משתמש:Ely1/הרמן אוברת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרמן אוברת
Hermann Oberth
תרומות עיקריות
מאבות מדע הטילים והאסטרונאוטיקה

הרמן יוליוס אוברת (Hermann Julius Oberth; נולד ב-25 ביוני 1894 בטרנסילבניה, אוסטריה-הונגריה, נפטר ב-28 בדצמבר 1989 בנירנברג, גרמניה) היה פיזיקאי ומהנדס גרמני-רומני ממוצא סאשי, אשר היה, יחד עם קונסטנטין ציאולקובסקי הרוסי ורוברט גודרד האמריקאי, מאבות מדע הטילים והאסטרונאוטיקה. עם זאת, השלושה מעולם לא שיתפו פעולה זה עם זה, ואף לא הכירו אחד את השני.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוברת נולד למשפחה סאשית בסיביו שבטרנסילבניה, אז באוסטריה-הונגריה (כיום רומניה). כבר בילדותו החל להתעניין בתחום האסטרונאוטיקה, זאת בהשראת ספריו של ז'ול ורן, "מהארץ לירח" ו"מסביב לירח", אותם קרא שוב ושוב עד ליכולת לשננם. מושפע מספריו ומרעיוניתיו של ורן, בגיל 14 בנה את מודל הרקטה הראשון שלו. בצעירותו הגיע באופן עצמאי לרעיון של טיל רב שלבי, אך חסר את האמצעים להפוך את רעיונו ליותר מרישומים על נייר.

בשנת 1912 החל אוברת בלימודי רפואה במינכן שגרמניה, אך עם פריצתה של מלחמת העולם הראשונה גויס לצבא הקיסרות הגרמנית, שם שירת בחיל הרגלים ונשלח לחזית המזרחית כנגד רוסיה. בשנת 1915 הועבר ליחידה רפואית בסיגישוארה שבטרנסילבניה. שם מצא אוברת את הזמן הפנוי לעריכת סדרת ניסויים בנושא חוסר משקל, ובהמשך חזר לעצב דגמי רקטות. בשנת 1917 הראה עד כמה התקדם במחקריו, כשירה רקטה המונעת בדלק נוזלי, בהדגמה בפני שר המלחמה הפרוסי.

בשירותו הצבאי כרופא הבין אוברת כי עתידו אינו ברפואה, ועם סיום המלחמה חזר למינכן, הפעם לשם לימודי פיזיקה. בהמשך עבר ללמוד פיזיקה בגטינגן.

בשנת 1922 נדחתה התזה של אוברת, שעסקה במדע הטילים. ב-1923 פרסם אוברת באופן פרטי את התזה שלו כספר בן 92 עמודים, "Die Rakete zu den Planetenräumen". בשנת 1929 הרחיב אוברת את הספר לכדי ספר בן 429 עמודים, תחת השם "Wege zur Raumschiffahrt".

en:Hermann Oberth bn:হের্মান ওবের্ট cs:Hermann Oberth da:Hermann Oberth de:Hermann Oberth et:Hermann Oberth es:Hermann Julius Oberth eo:Hermann Oberth fa:هرمان اوبرت fr:Hermann Oberth ko:헤르만 오베르트 it:Hermann Oberth lv:Hermanis Oberts hu:Hermann Oberth ja:ヘルマン・オーベルト pl:Hermann Oberth pt:Hermann Oberth ro:Hermann Oberth ru:Оберт, Герман sl:Hermann Oberth fi:Hermann Oberth sv:Hermann Oberth th:แฮร์มัน โอแบร์ธ tr:Hermann Oberth zh:赫尔曼·奥伯特