לדלג לתוכן

משתמש:Nadav Sarig/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארי ודנטה מגלים את סודות היקום
Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe
מידע כללי
מאת בנג'ימן אלירה סאיינז
שפת המקור אנגלית
תורגם לשפות 25
סוגה נוער בוגר, רומן
נושא זהות, נוער להט״ב, גבריות, מגדר, מיניות, סודות במשפחה, ידידות, אמריקאים ממוצא מקסיקני
מקום התרחשות אל פאסו ,טקסס
תקופת התרחשות 1987
הוצאה
תאריך הוצאה 21.02.2012
הוצאה בעברית
הוצאה טל - מאי, ידיעות ספרים
תאריך אפריל 2016
תרגום מאירה פירון
מספר עמודים 386
פרסים

Stonewall Book - 2013 Michael L. Printz - 2013

Pura Belpré - 2013
סדרה
הספר הבא ארי ודנטה 2 - צוללים למעמקי העולם

״ארי ודנטה מגלים את סודות היקום״ (Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe) נכתב על ידי בנג'ימן אלירה סאיינז (אנ'), סופר ומשורר מניו מקסיקו, ארה״ב שכותב עבור ״נוער - בוגר״, בעיקר על נושאים הנוגעים באמריקאים לטינים ו/או דוברי ספרדית, על תרבויות ועל הקהילה הגאה. הספר יצא לאור באנגלית בתאריך 21 לפברואר 2012. הוא תורגם לעברית על ידי מאירה פירון ושוחרר באפריל 2016 על ידי הוצאות הספרים טל - מאי וידיעות ספרים. הספר מיועד לגילאי 14-17, וכמו רוב הספרות של סאיינז עוסק בזהות, נוער להט״ב, גבריות ומגדר, מיניות, סודות במשפחה, ידידות ואמריקאים ממוצא מקסיקני.[1][2]

הרומן מתרחש באל פאסו, טקסס ומתחיל בקיץ של שנת 1987, ועוקב אחר שני בני נוער מקסיקנים-אמריקאים, אריסטו "ארי" מנדוזה בן ה-15 ודנטה קינטנה אשר נפגשים בבריכה המקומית. הבנים מתחברים לשמותיהם הקלאסיים ולבסוף הופכים לבלתי נפרדים. דנטה מלמד את ארי על ספרות ושירה, בעוד ארי מוקסם מיכולת השחייה והכנות של דנטה.

הם עוברים ביחד חוויות רבות כמו הקראת שירה, ביקורים נוספים בבריכה, שיחות עמוקות, תאונה התנגשות בין מכונית לבין הילדים שבסופו של דבר מחברות עוד יותר ביניהם וגם בין משפחותיהם. דנטה מספר לארי שהוא ומשפחתו עוברים לשיקגו לשנת הלימודים הבאה מפני שלאביו הוצעה פרופסורה באוניברסיטת שיקגו. לפני שדנטה עוזב הוא אומר לארי ששני הדברים שהוא הכי אוהב בעולם הם שחייה ואת ארי. ארי אומר לו שהוא לא היה צריך להגיד את הדברים האלו, גם אם הם נכונים. שני הבנים מבטיחים זה לזה שהם עדיין יהיו חברים כשדנטה יחזור בקיץ.

במהלך השנה הבאה, דנטה שולח לארי מספר מכתבים המפרטים את חייו בשיקגו ונאבק במיניותו. ארי לומד נהיגה, מתאהב בילדה מבית הספר, ומחפש תשובות לשאלותיו על אחיו ברנרדו, שנמצא בכלא מסיבות שאיש במשפחתו לא דן בהן.

בקיץ הבא, דנטה משכנע את ארי לנשק אותו כניסוי. מתברר יותר ויותר שדנטה מאוהב בארי, שנראה שלא מגיב על רגשותיו של דנטה כלפיו.

ארי חווה מוות של דודתו בהלוויה מצומצמת כשאף אחד ממשפחתו המורחבת לא הגיע אליה. מספרים לו שהם לא ראו בעין יפה את דודתו שחיה עם אישה אחרת במשך שנים רבות. לאחר ההלוויה, אמו של ארי מסבירה כי אחיו של ארי, ברנרדו, נעצר על רצח על רקע טרנספובי, זונה ששכר כשהיה בן 15.

כשארי חוזר הביתה, מר קינטנה אומר לו שדנטה בבית החולים. הוא נפגע על ידי כמה צעירים שראו אותו מנשק את החבר שלו דניאל בסמטה. ארי מאתר את ג'וליאן, אחד מהנערים שתקפו את דנטה, בבית המרקחת שבו הוא עובד ופותח איתו מריבה. מר קינטנה שואל אם ארי יודע מדוע הרביצו לדנטה. ארי מספר לו שדנטה הומוסקסואל והתנשק עם ילד אחר. מר קינטנה מודה שהוא ניחש את האמת בגלל הדרך שבה דנטה מסתכל על ארי, בעוד שגברת קינטנה אומרת לארי שהיא חושבת שדנטה מאוהב בו ושדניאל הוא רק תחליף של ארי.

