לדלג לתוכן

משתמש:Avisadehh/טיוטה/ פארק ממנטו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פארק ממנטוהונגרית: Memento Park, בשמו הקודם בהונגרית Szoborpark Múzeum - בהונגרית: פארק מוזיאון הפסלים), הוא מוזיאון פסלים פתוח בפרברי בודפשט. נושא הפארק הוא פסלים, תבליטים ותחריטים מהתקופה הסובייטית, של אישים ורעיונות קומונוסטיים וסוציאליסטיים. לאחר התפוררות ברית המועצות, הוחלט להזיז את הפסלים ממיקומים מרכזיים בהם הוצבו בעבר (כיכרות, פארקים ורחובות מרכזיים), ולרכזם בפרבר חיצוני של בודפשט. היו פסלים כמו זה של סטלין, שנהרס ב-1956, ורק מגפיו שוחזרו לצורך הצבתם בפארק[1]. פירוש הביטוי Memento, הוא זכור, במובן של להזכיר וגם להזהיר לעתיד, מפני דבר-מה שלילי דוגמת מלחמה[2]. חלק מהמוצגים גדולים וגם ענקיים בממדיהם, כפי שהיה מקובל בתקופה הסובייטית, וכוונתם הייתה לשדר עוצמה של המשטר, העם והמדינה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתום מלחמת העולם השנייה ב-1945, נתפס השלטון בהונגריה על-ידי פוליטיקאים קומוניסטים, בגיבויו של הצבא האדום של ברית המועצות, שכבש את הונגריה. הונגריה הפכה למדינת חסות, "מדינת לוויין" של ברית המועצות[3]. נבנו מונומנטים שפיארו את המשטר הקומוניסטי, מנהיגיו, הישגיו ורעיונותיו, בחלקם בממדים גדולים מאד. הונגריה לא קיבלה את העריצות בשלווה ובאוקטובר 1956, התפרצה התקוממות[4] בעיקר בבודפשט, שבמסגרתה נותצו סמלים קומוניסטיים. ההתקוממות דוכאה באכזריות על-ידי צבא סובייטי שפלש להונגריה, ועל ידי סייעניו ההונגריים. לאחר דיכוי המרד, נמשך תהליך הצבתם של מונומנטים להאדרת שם המשטר. בשנת 1991התפרקה ברית המועצות[5], ובבודפשט ניצבו השלטונות בפני השאלה, מה לעשות עם עם כל פסלי הקומוניזם. בשונה מתרחישים במקומות אחרים של השמדה, גריסה והתכתם של מונומנטים - שלטונות הונגריה ובודפשט החליטו על גישה שונה, במסגרתה סולקו הפסלים מכיכרות העיר ורוכזו במקום אחד, הנמצא מחוץ למרכז תשומת הלב. הפארק תוכנן על ידי הארכיטקט ההונגרי אקוש אלאוד- Ákos Eleőd. לדברי המתכנן, נושא הפארק הוא עריצות השלטון[6]. הפארק הוא אמירה גם לגבי דמוקרטיה, שכן רק במשטר דמוקרטי ניתן להקים פארק שנושאו שלטון של עריצות. הפארק נחנך ב 27 ביוני 1993, כשנתיים לאחר שאחרון חיילי ברית המועצות עזב את אדמת הונגריה.

מבנה הפארק ומוצגיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממנטו פארק מחולק לשני חלקים עיקריים. החלק הראשון הוא פארק הפסלים, הידוע גם בשם "משפט אחד על עריצות", הלקוח משמו של שיר מאת המשורר ההונגרי גו'לה אייש Gyula Illyés[7]. החלק השני הוא "כיכר העדות", גם הוא ידוע בשמו האחר "כיכר לא היו הדברים מעולם - כיכר להד"ם" . הכניסה לפארק הפסלים בתשלום, ולכיכר העדות חינם. בפארק 42 מוצגים, פסלים, לוחות, תבליטים, ותחריטים - חלקם בממדי ענק, דבר שהיה מקובל בתרבות הסובייטית.

פסלים: בפארק מוצבים מספר סוגים של פסלים.

