משתמש:סירקונירלה/ועד הרבנים בארץ הקודש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של סירקונירלה.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של סירקונירלה.


קובץ:ועד הרבנים.jpg
לוגו ועד הרבנים.
מכתב תמיכה של רבנים בקופה

ועד הרבנים לענייני צדקה בארץ הקודש או בקיצור ועד הרבנים, הוא ארגון צדקה חרדי ישראלי ארצי התומך במשפחות חרדיות במצוקה. בעבר איגד הארגון עשרות רבני ערים וקופות עירוניות שהיו כפופים לו. כיום הוקמו עשרות קופות צדקה עצמאיות וכוחו של הארגון נחלש מעט. הינו ארגון הצדקה הגדול ביותר מבין הארגונים ששייכים לציבור החרדי. לטענת ראשי הארגון, אינם מקבלים שקל מקופת הארגון, והכל הולך לצדקה.

ראשי הארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארגון נוסד בשנת תשמ"ז על ידי הרב שלמה זלמן אויערבאך, והרב יוסף שלום אלישיב, בעת שניסו להקים קרן עזרה למשפחה נזקקת. עד היום עומד הרב יוסף שלום אלישיב בנשיאות הארגון. כיום יושב ראש הארגון הינו הרב עזריאל אויערבאך, (בנו של הרב שלמה זלמן אויערבאך, וחתנו של הרב אלישיב), ומנכ"ל הועד הינו משה מינצברג, שהחליף את חיים יוסף גפנר בשנת תש"ע[1]. .

דפוסי פעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגביות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם כמה מועדים קבועים, שבהם עורך הארגון מגבית כללית על ידי חלוקת פליירים, וכו'.

קרנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף למגביות הקבועות, נערכות לא מעט מגביות חד פעמיות. בדרך כלל מדובר במגביות לאלמנות ויתומים טריים, שאז מדיניות הארגון לפרסם את שמם ולעיתים אפילו תמונות (לאחר רשות מהמשפחה). אך לעיתים מדובר בחולה נזקק או חתן וכלה, שאז המדיניות היא לא לפרסם את שמם.

ערבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראה ערך מורחב כל ישראל ערבים

במטרה למנוע מהמשפחות את עגמת הנפש שנגרמת מהפירסום, השיק הארגון בשנת 2008 תכנית בשם כל ישראל ערבים, על שם מאמר חז"ל ערבים כל ישראל זה לזה, במקביל לתוכנית דומה של "קופת העיר בני ברק". תוכנית זו היא מעין ביטוח חיים הדדי, במסגרתו כל שותף זכאי עם מותו לגבייה כללית מכל חברי הקרן לאיסוף סכום קבוע לכל ילד שהשאיר אחריו, עבור ההוצאות הכספיות הנלוות לחתונתו. התכנית פועלת בצורה כזו. כל 10,000,משפחות נרשמות כיחידה, וכאשר מת אחד מהזוגות הרשומים, מתבצעת העברה בנקאית אוטומטית מכל שאר הזוגות ביחידה על פי שני עקרונות. א) לכל יתום נאסף 50,000 דולר (שמקבל אותם לקראת נישואיו), ב) אין חיוב חשבון חודש אחד ביותר מ-18 דולר. אם ובהנחה שמתו כמה זוגות ברוכי ילדים בחודש אחד, שארית התשלום יעבור לחודש הבא. למעשה ישנן כמה קבוצות ערבים שיצאו לדרך באותה תקופה.

שיטות ההתרמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצורות לתרום לארגון הינם:
א) במסירת מספר חשבון דרך הטלפון,
ב) בצ'ק לשליחה בדואר (הארגון מחלק בכל המגביות והקרנות מעטפות לשליחה בחינם באישור דואר ישראל),
ג) אצל הרבנים המקבלים ישנה רשימה ארוכה של אנשים/רבנים שמקבלים צדקה בבתיהם עבור ועד הרבנים ואצלם יש גם טפסים להוראת קבע,
ד) בחנויות של ועד הרבנים. ישנן מעיין חנויות ספורות בירושלים ובבני ברק, שמשמשות כמוקדי התרמה.

איך נרשמים כנזקק בארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

נזקק הרוצה להרשם בארגון, עליו לפנות תחילה לרב מוכר על ידי הארגון כדי שיחתום לו שהוא נזקק, ואז תפנה אליו הנהלת הארגון. הנהלת הארגון תבקש ממנו דו"חות של הוצאות והכנסות וכו'.

התפילות מטעם ועד הרבנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת מדפוסי הפעולה של הועד, הינו למשל בתרומה מעל 180 ש"ח שליח מאתנו יתפלל עבורך בכותל המערבי. במהלך זה נסעו שלוחי ועד הרבנים למקומות שונים כדי להתפלל. רשימה חלקית:

- הכותל המערבי, - קבר הרשב"י במירון, - קבר רחל, - מערת המכפילה]] בחברון, - קברי מרדכי ואסתר בחמאדן באירן, - קבר הגר"א בוילנה שבליטא, ועוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תבנית:ארגוני צדקה חרדיים ארציים

ערך זה הוא קצרמר בנושא יהדות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.