משתמש:Open Cages/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

משחק עם מטרה Game With A Purpose (GWAP [1]) או משחק חישוב מבוסס אדם הוא טכניקה של מיקור חוץ בתוך תהליך חישובי למען בני אדם בדרך מבדרת (גיימיפיקציה) [2][3].

לואיס פון אן הציע לראשונה את הרעיון של "משחקי אלגוריתם אנושי" או משחקים למען מטרה (GWAP), במטרה לרתום את הזמן והאנרגיה האנושיים לטובת טיפול בבעיות שמחשבים אינם יכולים עדיין לפתור לבדם. הוא מאמין שהאינטלקט האנושי הינו משאב ותרומה חשובים לשיפור העיבוד הממוחשב ובאינטראקציית אדם-מחשב. הוא טוען שמחשבים מהווים מנגנון כללי לשימוש ביכולת המוחית לפתור בעיות חישוביות. בטכניקה זו, מוחות אנושיים מושווים למעבדים במערכת מבוזרת, אשר כל אחת מבצעת משימה קטנה של חישוב מאסיבי. עם זאת, בני אדם צריכים תמריץ על מנת להפוך להיות חלק ממחשוב כולל. משחקים מקוונים משמשים כאמצעי לעודד השתתפות בתהליך זה.[3]

המשימות המוצגות במשחקים אלו הן טריוויאליות עבור בני אדם, אך קשות עבור מחשבים. משימות אלו כוללות זיהוי תמונות, העתקת טקסטים עתיקים, פעילויות המערבות היגיון ישר או ניסיון אנושי ועוד. משחקים עם מטרה מתמרצים אנשים באמצעות בידור במקום עניין בפתרון בעיות חישוביות. זה הופך את המשחקים עם מטרה למושכים יותר לקהל רב יותר. ניתן להשתמש במשחקים עם מטרה לשם סיוע בבניית רשת סמנטית, פירוש ומיון מידע שנאסף, מיקור המונים של ידע כללי ושיפור תהליכים חישוביים כלליים אחרים.[3] למשחקים עם מטרה יש יישומים במגוון תחומים כגון אבטחה, ראיית מחשב, נגישות לאינטרנט, סינון תוכן למבוגרים וחיפוש אינטרנטי. [2] ביישומים כגון אלו, משחקים עם מטרה הוזילו את עלויות פירוש הנתונים והעלו את רמת ההשתתפות האנושית.

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דואולינגו[עריכת קוד מקור | עריכה]

דואולינגו הוא משחק לימוד שפה שנייה שמסייע לתרגם את הרשת וספציפית את ויקיפדיה לשפות שהן לא אנגלית.[4]

EteRNA[עריכת קוד מקור | עריכה]

EterRNA הוא משחק שבו השחקנים מנסים לתכנן רצפי RNA שמתקפלים לתוך מבנה נתון. הפתרונות המגוונים הנאספים משחקנים, שלעתים קרובות אינם ביולוגים, מוערכים על מנת לשפר את המודלים הממוחשבים המשמשים לחיזוי קיפול RNA. חלק מהתכנונים למעשה מסונתזים על מנת להעריך את דינמיקות הקיפול בפועל ולהשוותן למודלים הממוחשבים.

EyeWire[עריכת קוד מקור | עריכה]

EyeWire הוא משחק שמטרתו למצוא את הקונקטום של הרשתית.[5]

FoldIt=[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-FoldIt השחקנים מתחרים על מנת לקפל את החלבונים למבנים יעילים יותר. ב-2010 מאמר בכתב העת המדעי Nature נתן קרדיט ל-57,000 השחקנים של FoldIt על סיפוק תוצאות שימושיות שתאמו או התעלו על הפתרונות המחושבים ע"י אלגוריתם.[6]

NanoCrafter[עריכת קוד מקור | עריכה]

NanoCrafter הוא משחק שמטרתו להרכיב פיסות של DNA למבנים בעלי מאפיינים תפקודיים, כגון שערים לוגיים על מנת לפתור בעיות.[7] בדומה ל-FoldIt, הוא פותח ע"י אוניברסיטת וושינגטון.

