משתמש:מגזין יהלום/מבצע קליימור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה. עריכה
מבצע קליימור
Operation Claymore
.jpg
תאריכי הסכסוך מרץ 1941 – הווה (כ־83 שנים)
מקום איי לופוטן , נורווגיה
תוצאה

228 נלכדו 10 אוניות שקועות

1 פצוע

מִבְצַע קָלֶיְמוֹר היה מבצע קומנדו בריטי על איי הנורווגי לופוטן במהלך מלחמת העולם השנייה. איי לופוטן היה מרכז חשוב לייצור שמן דגים וגליצרין, המשמשים בכלכלת המלחמה הגרמנית. הנחתות בוצעו ב־4 במרץ 1941, על ידי אנשי קומנדו מס '3, קומנדו מס' 4, אגף מהנדסים רויאל ו 52 גברים מהחברה העצמאית הנורווגית 1 . נתמך על ידי המשט המשחתת ה -6 ושני הובלות חיילים של הצי המלכותי הכוח ביצע נחיתה ללא עצירה ובאופן כללי המשיך לעמוד באופוזיציה. התוכנית המקורית הייתה להימנע ממגע עם כוחות גרמנים ולהסב את מקסימום הנזק לתעשייה שבשליטת גרמניה. הם השיגו את מטרתם להשמיד מפעלי שמן דגים וכ -3,600 טון (3,500 טון ארוך) של שמן וגליצרין. הבריטים חוו תאונה אחת בלבד; קצין נפצע בעצמו עם אקדח משלו וחזר עם כ 228 אסירים גרמנים, 314 מתנדבים נורווגים נאמנים ומספר משתפי פעולה במשטר קוויזלינג .

באמצעות מסיבות ירי ימית ומסיבות הריסה הוטבעו 18,000 טונות משלוח. ייתכן שהתוצאה המשמעותית ביותר של הפשיטה הייתה לכידת מערכת גלגלי רוטור למכונת אניגמה וספרי הקוד שלה מהכמורת הגרמנית החמושה קרבס . ניתן לקרוא קודים של חיל הים הגרמני בפארק בלצ'לי, ומספקים את המודיעין הדרוש בכדי לאפשר שיירות של בעלות הברית להימנע מריכוז הספינות. לאחר מכן הערכת המבצע הייתה שונה, עם הבריטים, ובמיוחד וינסטון צ'רצ'יל ומנהל המבצעים המיוחדים., רואה בכך הצלחה. בעיני הבריטים הערך העיקרי של פעולות כאלה היה לקשור כוחות גרמנים גדולים בתפקידי כיבוש בנורווגיה. מרטין לינגה ושאר הנורווגים המעורבים היו בספק רב יותר בערך של פשיטות כאלה על החוף הנורווגי, אך לא נאמר להם על ערך המידע הקריפטוגרפי שנתפס. בעקבות מבצע Claymore הוקמה יחידת הפעילות המיוחדת הנורווגית Norwegian Independent Company 1 לפעילות בנורווגיה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שחילוץ הכוח הבריטי (BEF) גורש מאירופה בפינוי דונקירק בשנת 1940, קרא ראש ממשלת בריטניה וינסטון צ'רצ'יל להרכיב כוח ומצויד בכדי להסב נפגעים על הגרמנים ולחזק את המורל הבריטי. צ'רצ'יל אמר לרמטכ"ל המשותף להציע אמצעים למתקפה נגד אירופה הכבושה הגרמנית וקבע כי "... עליהם להיות מוכנים עם כוחות מאומנים במיוחד של מעמד הצייד שיכולים לפתח שלטון טרור במורד חוף האויב." סגן אלוף דודלי קלארק, כבר הגיש הצעה כזו לגנרל סר ג'ון דיל, ראש המטה הכללי הקיסרי.. דיל, שהיה מודע לכוונותיו של צ'רצ'יל, אישר את הצעתו של קלארק. שלושה שבועות לאחר מכן, פשיטת הקומנדו הראשונה - מבצע צווארון המבצע - התרחשה. הפושטים לא הצליחו לאסוף מודיעין כלשהו או לפגוע בציוד גרמני כלשהו; ההצלחה היחידה שלהם הייתה להרוג שני זקיפים גרמנים.

