משתמש:Anvweb/בית הכנסת הספרדי הגדול בתל אביב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בית הכנסת הספרדי הגדול בתל אביב אהל מועד הוא אחד המבנים שנבנו בראשית ההתיישבות העברית בעיר תל אביב. בבית הכנסת אהל מועד נהגו להתפלל הרבנים הראשיים הספרדים לתל אביב ורבים מנכבדי העיר תל אביב.

בית הכנסת אהל מועד הוא אחד המבנים שנבנו בראשית ההתיישבות העברית בעיר תל אביב. שני אדונים שלום אהרן לוי ז"ל ושלמה יצחק כהן ז"ל, מנכבדי קהילת יהודי עדן רכשו את המגרשים עוד בהיותם בדרכם מעדן לארץ ישראל. הרב בן-ציון מאיר חי עוזיאל זצ"ל ששמע אודות רכישה זו שלח מכתב נרגש[1] בשנת 1923, לאדונים לוי וכהן שהיו בעיר פורט סעיד שבמצרים בדרכם לארץ ישראל, בו הוא מברך אותם על קניית המגרשים ומשדל אותם לבנות מקום ראוי לתפילה לקהילה הספרדית בעיר תל אביב ההולכת ונבנית.

האדונים לוי וכהן תרמו את חלקות הקרקע, עליהן בנוי בית הכנסת וגם חלק נכבד מעלות הבנייה, והרב עוזיאל פיקח על המלאכה. במכתב שני[2], שנכתב בשנת 1925 ונשלח למצרים מדווח הרב לתורמים על התקדמות הבנייה. בשנת 1928 תמו העבודות ונרשמו כנכס בטאבו[3] שביפו. האדונים לוי וכהן רשמו את הרב עוזיאל ראשון בקושאן, כאות כבוד והערכה לרב ולפועלו למען בניית בית הכנסת.

תכנית הבניין מורכבת מארבעה רבעים של 7 קשתות כנגד שבעת קני המנורה. במרכז הגג ממוקמת כיפה מיוחדת שנצבעה בצבע שמיים, והיא בנויה בתבנית של 15 מדרגות כלפי הרקיע, המסמלות את 15 המעלות שהיו בבית המקדש, עליהם היו שרים הלווים את שיר המעלות. את השלמת בניית הכיפה תרמו האחים בטיש בשנת 1931.

מעיון במכתבי הרב עוזיאל מתגלות כמה עובדות מרתקות.

  • כתב היד המיוחד של הרב שנכתב בקנה סופרים.
  • בתעודת הרישום משנת 1928, מופיעה העיר תל אביב, כ'כפר' ליד המחוז 'יפו'.
  • מספר הטלפון של הרב, במכתב משנת 1923, הינו בן שתי ספרות '15'.
  • מספר הטלפון של הרב, במכתב משנת 1925, הינו כבר ' 315 ' 3 ספרות  !!!

בבית הכנסת אהל מועד נהגו להתפלל הרבנים הראשיים הספרדים לתל אביב ורבים מנכבדי העיר תל אביב. המקום נקרא אז העיר החדשה שמצפון ליפו. כמו כן נהגו לערוך במקום אירועי חתונה, ברוח התקופה. בין המתחתנים היה אלי כהן הי"ד שהקריב את חייו למען המולדת. עד היום מתקיימים במקום חתונות בר מצווה ובריתות. באהל מועד שברחוב שד"ל 5 תל אביב נערכים גם מידי יום ביקורים של תיירים וכן סדרות חינוך של צה"ל והרבנות הצבאית הראשית, בית הכנסת פתוח לקהל הרחב ומידי שנה נערכים בו סיורים מיוחדים בלילה לבן ובתים מבפנים המתקיימים בעיר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ צילום המכתב נמצא היום במסגרת בכניסה לבית הכנסת, מימין
  2. ^ צילומו מימין למכתב הראשון
  3. ^ צילום הקושאן מתחת למכתבים

08 2013 קטגוריה:דת קטגוריה:בתי כנסת קטגוריה:מבני דת קטגוריה:יהדות קטגוריה:ישראל קטגוריה:היסטוריה