פסל (אובייקט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פסל האחדות בהודו, אשר נחנך ב-2018, הוא הפסל הגבוה ביותר בעולם
הפסל הרמס נושא את דיוניסוס התינוק פוסל על ידי פרקסיטלס במאה ה-4 לפני הספירה ונמצא כיום במוזיאון הארכאולוגי של אולימפיה ביוון

פסל הוא ייצוג תלת־ממדי של אדם, בעל חיים, אל או דמות מיתית אחרת שנוצר בדרך כלל כתוצאה מפיסול, גילוף או יציקה של חומרים עמידים שונים כמו אבן, מתכת, עץ או חימר. לרוב הפסלים הם בגודל הטבעי של האובייקט. פסל אשר קטן באופן מהותי מהגודל הטבעי של האובייקט מכונה לרוב פסלון או צלמית, בעוד שפסל אשר גדול פי שניים או יותר מהגודל הטבעי של האובייקט מכונה לרוב פסל ענק.

פסלים נוצרו על ידי תרבויות רבות מהתקופה הפרהיסטורית ועד ימינו. הפסל העתיק ביותר שנמצא עד היום נוצר לפי ההערכות לפני כ-30,000 שנים. הפסלים משרתים מטרות שונות כולל פולחן דתי וכמו גם הנצחה של דמויות היסטוריות ואירועים היסטוריים שונים. פסלים רבים מוצבים במקומות ציבוריים כאמנות ציבורית. הפסל הגבוה בעולם, פסל האחדות, הוא בגובה 182 מטרים והוא ממוקם בקרבת סכר סרדר סרובר בגוג'ראט שבהודו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופה הפרהיסטוריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפסל "איש אורפה"(אנ') בטורקיה הוא הפסל העתיק ביותר בגודל טבעי אשר נוצר לפי ההערכות בסביבות 9,000 לפני הספירה

ונוס מברכת רם, אשר התגלה בשנת 1981 בבריכת רם שברמת הגולן ואשר הוא ככל הנראה פסלון שנוצר על ידי ציידים-לקטים מהמין הומו ארקטוס לכל הפחות לפני כ-230,000 שנים. אם מדובר אכן בפסלון שנוצר על ידי בני אדם זהו הפסלון העתיק ביותר בעולם.[1]

הפסלונים ארי-אדם ממערת שטאדל וונוס מהוהל פלס(אנ'), שניהם מגרמניה, הם הפסלונים העתיקים ביותר בעולם שבוודאות נוצרו על ידי בני אדם. הפסלונים נוצרו לפי ההערכות לפני כ-35,000 עד 40,000 שנים.[2][3][4]

הפסל העתיק ביותר בגודל טבעי הוא הפסל "איש אורפה" אשר התגלה בטורקיה ולפי ההערכות נוצר בסביבות 9,000 לפני הספירה.

בימי קדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

דת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך ההיסטוריה יצירת פסלים הייתה בפעמים רבות קשורה לפולחן דתי בתרבויות שונות כמו בין היתר התרבויות של מצרים העתיקה, הודו העתיקה, יוון העתיקה ורומא העתיקה. הפסלים המצריים בהם הפרעונים מוצגים כספינקסים קיימים עוד מתקופת הממלכה הישנה, ופסל הספינקס העתיק ביותר הוא זה של פרעה ג'דפרה ששלט במצרים לפי ההערכות בסביבות שנת 2575 לפני הספירה.[5] הפסל העתיק ביותר של פרעה צועד מתוארך לתקופת שלטונו של סנוסרת הראשון (ששלט במצרים לפי ההערכות בין 1947 לפנה"ס עד 1911 לפנה"ס) והוא מוצג כיום במוזיאון המצרי בקהיר.[6][7] בתקופת הממלכה התיכונה (שהחלה בסביבות 2000 לפני הספירה) נוצרו במצרים בעיקר פסלי גושים(אנ') אשר היו הסוג הנפוץ ביותר של פסלים במצרים עד לתקופה התלמית (בסביבות שנת 300 לפני הספירה).

כמו כן, בחלל הפנימי הראשי במקדשים הרומיים ובמקדשים היוונים היה נהוג להציב פסל של האל לה הוקדש המקדש. במקדשים המרכזיים הפסלים הללו יכלו אף להיות גדולים פי כמה מהגודל הטבעי של בני אדם. במקרים רבים נוצרו באותה העת גם פסלים של אלים לאורך הקירות של המקדשים.

פסל האל העתיק ביותר ברומא היה פסל הברונזה של קרס שנוצר בשנת 485 לפני הספירה.[8][9] הפסל העתיק ביותר ברומא הוא כעת הפסל של דיאנה אלת הציד הרומאית אשר נמצא בגבעת אוונטינו.

פוליטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוון העתיקה וברומא העתיקה נוצרו בפעמים רבות גם פסלים ציבוריים של פוליטיקאים ואנשי עסקים יוונים או רומאים בולטים (אשר לרוב תרמו סכומים גדולים למימון מיזמים ציבוריים שונים), אשר הוצבו בפורום המקומי או בשטח אחד המקדשים, והדבר סייע לחזק את המעמד של אותם האישים באותן החברות.

חלק מאתרי פלאי העולם כוללים גם פסלים מהעת העתיקה, כאשר הקולוסוס מרודוס ופסל זאוס באולימפיה הם בין שבעת פלאי תבל של העולם העתיק.

