משתמש:Roi Lidsky/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

זרמים ביהדות זמננו

כמו בתקופות יהודיות קדומות[1], גם כיום מתקיימים זה בצד זה זרמים[2] יהודיים שונים - כלומר יהודים המצדדים בדעות ואופנים שונים של אורח חיים. בתוך כל זרם ראשי פועלות קבוצות משנה בעלות מאפיינים ייחודיים.

לאחר עליית יהודים רבים למדינת ישראל נוצרו שני ריכוזי יהודים עיקריים בעולם: ישראל וארה"ב. מתוך כ 14.7 מיליון יהודים בעולם, 6.8 מיליון יהודים חיים בישראל וכמעט שבעה מיליון בארצות הברית.

הזרמים העיקריים הם[3],[4]:

הזדהות עצמית בישראל ובארה"ב
בישראל בארה"ב
חילונים 45% 41%
אורתודוקסים 20% 10%
רפורמים 4% 26%
מסורתיים 25%
קונסרבטיבים 12%

הגדרות דמוגרפיות אלה מבוססות על תשובתם החיובית של נשאלים על זהותם היהודית ומשקף בפועל הגדרה תרבותית רחבה הכוללת מגוון זיקות ליהדות כגון עמיות או אתניות, לאום, דת, הלכה, קהילה, תרבות, מורשת היסטורית, ערכים, אורח חיים או שילוב ביניהן.

לכל אחד מהזרמים מאפיינים ייחודיים משלו בהקשר לסביבה התרבותית הכללית בישראל[5] או בארצות הברית.

חילונים - יהודים בני זרם זה אינם מתייחסים להלכה הרבנית-דתית כמסגרת מחייבת או דורשת פרשנות, והם בעלי מגוון זיקות לא דתיות ליהדות בהן - זיקה ליהדות כתרבות[6][7], זיקה פילוסופית-ערכית[8], זיקה לאומית-ציונית[9], זיקה חילונית-הומניסטית-רוחנית[10] (הנחשבת באמריקה לזרם דתי[11]) או תודעת שייכות הנמנעת מהגדרה מובהקת - "זהות יהודית כברירת מחדל"[12].

רפורמים ומחדשים רוחניים - קבוצות המצדדות בהתחדשות דתית-רוחנית על יסוד ערכים מודרניים ליברליים. תיקונים בפולחן הדתי ובמצוות ההלכה של היהדות הרפורמית החלו כבר בשלהי המאה ה-18 במרכז אירופה וכיום ניתן לצרף לכך מגוון קבוצות התחדשות יהודית או רוחנית הפועלות בארה"ב ובישראל. בישראל היקף תנועות אלה קטן, כ-4%, כולל קבוצות רפורמיות ובתי תפילה מתחדשים[13].

מסורתיים (ישראל) - קבוצות שמכסות רצף תרבותי-דתי בין אורתודוקסיה לבין רפורמה או חילוניות. הן בעלות זיקה חיובית או שמרנית להלכה הרבנית מתוך מחויבות לחיים מודרניים. המסורתיים בישראל הם יהודים בעלי זיקה חיובית להתגלות ולמצוות הדת - זו נאמנות[14] אך לא מוחלטת[15]. מסורתיות ישראלית נפוצה בקרב יוצאי ארצות האיסלאם, בהן לא התרחשו תהליכי אמניסיפציה והתאחרה המודרניזציה, שני תהליכים שהיוו יסוד למתח בין חילוניים לדתיים בארצות אשכנז.

אורתודוקסים -  זרם בעל זיקה שמרנית-הלכתית לדת, להתגלות ולסמכות רבנים המפרשים מסורת זו. היהדות האורתודוקסית נוצרה החל מהמחצית הראשונה של המאה ה- 18 כבידול מהזרמים הרפורמים והחילוניים ומפני תהליכי השינויים בפולחן ההלכתי, האמנסיפציה והחילון בקרב יהודי אירופה. בימינו היא כוללת מגוון קבוצות, שהגדולות ביניהן הן: דתיים לאומיים בישראל המשתלבים בתהליכי מודרניזציה תוך שמירה על עקרונות ההלכה[16], קבוצות יהודים חרדיים המגלים הקפדה על מצוות הלכה ומתנגדים לתהליכי מודרניזציה[17], בתוכם קבוצות המזוהות כממשיכות תנועות חסידיות או קבוצות הממשיכות את ההתנגדות לחסידות - הידועים כליטאים.  

בקרב יהודי ארצות הברית בולטים בנוסף לאלה קבוצות יהודים המזוהות עם האורתודוקסיה המודרנית.  

קונסרבטיבים (Masorti) - התנועה הקונסרבטיבית התפתחה בהדרגה במחצית הראשונה של המאה ה-20 בארצות הברית ומבטאת נאמנות להלכה אך תוך ביקורת מודרנית והוגיה סוברים שיש להמשיך ולפתח אותה בהתאם לנסיבות המשתנות. היא רואה עצמה כיורשתה של האסכולה הפוזיטיבית-היסטורית מן המאה ה-19.

דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Roi Lidsky.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Roi Lidsky.
  1. ^ אוריאל רפפורט, תולדות ישראל בתקופת הבית השני, תל-אביב: הוצאת עמיחי,, 1983
  2. ^ המילה "זרם" בתרבות מבטאת בין השאר "מהלך רוחני, בספרות או בדעות וכדומה" - מתוך מילון אבן שושן החדש, ע' 490.
  3. ^ סקר למ"ס 2020
  4. ^ סקר AJC 2019
  5. ^ אליעזר שביד, דת חילוניות ומסורת במחשבה הציבורית בישראל, 2014
  6. ^ אליעזר שביד, היהדות והתרבות החילונית: פרקי עיון בהגות היהודית של המאה העשרים, הקיבוץ המאוחד, 1998
  7. ^ יעקב מלכין (עורך), תרבות היהדות החילונית, כתר – ספריית היהדות החילונית
  8. ^ ביאל דוד, לא בשמים, מסורת המחשבה היהודית החילונית, הוצאת מכון שלום הרטמן, 2011
  9. ^ אפרים שמואלי, שבע תרבויות ישראל, יחדיו, 1980
  10. ^ יהודה באואר, התפתחות ההגות והתנועה של היהדות החילונית ההומניסטית, בתוך יעקב מלכין (עורך), תרבות היהדות החילונית, ספריית היהדות החילונית
  11. ^ Wine T. Sherwin, Celebration, Prometheus Books, 1998
  12. ^ ידגר, ליבמן, Secular-Jewish Identity and the Condition of Secular Judaism in Israel
  13. ^ מתוך: מדד הדמוקרטיה 2013
  14. ^ בוזגלו, מאיר, שפה לנאמנים, כתר- קרן מנדל, 2008
  15. ^ ידגר, יעקב, מסורתיות, מפתח 5
  16. ^ שוורץ, דב, אמונה על פרשת דרכים, עם עובד, 1996
  17. ^ לי כהנר, ניקולא יוזגוף-אורבך, ארנון סופר, החרדים בישראל : מרחב, חברה, קהילה, אוניברסיטת חיפה. קתדרת חייקין לגיאואסטרטגיה, 2012