אמו של ארי קובעת עם משפחתו של דנטה פגישה משפחתית, שבה ארי מקבל לבסוף שהוא מאוהב בדנטה כמו שדנטה בו. באותו לילה, שתי המשפחות יוצאות לבאולינג ביחד. לאחר הבאולינג, דנטה וארי יוצאים אל המדבר, שם ארי מנשק את דנטה, ומקבל את אהבתו אליו במלואה. כעת משוחרר מפחדיו, נותר ארי תוהה: "איך יכולתי אי פעם להתבייש בלאהוב את דנטה קינטנה?"[1][3][4][5]

  • אריסטו "ארי" מנדוזה - אחת משתי הדמויות הראשיות ברומן. הוא בן חמש עשרה, משועמם, בודד וחסר חברים. הוא גר עם הוריו האוהבים אבל לא יכול להתחבר אליהם כי בני הזוג מנדוזה אינם משפחה שמפגינים חיבה רבה. במהלך הספר ארי מתפתח במספר דרכים חשובות.
  • דנטה קינטנה - החבר הכי טוב של ארי, אך בשונה ממנו דנטה בטוח ומוכשר. הוא שחיין טוב מאוד, איש אקדמיה ומתעניין בקלאסיקה של אמנות וספרות. הוא מאוד פופולרי. הוא גר עם הוריו, כולם מפגינים את האהבה והחיבה שלהם, ויש להם מערכת יחסים פתוחה וקלה.
  • מר מנדוזה - אבא של ארי. הוא אדם אדיב אבל מרוחק מאוד מבחינה רגשית. הוא הושפע עמוקות מחוויותיו בשירות בווייטנאם במלחמה, אך מעולם לא דיבר עליהן. זה הופך אותו לבלתי ניתן לגישה. ההרגל שלו לא להביע את רגשותיו הועבר לבנו. אבל בסופו של דבר, מר מנדוזה הוא אדם חזק והגון. הוא תומך ברגשות של ארי בנו כלפי דנטה ובנטיות המיניות שלו.
  • גברת מנדוזה - אמא של ארי. היא מאוד אוהבת את ארי ולא אוהבת את הדרך שבה בעלה ובנה מרבים לבטא את עצמם או את רגשותיהם. היא חושבת שהדרך של משפחתם להתקדם לדוגמה אחרי המאסר של ברנרדו, אחיו של ארי, היא להתחיל לדבר על רגשותיה. היא אשה סובלנית שגם היא מקבלת את הנטיות המניות של ארי.
  • סם קינטנה - אבא של דנטה. הוא פתוח מאוד רגשית ולא מפריע לו להביע את עצמו או להביע חיבה ואהבה אל משפחתו וקרוביו. הוא מכיר היטב את בנו ומקפיד לשמר את הקשר שלהם.
  • גברת קינטנה - אמא של דנטה. היא האדם הראשון מלבד דנטה שהבינה שבנה מאוהב בארי.
  • ברנרדו מנדוזה - אחיו הגדול של ארי שישב בכלא בעשור האחרון על רצח אישה טרנסג'נדרית בידיו החשופות. הוא לא נראה בספר אך היעדרותו מורשת על ידי תחושת הפספוס של ארי, שלא חווה אח גדול. הוא מתואר בתור אדם אלים וקנאי.
  • ג'ינה נבארו וסוזי בירד - חברותיהם של ארי ודנטה מבית הספר. ארי בילה איתן זמן רב כאשר דנטה גר בשיקגו בשנת הלימודים. שתי הבנות משתפות את ארי בהתנהלותן בחייהן החברתיים ויוצרות לו מעגל חברתי שלא היה קיים עבורו בעבר.
  • אילאנה - ילדה מבוגרת מארי בכמה שנים. הוא מאוהב בה מתחילת שנת הלימודים ובסופו של דבר מצליח לנשק אותה במסיבה רגע לפני תחילת הקיץ. אילאנה היא הילדה הראשונה שארי נישק.
  • דניאל - ילד הומוסקסואל באל פאסו, הוא בן זוגו הראשון של דנטה והם נפגשים בבית המרקחת שבו שניהם עובדים. דניאל הוא במובן מסוים תחליף לארי בעיניו של דנטה, ומרחיק את דעתו מאהבת חייו האמיתית.[1][6][7]

בנג׳מין אלירה סנאייז (אנ') גדל ליד לאס קרוסס, ניו מקסיקו, עיר השוכנת קרוב לגבול הדרום מערבי של ניו מקסיקו עם טקסס. הוא סיים תואר ראשון במדעי הרוח ופילוסופיה בקולורדו, מדינה הגובלת בצפון ניו מקסיקו, ותואר שני בכתיבה יצירתית באוניברסיטת טקסס באל פאסו. הוא ממשיך לחיות ולעבוד באל פאסו, טקסס. לאחר 15 שנות נישואים לאשתו, שופטת בבית המשפט לענייני משפחה באל פאסו, הוא יצא מהארון כהומוסקסואל.