  • פסלי אישים ומנהיגים קומוניסטיים מברית המועצות דוגמת לנין וגם קרל מרקס ופרידריך אנגלס, שפסליהם מוקמו בסמוך לשער הכניסה הראשי. גם פסלי מנהיגים קומוניסטיים מהונגריה, דוגמת פסלו של בלה קון - Béla Kun.
  • פסלים שנושאם שחרור הונגריה מידי הנאצים, וחיילים וגיבורים אחרים של ברית המועצות שהשתתפו בשחרור.
  • פסלים ולוחות זיכרון של ערך העבודה וגיבורים שונים של תנועת העבודה הקומוניסטית, הן הסובייטית והן ההונגרית. סדרה שלמה של פסלים ולוחות המהללים תנועות עבודה דומות, או אחיות מספרד תחת שלטון פרנקו, ברית המועצות, בין הפסלים נמצאים גם פסלים ולוחות זיכרון למרטירים, מתנדבים, ושל רעיונות עבודה, עמל ודרך חיים קומוניסטית.

בימת המגפיים של סטלין.

בפארק אין ולו פסל אחד של סטלין. לשם השוואה יש שני פסלי לנין ובנוסף, גם תבליט שלו. בחלק החינמי של הפארק, יש בימת אבן גדולה וגבוהה, ועליה מגפיים של סטלין. המגפיים היו חלק מפסל של סטלין, שהיה מוצב בכיכר המצעדים בבודפשט. הפסל עצמו נהרס על ידי המון של מפגינים הונגריים נסערים[8] ב-23 באוקטובר 1956, ולא שוקם לאחר מכן. גובהו של הפסל היה שמונה מטרים, של בימה שגובהה היה 15 מטרים, כך שראשו של סטלין הביט על העוברים ושבים מגובה עשרים ושלושה מטרים. המפגינים ב-1956 הרסו את הפסל כולו, והמגפיים המוצבים בפארק ממנטו אינם המקורייים, אלא משוחזרים.

טראבאנט

מכונית טראבנט ברחוב בהונגריה. התמונה צולמה לפחות שלוש שנים, לאחר שייצור המכונית הופסק, ונסגרו שערי המפעל.

טראבנט הייתה מכונית נוסעים קטנה תוצרת מזרח גרמניה המזרחית, עם אבזור מינימליסטי וביצועים חלשים, אך הפכה לנמכרת מאד בכל המדינות הגרורות של ברית המועצות, עקב זמינותה, מחירה, והיעדר תחליפים ממדינות המערב. למעשה, טראבנט הפכה לאחד הסמלים של המשטרים הקומוניסטיים. לכן, מוצגת מכונית כזאת בפארק ממנטו, והוקצתה לה פינה מיוחדת משלה[9].

קולנוע הצריף

בקולנוע מוצגת יצירה של הקולנוען ההונגרי גאבור ז'ויגמונד פאפ - Gábor Zsigmond Papp. הסרט מורכב מארבעה חלקים[9], הלקוחים מסרטים מקוריים של המשטר הקומוניסטי, שהדריכו בנושאים כמו כיצד להסתיר בעיות ותקלות, דרכים לביצוע חיפושים בבתים, איך לגייס סוכנים והפעלת רשתות תקשורת אנושיות.

חנות הכוכב האדום

חנות דומה למצויה בכל אתר תיירותי, בה מוכרים מוצרים שאפיינו את תקופת הקומוניזם, מהעתקים של פוסטרים ועד כוכבים אדומים.

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתובתו של ממנטו פארק: דרך אגם בלטון (Balaton), פנת רחוב סבדקאי - (Szabadkai), בודפשט 1223. אוטובוסים מספר 150, 101B, 101E, יוצאים מתחנה הסמוכה לתחנת מטרן M4 בקלנפולד (Kelenföld), ליד היציאה לכוון אורמזו (Őrmező).

ניתן להגיע ברכב פרטי, יש חניה במקום.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Memento Park | Budapest, Hungary | Attractions, Lonely Planet
  2. ^ Definition of MEMENTO, www.merriam-webster.com, ‏2024-06-17 (באנגלית)
  3. ^ Memento Park, Budapest’s statue park: tickets, timetables and useful information for the visit - Budapest.org, Budapest (באנגלית)
  4. ^ Hungarian Revolution | Uprising, Soviet Union, Imre Nagy | Britannica, www.britannica.com, ‏2024-05-28 (באנגלית)
  5. ^ אריאל בולשטיין, 30 שנה להתפוררות ברית המועצות: ההחמצות, המבוכות והפוטנציאל, באתר www.israelhayom.co.il
  6. ^ History – Mementopark, www.mementopark.hu
  7. ^ Memento Park, dedicated to Communist Hungary, Barceló Experiences (באנגלית אמריקאית)
  8. ^ ‪Destruction of the Stalin Statue, Budapest, 1956‬‏, Google Arts & Culture
  9. ^ 1 2 Sights – Mementopark, www.mementopark.hu