הקומנדו הגיע לשליטה מבצעית של מטה המבצעים המשולבים. האיש בתחילה נבחר למפקד היה אדמירל רוג'ר קיז, ותיק של המערכה בגליפולי ואת הפשיטה על זבריחה של מלחמת העולם הראשונה. בשנת 1940 יצאה הקריאה למתנדבים מקרב חיילי הצבא המשרתים בתוך תצורות מסוימות שעדיין בבריטניה ואנשי פלוגות עצמאיות מפוצלות, שהועלו במקור מחטיבות הצבא הטריטוריאלי, אשר ראו שירות בנורווגיה. בנובמבר 1940 התארגנו יחידות הצבא החדשות לחטיבת שירות מיוחדתתחת פיקודו של תת-אלוף ג ' סי היידון, עם ארבעה גדודי שירות מיוחדים. בסתיו 1940, יותר מ -2,000 גברים התנדבו לאימוני קומנדו וחטיבת השירות המיוחדת כללה כעת שתים-עשרה יחידות שנקראו קומנדו.

לאחר התחלה לא מדאיגה, הפשיטה הראשונה בקומנדו הגדולה הייתה להיות על איי לופוטן, שנמצאים ממש לחוף נורווגיה, בתוך המעגל הארקטי, 1,800 ק"מ מבריטניה. פעם אחת באיים היו נודדים הפושטים בארבעה נמלים קטנים כדי להרוס מפעלים לייצור שמן דגים. כל השמן שהופק נשלח לגרמניה, אשר חילצה את הגליצרין, מרכיב חיוני בייצור חומרי נפץ גבוהים.

משימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

HMS סומלי, מנהיג המשט השמדה השישי

מפקד הפשיטה היה האדמירל האחורי לואי קפל המילטון. מטרות מבצע "קליימור" היו שלוש משולשות. חיל הים המלכותי התבקש ללוות בבטחה את המשלוחים הנושאים את כוח הנחיתה לאיים ובחזרה. בעודם שם, הם היו אמורים להשמיד או ללכוד כל שילוח גרמני או ספנות נורווגית העובדת עבור הגרמנים ומספקים ירי ימי לכוחות הנחיתה. כוחות חיל הים לוקח חלק היו המלווים מן Destroyer -6 המשט: HMS הסומלי, בדואים, טרטר, אסקימו ואת הלגיון תחת פיקודו של קפטן ג Caslon. שתי אוניות נחיתה שהוסבו לאחרונה, HMS המלכה אמה ו HMS הנסיכה ביאטריס, הייתה להעביר את כוח הנחיתה.

כוח הנחיתה סיפק על ידי חטיבת השירות המיוחדת (בריגדיר ג'יי סי היידון). הקומנדו שלקחו חלק היו 250 מכל הדרגות מקומנדו מס '3 (רס"ן ג'ון דורנפורד-סלייטר ), ו -250 כל הדרגות של הקומנדו מספר 4 (סא"ל דס ליסטר). הם נתמכו על ידי מדור מהנדסים מלכותיים של חברת שדה מס '55, (סגן מ.מ טרנר) וארבעה קצינים ו 48 דרגות נוספות של החברה העצמאית נורווגית 1, (סרן מרטין לינגה ). כוח הנחיתה היו להשמיד את מתקני שאיבת נפט בנמלי Stamsund, Henningsvær, Svolvær ו Brettesnes, לעסוק את חיל המצב הגרמני ולנסות לקחת שבויי מלחמה שנמצאו באזור. הם היו אמורים לעצור כל תומכי מפלגת קוויזלינג הנורווגית ולשכנע את האוכלוסייה המקומית לעזוב את האי ולהצטרף לכוחות הנורווגים החופשיים .

הכוח החל ההרכבה שלה ב Flow סקפה ב איי אורקני ב -21 בפברואר 1941 ונשאר שם במשך כמעט שבוע, לפני צאתו נורווגיה רק לאחר חצות ב -1 במרץ 1941. כוח הנחיתה הופץ בין ספינות, החטיבה שירות מיוחד במטה היו הועבר בסומאלי . הקומנדו מס '4 שהוקצה לנחיתות בסווולוור ובברטנס היה על סיפונה של המלכה אמה . הקומנדו מספר 3, שהוקצה לנחיתות בסטמסונד והנינגסוור, היו על סיפונה של הנסיכה ביטריקס . המהנדסים המלכותיים והכוחות הנורווגיים חולקו בין שתי ספינות הנחיתה.

הזמן שהעבירו ב- Scapa Flow נוצל בהיכרות עם ספינות התובלה ותקופת מלאכת הנחיתה בהן השתמשו בכדי להגיע לחוף. הבעיות שנחשבו על ידי חיל הים נתנו גם תמיכה ביריות, שכן המשחתות לא יוכלו להתקרב יותר מ 1.6 ק"מ לחוף בגלל הרדודים. בגלל זה, הקומנדו הוכשר לסמוך על כלי הנשק שלהם כדי לספק כיסוי אש ולתמוך זה בזה מכלי הנחיתה שלהם. כמו כן הוענקו תוכניות לדאוג לעצמם למקרה שהמורסות יוסלמו להתמודד עם איום ימי, שכלל כל איש שנצטווה לקחת מספיק מנות בכדי שיימשך 48 שעות לחוף.

נחיתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגעה ללופוטן ב־4 במרץ 1941 כוח המשימה הימי הידוע על ידי המורד הקודקוד עזב את זרימת סקאפה ופנה לעבר פארו . הם התיישבו ב Skálafjørður בשעה 19:00 בשעה 1 במרץ 1941 כדי לקחת דלק. התדלוק ארך חמש שעות וכוח המשימה הימי יצא שוב לכיוון צפון לכיוון הארקטי כדי להימנע מגילוי על ידי סיורי אוויר וים גרמניים. לאחר מכן הם פנו מזרחה ופנו לעבר נורווגיה. הם הגיעו לאיי לופוטן בשעות הבוקר המוקדמות של 4 במרץ 1941, קצת לפני השעה 04:00. כשנכנסו לווסטפורדן הופתעו לראות את כל אורות הניווט של הנמל מוארים, שלדעתם היו סימן לכך שהם לא צפויים והגיעו להפתעה מוחלטת.

במהלך תכנון המבצע נערכו תוכניות שקראו לנחיתות בו זמנית בכל יעדיהם בשעה 06:30, אולם עם הגעתם, הם החליטו לדחות את הנחיתות ברבע שעה כדי שלא ינחתו באפלה מוחלטת. כאשר הם התחילו לרדת מכוח הנחיתה, כולם היו לחוף בשעה 06:50 שעות. בחוף החל כוח הנחיתה את פעולותיו ללא הפסק. הזריקות היחידות שנורו היו על ידי המגמל החמוש קרבס שהצליח לירות ארבעה סיבובים לעבר HMS סומאלי לפני ששקע. אוניות אחרות שטבעו על ידי כוחות הנחיתה היו אוניות הסוחר המבורג, פאסג'ס, פליקס, מירה, Eilenau, Rissen, אנדו, גרוטו, ו ברנהרד שולטה, אשר הסתכם ב 18,000 טונות של המשלוח.

הכוח שנחת בסטמסונד הרס את מפעל הרותחת בקלה בלופוטנס. שני מפעלים נהרסו בהנינגסוור ו 13 בסווולוואר. בסך הכל הוצתו כ־800,000 גלונים אימפריאליים (3,600 מ ' 3 ) שמן דגים, פרפין . הם כבשו 228 שבויי מלחמה, שבעה מן Kriegsmarine, שלושה מן Heer, 15 מן הלופטוואפה, שני מן אס אס, 147 מהצי הסוחר 14 אזרחים. מיכלי נפט בוערים שנראו מ- HMS Legion אולי התוצאה המשמעותית ביותר של הפשיטה הייתה לכידת מערכת גלגלי רוטור למכונת סייפר של אניגמה, וספרי הקוד שלה. אלה חולצו מן שוקע קרבס, למרות המפקד שלה, סגן הנס Kupfinger, זרק המכונה שלו (אחד משלושה ידוע באי) דקות לים לפני שהוא נהרג. המסמכים שנמצאו חשפו את מפתח מים Kriegsmarine Home Water לפברואר ועזרו גם הם לפתור את התנועה באפריל שנשלחה בין 1 במרץ ל -10 במאי.

לכידתם אפשרה לפארק בלצ'לי לקרוא את כל קודי הימים הגרמניים במשך זמן מה וסיפקה את המודיעין הדרוש כדי לאפשר לשיירות של בעלות הברית להימנע מריכוז הספינות. על ידי 13:00 שעות, הוא ספינות נחיתת חי"ר הנסיכה ביאטריס ואת המלכה אמה אמצו את כל הכוחות שלהם והיו מוכנים להפליג. עימם הגיעו 300 מתנדבים לכוחות הנורווגים החופשיים בבריטניה.

לאחר מכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הפשיטה הוציא ראש הממשלה, ווינסטון צ'רצ'יל תזכיר "לכל המעורבים ... ברכותיי על המבצע המשביע רצון". קליימור היה הראשון מבין שנים עשר פשיטות קומנדו שהופנו נגד נורווגיה במהלך מלחמת העולם השנייה. הגרמנים הגדילו בסופו של דבר את מספר הכוחות בנורווגיה ובשנת 1944, חיל המצב הגרמני היה חזק ב -370,000 איש (אגף חי"ר בריטי בשנת 1944 היה מפעל של 18,347 גברים). קומנדו מס '3 ומס' 4 הפכו לחלק מחטיבת השירות המיוחד הראשון ולקחו חלק בנחיתות נורמנדי ביוני 1944.