משתמש:Advit5/מסע לארץ הקודש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Advit5.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Advit5.
מסע העליה לרגל לארץ הקודש
Peregrinatio in Terram Sanctam
מידע כללי
מאת ברנהרד פון בריידנבאך, מיינץ, גרמניה
איורים ארהרד רויוויך/ארהרד רויווויטש (Erhard Reuwich), אוטרכט, הולנד
שפת המקור לטינית
תורגם לשפות סאקסונית תחתית, גרמנית, פלמית, צרפתית, ספרדית
סוגה ספרי מסע
הוצאה
תאריך הוצאה 1486
כנסיית הקבר כפי שהיא מופיעה בספר "מסע לארץ הקודש"
הפאונה של ארץ הקודש: ג'ירף, תנין, עזים הודיות, סלמנדרה, קוף אדם בלתי מזוהה, גמל, וחד-קרן - כולם צוירו "כפי שנחזו באמת"

מסע לארץ הקודשלטינית: Peregrinatio in Terram Sanctam) הוא ספר מסע על ארץ ישראל שיצא לאור על ידי דיאקון הכנסייה במיינץ, ברנהרד פון בריידנבאך בשפה הלטינית ב-11 בפברואר 1486.

______

את הספר כתב ברנהרד לאחר חזרתו ממסע של עליה לרגל לארץ הקודש ב 1 ביוני 1483 מנמל ונציה. האמן ארהרד רויוויט מאוטרכט שבהולנד ליווה אותו במשך המסע, והוא אחראי לציורים ולמפות שבספר וכן תרם רבות בכדי שהספר ייצא לאור.

את הטקסט עצמו כתב, על סמך תיאורי בריידנבאך, הנזיר הדומיניקני מרטין רות', שלא השתתף במסע, אך שלט בלטינית. את הספר ליוו תחריטי עץ של רויוויך, שגם הדפיס את הספר בבית הדפוס שלו, בשיטה שהומצאה כ-30 שנה לפני כן על ידי יוהאן גוטנברג במיינץ.

הספר הפך לרב-מכר, לא במעט הודות לאיורים, ותורגם על ידי בריידנבאך גם לסאקסונית תחתית. בשנים הבאות הוא תורגם גם לשפות אירופיות נוספות.

בהתאם למוסכמה התקופתית, גינה הספר את האסלאם ונביאו מוחמד ואת תושבי הארץ המוסלמים, אותם הוא מכנה "סרצנים". תיאורה של ירושלים מתמקד בעיקר במקומות הקדושים לנצרות כוויה דולורוזה וכנסיית הקבר, אך תיאורה של הבירה הממלוכית קהיר, על ארמונותיה ומרחצאותיה, מלא רושם. הספר מתאר את יושבי הארץ על עיסוקיהם ומלבושיהם. בנוסף מכיל הספר טבלאות ובהן תרגום של סוגי הכתב הנפוצים בארץ ישראל, ובהם הכתב העברי, הערבי, היווני, הסורי הקופטי והארמני. האיורים בספר כוללים תיאור שצויר מן הספינה של שש ערי נמל בדרך לארץ הקודש, של אתרים בארץ ישראל ובסיני, ושל יושבי הארץ. מעניין במיוחד הוא ציור הפאונה של ארץ ישראל, המכיל ג'ירף, תנין, עזים הודיות, סלמנדרה, קוף אדם בלתי מזוהה, גמל, וחד-קרן - כולם צוירו "כפי שנחזו באמת". חשיבות מיוחדת נודעת למפת הארץ (מפת בריידנבאך) המופיעה בספר. רוב שטח המפה מוקדש לירושלים, והיא משמשת עדות מרכזית למבנים בעיר בסוף המאה ה-15.

לספר נודעה חשיבות היסטורית מכמה סיבות:

היה זה יומן המסע המאויר הראשון שהודפס, והוא היה חדשני בצורתו ובתכניו לזמנו.
הוא פורסם במימון עצמי ולא מטעם הכנסייה, והחזיר את ההשקעה בו ממכירות - מודל חדש שהפך אפשרי רק עם המצאת הדפוס והתאמתו לשכפול המוני של תחריטי עץ.
הוא הכיל לראשונה דפים מתקפלים שאפשרו להציג איורי נוף רחבים באופן יעיל.
בטקסט ניכרים ניצנים ראשונים של גישה הומניסטית בסקרנות שהוא מפגין כלפי המקומיים, שפתם ומנהגיהם.
הציורים בספר היוו מודל העתקה והשראה לציורי ארץ הקודש בעשורים העוקבים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:ספרי ארץ ישראל

שיחת משתמש:Filii Henoch