בתקופת ימי הביניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד שבאופן כללים נוצרו פסלים רבים במהלך תקופת ימי הביניים באירופה, באותה התקופה לרוב האמנים לא נהגו ליצור פסל של אדם אחד, למעט כאשר נוצרו פסלים ישו על הצלב או של מרים הבתולה. צלב גרו, שנוצר במאה ה-10 ומוצב בקתדרלת קלן בעיר קלן שבגרמניה, הוא מהפסלים הגדולים ביותר של ישו הצלוב שנוצר בתקופת ימי הביניים. בתקופת ימי הביניים פסלים עומדים בגודל מלא של קדושים ושל שליטים היו נדירים למדיי. בעוד שהדבר היה נפוץ יותר בקרב קברים של בני מלוכה במאות השנים לפי כן, החל מהמאה ה-14 פסלים של אישים אשר שכבו על גבי מצבות היו נפוצים למדיי עבור אנשים עשירים רבים.

במהלך התקופה הביזנטית הייתה דעיכה ניכרת ביצירה של פסלים, על אף שבאותה התקופה כן המשיכו ליצור פסלים של קיסרים.[10] אחד מהפסלים הנודעים יותר מהתקופה הביזנטית הוא פסלו של יוסטיניאנוס הראשון (שנוצר במאה השישית) אשר היה מוצב בכיכר מול האיה סופיה עד לכיבוש קונסטנטינופול במאה ה-15. ניתן לייחס את הדעיכה ביצירת הפסלים בתקופה הביזנטית בין היתר בכך שהכנסייה ייחסה באותה העת פסלים לפולחן אלילים. על אף שלא היה באותה התקופה איסור כללי ליצירת פסלים, לא נהגו לעודד זאת במהלך אותה התקופה. יוסטיניאנוס הראשון היה אחד הקיסרים האחרונים שעבורו נוצר פסל בגודל מלא, ופסלים חילוניים בכל גודל כמעט ולא היו קיימים בעקבות תקופת האיקונוקלאזם, ובעקבות כך הידע והמיומנויות של פסלים רבים מהתקופה שקדמה לתקופת האיקונוקלאזם נעלמו.

בתקופת הרנסאנס[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוד של מיכלאנג'לו, 1504, אשר מוצג באקדמיה לאמנות של פירנצה

יצירת פסלים עומדים הייתה פופולרית במיוחד באמנות הרנסאנס האיטלקי. כמה מהפסלים המוכרים ביותר מאותה התקופה הם הפסלים שנוצרו על ידי הפסלים האיטלקים דונטלו ומיכלאנג'לו.

מגמות אלו התגברו באמנות הבארוק, כאשר כל השליטים רצו פסלים בדמותם, וכאשר באותה התקופה הכנסיות הקתוליות התמלאו בהמוני פסלים של קדושים נוצרים. לאחר הרפורמציה הפרוטסטנטית הפסלים נעלמו ברובם מהכנסיות הפרוטסטנטיות, למעט מספר מקרים יוצאי דופן בכנסיות לותרניות גדולות.

בסוף המאה ה-18 ובמהלך המאה ה-19 נוצרו פסלים ציבוריים רבים יותר של דמויות ציבוריות וכמו גם של מלכים, פוליטיקאים, גנרלים, בעלי אדמות, ובסופו של דבר גם של אמנים וסופרים. בעקבות מלחמת העולם הראשונה נוצרו אנדרטאות רבות, דבר שלא היה נפוץ לפני כן, ולעיתים רבות הן הכילו פסלים של חיילים גנריים.

בתקופה מודרנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקרים רבים הדמויות האנושיות בפסלים המודרניים אינם אמורים להיראות מציאותיות כפי שהיה נהוג בפיסול לאורך רוב ההיסטוריה - במיוחד במקרים של פסלים שנוצרים לפי האסכולה הפוטוריסטית והקוביסטית. החל משנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20 החלו להיווצר כמות גדולה בהרבה של פסלים שהיו מופשטים במיוחד.[11]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פסל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Venus of Berekhat Ram (230-700,000 BCE) cork.com
  2. ^ "Lion man takes pride of place as oldest statue" by Rex Dalton, Nature 425, 7 (4 September 2003) doi:10.1038/425007a also Nature News 4 September 2003
  3. ^ "Ice Age Lion Man is world's earliest figurative sculpture" by Martin Bailey, The Art Newspaper 31 January 2013
  4. ^ ""It must be a woman" - The female depictions from Hohle Fels date to 40,000 years ago..." Universität Tübingen. יולי 22, 2016. אורכב מ-המקור ב-אוקטובר 11, 2016. נבדק ב-יולי 26, 2016.
  5. ^ The Egyptian Museum in Cairo by Abeer El-Shahawy and Farid Atiya (10 November 2005) ISBN 9771721836 page 117
  6. ^ The Oxford Encyclopedia of Ancient Egypt by Donald B. Redford (15 December 2000) ISBN 0195102347 page 230
  7. ^ Egyptian Statues by Gay Robins (4 March 2008) ISBN 0747805202 page 28
  8. ^ Famous Firsts in the Ancient Greek and Roman World by David Matz (Jun 2000) ISBN 0786405996 page 87
  9. ^ The Art of Rome c.753 B.C.-A.D. 337 by Jerome Jordan Pollitt (30 June 1983) ISBN 052127365X page 19
  10. ^ Byzantine Art by Charles Bayet (1 October 2009) ISBN 1844846202 page 54
  11. ^ Giedion-Welcker, Carola, ‘’Contemporary Sculpture: An Evolution in Volume and Space, A revised and Enlarged Edition’’, Faber and Faber, London, 1961 pp. X to XX