

ערך נוסף ע"פ אותה כתבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהתאם לדבריך, אני מצרף כאן טקסט דומה לערך נוסף:

בערך ניתוח לשינוי מין:

בפיסקה "היסטוריה והווה":

בית החולים "ג'ונס הופקינס" בבולטימור היה מחלוצי הניתוחים לשינוי מין, אך הפסיק לבצע אותם עקב מחקר שהוכיח שניתוחים לשינוי מין אינם משפרים את בריאותם הנפשית של המטופלים[1].
מחקר שוודי משנת 2011 (שד"ר פול מק'יוּ ששימש 26 שנה פסיכיאטר ראשי ב"בית החולים ג'ונס הופקינס" בבולטימור הגדיר אותו המחקר המעמיק ביותר בתחום) שעקב אחרי אנשים שביצעו ניתוח לשינוי מין (בהשוואה לקבוצת ביקורת) מצא כי ניסיונות ההתאבדות אצלם גבוהים בכ-500%[1].
  1. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 קתרין קרסטן (עמיתה בכירה ב'מרכז הניסוי האמריקני - Center of American Experiment), מאנגלית: צור ארליך, ‏"הטראנס של משטר המגדר", השילוח, גיליון 3, פברואר 2017 שגיאת ציטוט: תג <ref> בלתי־תקין; השם "קתרין" הוגדר כמה פעמים עם תוכן שונה