משתמש:Geagea/טיוטא 16

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יוסף יהודה בן יעקב הלוי טשארני (צ'ארני) (20 באפריל 1835 - 28 באפריל 1880) היה נוסע רוסי, שחיבר את רוב המאמרים, שפורסמו במשך 15 שנה, בנושא יהודי הקווקז בעיתונות היהודית בעברית וברוסית, שראתה אור ברוסיה ומחוצה לה.

טשארני נולד במינסק בתקצ"ה (1835).

אביו היה אדם אמיד שהעניק לבנו היחיד חינוך מסורתי אולם מצד שני עודד אותו ללמוד את הלשון הרוסית וספרותה וכן את השפה הגרמנית.

בטרם הגיע טשארני לבגרות ירד האב מנכסיו, וזמן קצר לאחר מכן נפטר, וטשארני נאלץ לחפש את דרכו בחיים בכוחות עצמו כבר מגיל צעיר מאוד. הוא ויתר על לימודים בבית מדרש לרבנים בווילנה מפאת התנגדותה של אמו.

בשלב מסוים עזב את עיר הולדתו ונדד בערי אוקראינה. הוא התפרנס ממתן שיעורים פרטיים בלשון הרוסית והגרמנית. בנדודיו הגיע שטארני למרכז היהודי החדש שבאודסה ופגש אישים מן העלית התרבותית היהודית.

בשנת 1857 התקבל לבית הספר לכורמים שליד אודסה, אך זמן קצר לאחר מכן עזב אותו.

בשנת 1862, שימש כמורה פרטי בטאמיר חאן שורה. שם נפגש לראשונה ביהודי ההרים, שנבדלו מכל אלה שהכיר עד כה. המפגש השפיע עליו כל כך, שהחליט להקדיש את זמנו לאיסוף חומרים על עברם, תרבותם ואורח חייהם. הוא פנה בעניין לשד"ל, וזה יעץ לו לחקור את לשונם ומנהגיהם ממקור ראשון ולא להסתמך על ספרים.

נאמן לעצתו של שד"ל, נסע שטארני לדרבנט. הוא היה מעורב בחיי היהודים ולעתים אף שימש לה לפה. אולם הקהילה הקטנה שמנתה כ-40 משפחות (הרריים ורוסיים) לא הייתה מסוגלת לדאוג לפרנסתו של טשארני המורה, והוא נאלץ, בשנת 1864 לעזוב את הקווקז ולשוב לעיר הולדתו מינסק. בדרכו חזר פנה לחברת מפיצי השכלה בסנקט פטרבורג וביקש שהם ישתדלו אצל השלטונות לפטור את קהילת היהודים ההרריים מעול המסים הכבדים ולייסד למענם בית ספר.

טשארני הגיע למינסק בסוף 1865 אולם לא מצא בה מנוח. הוא פנה לחברת כל ישראל חברים שבפריז והצליח לעניין אותם בתכניותיו לחקר יהודי הקווקז. פרופסורים ואנשי מחקר מ"כל ישראל חברים" עודדו אותו להמשיך בחקירתו, ואף ציידו אותו ברשימה של נושאים הראויים לבירור. החברה הבטיחה לסייע לטשארני במסע נוסף לקווקז. מעודד מהפגישות בפריז נסע טשארני לאודסה ושהה בה עד לפחות ט"ו באב תרכ"ו והשתדל לעניין במסעו נדבנים. לאחר שקיבל הבטחות מסוימות חזר בשנת 1866 לטמיר חאן שורה, כשמטרתו העיקרית הייתה איסוף נתונים על היהודים ההרריים. אולם לא הצליח להשלים את מטרתו כיוון שלא היה לו אישור מהשלטונות.

פירסומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:מיזמים

פרמטרים [ רוחב ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

עיתונות יהודית היסטורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:אאאאאאאאאאאאאאאאא]] [[en:Joseph Judah Chorny]]