משתמש:מעלת התורה/אגודת מטמוני ארץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אגודת מטמוני ארץ הינו ארגון חרדי ששם לו למטרה לחבר את הציבור החרדי לתחום הארכאולוגיה והמדע, כמו גם להנגיש את החומר המדעי בצורה מתואמת לציבור החרדי[1]. הארגון הוקם בשנת 2000 על ידי הרב אליהו סולובייצ'יק.

לפי פרסומי הארגון: "ייעודה של מטמוני ארץ היא בניית תשתיות תורניות וחברתיות להרחבת תחומי הדעת התורניים בדגש על ארכאולוגיה תורנית בקרב ציבור לומדי התורה".

מפעולות האגודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגודת מטמוני ארץ, שמה לה למטרה להפיץ את תגליות הארכאולוגיה ואת העיסוק בארכאולוגיה בציבור החרדי, באמצעות כנסים וימי עיון בארכאולוגיה ובתחומי דעת תורניים נוספים כגון גבולות הארץ, משפטי הממון בזמנינו ועוד. פרסום חומר העוסק בארכאולוגיה לאלפי חברי ומכותבי האגודה, פרסום חומר ארכאולוגי בעיתונות החרדית

בחודש אדר ה'תשע"ו ערכה האגודה סיור לרבנים וחוקרים בתל ירמות (ביניהם הרב נתן קופשיץ), לאחר מכן פרסמה האגודה שעל פי הממצאים בשטח נראה כי היה במקום עיר מוקפת חומה מימות יהושע בן נון ולכן גם בבית שמש יש לקרוא את המגילה בט"ו באדר ולא בי"ד.

האגודה מקיימת מאב 2011 ימי עיון בארכאולוגיה ובנושאי דעת תורניים מגוונים לציבור החרדי. החל מ 2017 החלו סדרת ימי עיון שנתיים בארכאולוגיה לציבור החרדי תחת השם 'מתחת לפני השטח', בשיתוף הקרן למורשת הכותל המערבי, אגודת פתיל תכלת, מכון ידעיה וארגונים נוספים. בכנסים משתתפים מאות אנשים ביניהם רבנים חשובים הנחשבים מהמיינסטרים של הציבור החרדי, לצד חוקרים מפורסמים.
במהלך הכנס ב2018 בו השתתפו כארבע מאות איש, עורר הרב שמואל נדל בנו של רבי גדליה נדל פולמוס גדול, כאשר בהרצאתו אמר כי ישנם מצוות שהציבור החרדי אינו מקיים כמצות תכלת בציצית, וקרבנות מכיוון שבתקופה המודרנית 'איננו מחוברים אליהם ותהיה זו איוולת לקיימם', ורק מצוות שעברו אלינו במסורת, אנו מתחברים אליהן דרך המסורת[2].
הרצאתו של הרב נדל הועלתה ליוטיוב ולאתר בינינו וצברה אלפי צפיות.

חברי האגודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין חברי האגודה נמנים:

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מטמוני ארץ Matmoney Eretz Archives, באתר Hyehudi.org (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ רב צעיר Rav Tzair: חידוש עבודת הקרבנות בימינו, באתר רב צעיר Rav Tzair, ‏יום רביעי, 1 באוגוסט 2018

[[קטגוריה:ארגונים דתיים בישראל]]