סאיינז התוודה על היותו הומוסקסואל בגיל 54. בראיון, הוא אישר כי הוא נאבק בנושא זה במשך זמן רב וכי הוא ראה בכתיבה דרך להתגבר עליו.

ניתן לראות את הנושאים של הקהילה הגאה כאירועים משמעותיים בחייו של סאיינז אשר משפיעים על כתיבתו. בנוסף לכך גם האזור שבו חי בחייו הבוגרים וקיבל חלקים מהחינוך האקדמי שלו נכנס לתוך הספר. גם ארי ודנטה כמו סאיינז חיים באל פאסו, טקסס.[8]

ציטוט נבחר

[עריכת קוד מקור | עריכה]

כחלק מהתקציר של הספר בעברית מופיע הציטוט:

כשדנטה ראה אותי מביט בשמים מבעד לעדשת הטלסקופ, הוא לחש, "יום אחד עוד אגלה את כל סודות היקום."

זה העלה חיוך על פנַי. "מה תעשה עם כל הסודות האלה, דנטה?"

"אני כבר אדע מה לעשות בהם," אמר. "אולי אשנה את העולם."

האמנתי לו.[1][2]

אנשים רבים שקראו את הספר מעריכים אותו מכמה סיבות. ישנם אנשים שכתבו שהספר נגע בהם, שהוא ריגש אותם, שהדמויות בסיפור מעלות בהם פעמים רבות זכרונות טובים ומרגשים על הקטעים המורכבים שהם עוברים בסיפור. הקוראים העריכו במיוחד את הסיפור מפני שבנג'מין אלירה סאיינז, מחבר הספר, העביר כל אחת מהדמויות שינוי משמעותי בצורה עדינה, בצורה שלכל דמות היה את הזמן במהלך הסיפור למצוא את מקומה בעולם. הניואנסים העדינים והקצב המוקפד במערכות היחסים בין הדמויות השונות אשר מכילות גם את המאבקים והקונפליקטים השונים. יותר מהכל אנשים התרגשו מסיפורי האהבה שמזכירים חקירות עדינות של זהות ומיניות, אהבה רומנטית או משפחתית שבכל מקרה צריכה להישאר פתוחה, חופשית וכנה.[1][9][10]

בתאריך 12 לאוקטובר 2021 יצא לאור ספר המשך שנקרא ״ארי ודנטה 2 - צוללים למעמקי העולם״ (Aristotle and Dante Dive into the Waters of the World). הוא תורגם לעברית על ידי המתרגמת של הספר הראשון מאירה פירון ויצא לאור בעברית על ידי שתי ההוצאות שהוציאו את הספר הראשון בינואר של שנת 2022.[11][12]

תרגומים ופרסים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר ״ארי ודנטה מגלים את סודות היקום״ פורסם ב - 25 שפות שונות וזכה בשלושה פרסים בשנת 2013. פרס Stonewall Book, פרס Michael L. Printz ופרס Pura Belpré.[1][13]

עיבודים בקולנוע

[עריכת קוד מקור | עריכה]

לספר הופק עיבוד קולנועי באותו השם, (Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe (film)) שיצרו סאיינז מחבר הספר והבמאית אייץ׳ אלברטו. העבודה על הסרט החלה בשנת 2017 והוא עומד להשתחרר בסתיו של שנת 2022.[14]

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ 1 2 3 4 5 6 בנג'מין אלירה סאיינז, תרגום: מאירה פירון, ארי ודנטה מגלים את סודות היקום, ידיעות ספרים, טל-מאי, אפריל 2016, עמ' 386. (באנגלית)
  2. ^ 1 2 ארי ודנטה מגלים את סודות היקום - בנג'מין אלירה סאיינז, באתר www.e-vrit.co.il
  3. ^ SuperSummary, SuperSummary (באנגלית)
  4. ^ GradeSaver, Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe Summary | GradeSaver, www.gradesaver.com (באנגלית)
  5. ^ LitCharts, LitCharts (באנגלית)
  6. ^ GradeSaver, Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe Characters | GradeSaver, www.gradesaver.com (באנגלית)
  7. ^ LitCharts, LitCharts (באנגלית)
  8. ^ Cindy Ramirez / El Paso Inc Magazine editor, My Story: Benjamin Alire Sáenz on finding his true self, El Paso Inc. (באנגלית)
  9. ^ Benjamin Alire Sáenz, Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe, Reprint edition, Simon & Schuster Books for Young Readers, 2012-02-21. (בenglish)
  10. ^ ארי ודנטה מגלים את סודות היקום - בנג'ימן אלירה סאיינז
  11. ^ בנג'מין אלירה סאיינז, תרגום: מאירה פירון, ארי ודנטה 2 - צוללים למעמקי העולם, ידיעות ספרים, טל-מאי, ינואר 2022, עמ' 464. (באנגלית)
  12. ^ ארי ודנטה 2 - צוללים למעמקי העולם - בנג'מין אלירה סאיינז, באתר www.e-vrit.co.il
  13. ^ ‘Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe’ Wins the Lambda Literary Award – Children's Book Council (באנגלית אמריקאית)
  14. ^ Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe, נבדק ב-2022-05-23