לדלג לתוכן

משתמש:OrlyFuchsGalchen/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בודהה של העתיד, מַיְטְרֶיַה (Maitreya), בליווי הדלאי לאמה השמיני והמורה שלו, אפליקציה טיבטית ממשי, המאה ה-18.

אפליקציה היא טכניקת תפירה ידנית, אומנותית, שבה פיסות בדים או טלאים בצורות ודוגמאות שונות נתפרים זה לזה או על חתיכת בד גדולה כדי ליצור תמונה או דוגמא. בדרך כלל נעשה שימוש בטכניקה זו לקישוט, במיוחד של בגדים. התפירה מבוצעת ביד או בעזרת מכונת תפירה. טכניקת האפליקציה מיושמת לרוב בבדים, אך נעשה שימוש בהשאלה בשם זה גם לטכניקות דומות בחומרים שונים. בקרמיקה למשל, אפליקציה היא פיסת קרמיקה נפרדת שמוסיפים אותה לעבודה העיקרית, בדרך כלל למטרת קישוט.

מקורו של המונח מהמילים אפליקו (applicō) [1] "אני מניח על" ואפליקר (appliquer) [2] "מחבר", מלטינית ומאוחר יותר מצרפתית, בהתאמה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו במקרה של אומנות הרקמה, גם הטכניקה הזאת לא התחילה את דרכה כמדיום של אומנות. במקור השתמשו בה על מנת לחזק אזורים מרופטים בפריטי לבוש או במוצרי טקסטיל, וכדי להטליא חורים שנוצרו בהם במטרה להאריך את חייהם של הפריטים, ורק עם הזמן הפכה גם הטכניקה הזאת לסוג של אומנות שניתן לראות על שמיכות ועבודות טלאים של תרבויות שונות מסביב לעולם.

ארכיאולוגים גילו דוגמאות עתיקות של אפליקציות מעור במצרים משנת 980 לפני הספירה, ואפליקציות מעור ומלֶבֶד נמצאו על שטיחים, קישוטי קיר וכיסויים של אוכפים בקברים מהמאה הרביעית לפני הספירה בסיביר ובמונגוליה. הכנת בדים בטכניקת האפליקציה היא אומנות חשובה בבֶּנין, מערב אפריקה, במיוחד באזורים בסביבת אַבּוֹמֶה, שבהם זו מסורת מאז המאה השמונה עשרה, ובממלכת דַהוֹמֵיי.

קישוט קיר בטכניקת אפליקציה הפוכה - עבודה של אור-לי פוקס גל-חן, 1990
עבודת טלאים אמריקאית, 1848
עבודת טלאים אמריקאית בסגנון רקמה פרסית (Broderie Perse), 1846.

בסקנדינביה, רוסיה ומזרח אירופה ישנן מסורות עממיות לקישוט בגדים באפליקציות מעור, וניתן למצא את הטכניקה הזאת גם בגוג'ארט, הודו, פקיסטן ומרוקו, שם מקשטים בגדי גברים ונעלי בית ברקמה ובאפליקציות. אפליקציות מלבד ניתן לראות כקישוט על סינרי נשים במזרח אירופה וגם בקרב שבטים נודדים במרכז אסיה אשר מקשטים בה יורטים, כיסויים לרצפה, ותיקים. בדרום אמריקה קיימת טכניקת טלאים אשר נקראת מוֹלָה והיא למעשה טכניקה של "אפליקציה הפוכה". במקום להצמיד לבד גדול מוטיב קישוטי, תופרים יחד את הבדים שרוצים להצמיד, ואז גוזרים חור בשכבה העליונה בצורת המוטיב הרצוי, ודרכו מתגלית השכבה התחתונה בצורת המוטיב שנגזר החוצה. את שולי המוטיב מקפלים פנימה ותופרים.

חומרים וטכניקות

החומרים אשר נחשבים מתאימים לטכניקת האפליקציה צריכים להיות עמידים ולא להיפרם בקלות בקצוות, כגון לבד ועור. על-פי רוב שוליהן של הפיסות המחוברות מקופלים פנימה, והן נתפרות בדרכים הבאות:

  • תפר ישר, שנתפר בדרך כלל במרחק 3-2 מילימטרים מהקצה.
  • תפר סטן, אשר נתפר מסביב לטלאי ומכסה את הקצוות שלו. ניתן בתחילה להדביק את הטלאי למקומו המיועד או לחבר אותו בתפר ישר (זמני) על מנת שלא יזוז ממקומו בזמן התפירה הסופית למקום המיועד.
  • תפר נסתר.
קאודי: גאוות קרנטקה

עבודת טלאים

גם בעבודות טלאים (טכניקת תפירה אומנותית העומדת בפני עצמה) עושים שימוש נרחב בטכניקת האפליקציה. "צלחת דרזדן" ו"סן בונה סו" הן שתי דוגמאות לעבודות טלאים אמריקאיות מסורתיות מסוג "בלוק" (עבודות גדולות המורכבות מיחידות) אשר משלבות טלאים עם אפליקציה. עבודות טלאים מסוג "אלבום" מבולטימור, עבודות טלאים בסגנון רקמה פרסית "ברודרי פרסה", עבודות טלאים מהוואי, עבודות טלאים של האמיש, קיאמיה מצרית ועבודות טלאים בשם ראלי מהודו ופקיסטן עושות גם הן שימוש בטכניקת האפליקציה.


מכונות תפירה אלקטרוניות

טכניקת האפליקציה התחילה בתפירה ידנית אך כיום ניתן לתפור אפליקציות בעזרת מכונות תפירה ביתיות מודרניות. למכונות שונות יש מגוון שונה של תפרים בהם ניתן להשתמש כמו: תפר שמיכה, תפר זיגזג ותפר סטן. משלושת התפרים, תפר הסטן נותן את הכיסוי המרבי לשולי האפליקציה וכך ניתן להמנע מהקיפול המסורתי של שולי הבד פנימה. אופציה נוספת לעיבוד השוליים אשר מתאפשר בזכות השימוש במכונת תפירה היא טכניקת "היפוך השוליים" בה תופרים את האפליקציה לחומר דקיק דמוי פליזלין (ללא דבק) שמשמש כמו ביטנה, אז פותחים פתח בשכבת הביטנה, דרכו הופכים את המוטיב והשוליים של האפליקציה נשארים מקופלים תחתיה בצורה מיטבית.


ראה גם

·        קולאז', טכניקה של אומנות חזותית, בה יצירת אומנות נוצרת מהרכבה של חלקים שונים יחד (פיסות בד, נייר, גזרי עיתונים).


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ מחבר ] חסרים
    {{{מחבר}}}, applico, Wiktionary, the free dictionary, 2023-12-09
  2. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ מחבר ] חסרים
    {{{מחבר}}}, appliquer, Wiktionary, the free dictionary, 2024-06-02