Phylo[עריכת קוד מקור | עריכה]

Phylo [8] מאפשר לשחקנים לתרום לטובת הכלל באמצעות ניסיון לפענח את הצופן של מחלות גנטיות. בזמן משחק והעמדת המשבצות הצבעוניות זו מול זו, השחקן מסייע לקהילה המדעית להתקרב לפתרון בעיה עתיקת היומין של יישור רצפים מרובים. בעיית יישור הרצפים המרובים הינה גדולה מדי עבור מחשב. המטרה הינה להבין כיצד והיכן תפקוד האורגניזם מקודד ב-DNA. המשחק מסביר כי "יישור רצפים הוא דרך לארגן את רצפי ה-DNA, ה-RNA או החלבונים על מנת לזהות אזורי דמיון".

Sea Hero Quest[עריכת קוד מקור | עריכה]

Sea Hero Quest הוא משחק מבוסס אייפון ואנדרואיד) שמסייע לקדם את המחקר בתחום הדמנציה.[9]

Smorball[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק הרשת Smorball,[10] שחקנים נדרשים להקליד את המילים שהם רואים במהירות ודיוק רבים ככל הניתן על מנת לעזור לצוות שלהם להגיע לניצחון בענף הספורט הדמיוני Smorball. המשחק מציג בפני השחקנים משפטים מתוך דפים סרוקים בספריה למורשת המגוון הביולוגי. לאחר אישור, המילים שהשחקנים מקלידים נשלחות לספריות שאוגרות את העמודים המתאימים, מה שמאפשר לדפים הללו להיות נגישים לחיפוש ולמידע שנאגר ולבסוף להפוך ספרות היסטורית לשמישה יותר עבור מוסדות, אקדמאים, מרצים והציבור. משחק זה פותח ע"י Tiltfactor lab.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


References[עריכת קוד מקור | עריכה]

[2] [3] [11] [12] [13] [14] [15] }}

  1. ^ http://www.gwap.com/2008/05/hellow-world.html
  2. ^ 1 2 3 Luis von Ahn (ביוני 2006). "Games With A Purpose" (PDF). IEEE Computer Magazine: 96–98. {{cite journal}}: (עזרה)
  3. ^ 1 2 3 4 Luis von Ahn and Laura Dabbish (באוגוסט 2008). "Designing Games With A Purpose" (PDF). Communications of the ACM. 51 (8/08): 57. doi:10.1145/1378704.1378719. {{cite journal}}: (עזרה)
  4. ^ https://www.duolingo.com/
  5. ^ http://eyewire.org
  6. ^ John Markoff (10 באוגוסט 2010). "In a Video Game, Tackling the Complexities of Protein Folding". The New York Times. נבדק ב-12 בפברואר 2013. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ "Science | Nanocrafter". nanocrafter.org. נבדק ב-2015-12-15.
  8. ^ Grossman, Lisa (30 בנובמבר 2010). "Computer Game Makes You a Genetic Scientist". Wired. נבדק ב-2 בינואר 2016. {{cite news}}: (עזרה)
  9. ^ http://www.seaheroquest.com/site/en
  10. ^ http://smorballgame.org
  11. ^ "Phrase Detectives – The AnaWiki annotation game". Anawiki.essex.ac.uk. 2011-09-09. נבדק ב-22 בספטמבר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "JeuxDeMots – The game for collecting words". www.lirmm.fr. 2014-06-15. נבדק ב-22 ביוני 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ "ZombiLingo". www.loria.fr. 2015-03-21. נבדק ב-21 במרץ 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  14. ^ "Train Robots – Robot Commands Annotation Game". 30 אוגוסט 2013. אורכב מ-המקור ב-4 אוקטובר 2013. נבדק ב-5 אוקטובר 2013. {{cite web}}: פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  15. ^ "OnToGalaxy". dm.tzi.de. נבדק ב-25 בינואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)