משתמש:רועי אראלי/שיטת גולדמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

*שיטת גולדמן* שיטת גולדמן היא שיטת תרגול יוגה טיפולית שמטרתה לטפל במגוון בעיות פיזיות ומנטליות בבני אדם. השיטה נכללת בתחום הרפואה האלטרנטיבית ושייכת למקצועות הטיפול. שיטת גולדמן הינה פורמט תיקון יציבה אוניברסלי המתבסס על תירגול אישי בבית. ההתקדמות בשיטה ובתהליך הריפוי דורשת מהמטופל תרגול יומי במשך כחצי שעה ביום. על פי השיטה תרגול יומי מוביל לשינויים מצטברים המאפשרים התקדמות בתהליך ההחלמה. את השינויים המצטברים ניתן לראות בעין והם כוללים הגדלת טווחי תנועה, גמישות (אנטומיה) ויכולות שהיה בתנוחות ספציפיות למשך זמן מתארך ללא תזוזה. שינויים אלה מאפשרים התקדמות על בסיס שבועי בשיטה לקראת תרגול יוגה קלאסית. במהלך ההתקדמות פוחתים ונעלמים כאבים כרוניים, גדלים טווחי תנועה, יכולות הגוף מתעצמות ומתאפשרת למטופל חזרה לתפקוד מלא ולפעילות גופנית. שיטת גולדמן משתמשת בעקרונות מעולם היוגה כגון תנועה ונשימה, נשימות איטיות בליווי מודעות ותרגול ללא כאב. בשיטה יש 12 שלבים מאפשרים התקדמות או נסיגה בהתאם למצבו של המטופל. השיטה מהווה כלי לריפוי עצמי בה האדם מתנסה ולומד מיומנויות של טיפול עצמי תחת הדרכה. השיטה אינה עושה שימוש בעזרים מיוחדים ומיועדת להשתלב באורח החיים של המטופל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפתחי השיטה הם יפעת גולדמן ורועי אראלי מורים בכירים ליוגה וזוג נשוי. משנת 2007 יפעת גולדמן החלה ללמד תרגולים טיפוליים שניתנו כתרגולי בית לתלמידיה שסבלו מכאבי גב וכאבים נוירופטיים כתוצאה מפריצת דיסק ובלטי דיסק. החל משנת 2008 הצטרף אליה בן זוגה רועי, שניהם החלו לבסס את התרגולים לכדי שיטה מסודרת. בשנת 2014 התחילו יפעת ורועי ללמד הכשרות של מורים ליוגה לשיטה וכיום היא מתקיימת גם כרשת מטפלים ארצית, שחבריה הם בוגרי ההכשרות.

הבסיס התיאורטי של השיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי השיטה, כאבים כרוניים נובעים מבעיות יציבה וקריסת המרווחים הפנימיים בגוף. קריסת המרווחים הפנימיים נובעת מניוון יכולות ההזדקפות של האדם כתוצאה מאורח החיים היושבני, הבלתי פעיל והתסמונת המטבולית. התרגול הייעודי בשיטה משקם ומצמצם את המרווחים הללו ויחד עם זאת פוחתים ונעלמים כאבים כרוניים. שיטת גולדמן מתבססת על טיפול אקטיבי שהוא תרגול יוגה טיפולית ללא מגע. הגישה הטיפולית של שיטת גולדמן מבחינה בין שתי גישות טיפוליות - טיפול פאסיבי - המטופל הינו סביל ועליו מבצעים מניפולציות שונות כגון מגע, לחיצה, עיסוי, דיקור, טיפול תרופתי ופרוצדורות פולשניות כגון ניתוח. זאת בניגוד לגישה של טיפול אקטיבי - האדם לומד מיומנות ומבצע בעצמו ועל גופו תרגול שהינו טיפול. על פי הגישה האקטיבית יש לאדם יכולות לטפל ולנטרל את שורש הבעיה, את הגורם לכאב ולא רק את התסמינים (הכאבים). הגישה האקטיבית טוענת שיכולות הריפוי הטבעיות בגוף מתעצמות כתוצאה מתרגול יומי בשיטה ושינויים בהרגלי היציבה במהלך היום. לשיטה 12 שלבים המתחילים מתרגול קצר ועדין ומסתיים באימון יוגה קלאסי בעצימות גבוהה. קיימת התאמה בין השלב שבו מצוי התלמיד, ההתמדה שלו בתרגול היומי והיעלמותם של כאבים כרוניים. שיטת גולדמן מבוססת על תרגילי בסיס שמהווים מפת ריפוי והתקדמות בתהליך מובנה ומסודר של שיקום הגוף ויכולותיו. התרגילים מתחלקים למודולים וכל מודול לתרגילים ורצפים. התלמיד לומד לבצע לצד המורה את התרגול במטרה לתרגל אותם אחר כך בבית בעצמו. התרגילים כוללים:

  • 1. תנועה ונשימה
  • 2. שהיה ונשימה
  • 3. התבוננות בתחושות גוף ונשימה

חלק משמעותי בלמידת השיטה היא מיומנות התלמיד להפריד בין שלוש תחושות גוף שונות:

  • 1. מאמץ - תחושת המאמץ נעלמת עם הפסקתו
  • 2. מתיחה - תתחושות המתיחה נעלמות עם הפסקתה
  • 3. כאב - יש להימנע מתנועה או שהיה בתנוחה אשר גורמת לגירוי והעצמת הכאב.

המשוב התחושתי לאחר התרגול הוא האפקט שעל פיו רוכש המטופל התנסות מחוזקת בתהליך הלמידה. על פי גישתה של השיטה: תחושת רווחה והיעלמות כאבים היא פועל יוצא של התמורות ביציבה הנרכשות בגוף מתרגול יומי בשיטה. תמורות אלה מאפשרות ומאמנות את גופו של המטופל: 1. להתנגד מול כוח המשיכה ולהזדקף ללא מאמץ 2. לנוע לכל כיוון ללא חשש מכאב או מגבלה 3. לשאת משקל בתבונה שיטת גולדמן חותרת להשיג את שלושת המרכיבים האלה כפועל יוצא של התרגול היומי. העקרונות המנחים בשיטה:

  • 1. שיפור טווחי תנועה של יחידות תנועה ספציפיות שהכרחיות להזדקפות, הליכה ונשיאת משקל
  • 2. בניה הדרגתית של תנועות ותנוחות יוגה טיפולית
  • 3. מעברים בין תנוחות יוגה טיפולית ללא כאב או החמרת סמפטומים.

בשיטת גולדמן תנועות ותנוחות יוגה מותאמות שאינן מצויות באימון יוגה קלאסי.

אבחון וטיפול בשיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיטה מבוססת על פגישות אימון פרטניות, מורה מול מטופל/ תלמיד. הפגישה הראשונה כוללת אבחון ותשאול אודות אורח החיים של התלמיד, בריאותו הכללית של הגוף והיסטורית הכאבים והפציעות שיש לו. החלק הבא הוא אבחון מעשי בו נבדקות יכולותיו של התלמיד בביצוע ושהיה במנחים ותנועות מסוימות. במהלך הפגישה הראשונה נלמדים עקרונות עבודה של טיפול עצמי שמלווים התלמיד בתרגולי הבית ומהווים מסגרת בדיקה עצמית בה יודע התלמיד שביצע את התרגול נכונה. במהלך הפגישה הראשונה לומד המטופל תרגול ראשוני אותו הוא מבצע בחיקוי לצד המורה. לרוב פגישה זו מוקלטת לצורך תרגול בבית. התלמיד לומד להתבונן בתחושות גופו בזמן ולאחר התרגול, ומתבקש לבצעו במדויק בליווי ההקלטה בבית. הפגישות לאחר מכן עם המדריך בשיטה הן על בסיס שבועי כאשר מטרתן היא לימוד תרגול הבית עד לפגישה הבאה. במידה והתלמיד מתרגל בבית על בסיס יומי, בכל שבוע עולה עצימות התרגילים ומתרחשת התקדמות בשלבי השיטה. סיום התהליך מוגדר כהיעלמות הכאבים עליהם התלונן התלמיד בהגיעו, והתבססות בתרגול יומי שמטפח בריאות ומונע את הישנותם.

שיטת גולדמן יעילה במקרים הבאים:

  • 1. כאבים נוירופטיים הנובעים מפריצת דיסק, בלט דיסק, כאבי גב תחתון, כאבי גב עליון וכאבי צוואר.
  • 2. תמיכה במצבים אוטואימוניים שונים – טרשת נפוצה, פרקינסון, סרטן
  • 3. שיקום מתאונות וניתוחים
  • 4. התאמה לכל גיל ולצרכים מיוחדים
  • 5. בעיות נפשיות, מתח, חרדה, דכדוך ומשברים נפשיים

הכשרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסמכה לטפל בשיטת גולדמן ניתנת לבוגרי תכנית ההכשרה שהינם מורים ליוגה מנוסים ולאחר שעברו והצליחו בלימודי השיטה המעשיים והתיאורטיים, התנסו בפרקטיקום ובליווי אישי. בית הספר ליוגה טיפולית בשיטת גולדמן היא הארגון היחיד הרשאי ללמד את השיטה ולהעניק תעודת הסמכה למטפלים בשיטה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]