משתמש:Sanhedrinmakos/חיה (מלאך)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

החיות הן סוג ייצורים במסורת היהודית, מתוארים לראשונה במעשה מרכבה בספר יחזקאל פרק א' ופרק י'. ייצורים אלה מופיעים שוב בחיבורים של יהדות בית שני, בספרות ההיכלות והמרכבה הרבנית, בספר חזון יוחנן בברית החדשה ובזוהר .

המקורות מסכימים שישנם ארבע חיות, אם כי תיאורם משתנה לפי מקור.

חזונו של יחזקאל על ארבע חיות (יחזקאל פרק א') מזוהים ככרובים בפרק י' [1] שהם נושאי כס ה': "וַיֵּרֹמּוּ, הַכְּרוּבִים--הִיא הַחַיָּה" [2] לכל אחד מהכרובים של יחזקאל ארבעה פנים: של אדם, אריה, שור ונשר. לגבי יכולת התנועה שלהם, הכרובים של יחזקאל אינם צריכים להסתובב, שכן הם פונים לכל כיווני המצפן בבת אחת. [1] תיאור זה של תנועה שונה מזה של השרפים בחזונו של ישעיהו (ישעיהו ו:ב) שיש להם מערך כנפיים נוסף, המקנה להם את היכולת לעוף. [4]

ארבע חיות של חזון יוחנן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארבע חיות (ביוונית: ζῷον, zōion ) [5] מופיעים גם בחזון יוחנן.

אלה מופיעים כאריה, שור, אדם ונשר, כמו ביחזקאל אבל בסדר אחר. יש להם שש כנפיים, ואילו ארבעת היצורים החיים של יחזקאל מתוארים כבעלי ארבע בלבד. [5]

בפסוק ו' נאמר שיש להם "עיניים מכל עבר, מלפנים ומאחור", מה שרומז שהם ערניים ובעלי ידע, ששום דבר לא נעלם מעיניהם. [5]

התיאור מקביל ל"אופנים" שנמצאים לצד החיות ביחזקאל א,יח; 10.12, שנאמר "מלא עיניים מסביב". המילה העברית "אופנים" שימשה גם בספרות היהודית המאוחרת יותר לציון סוג מלאך (ספר חנוך א' 71.7; ספר חנוך ג' 1.8; 7.1; 25.5-6 ועוד. ).

בקטע זה בחזון יוחנן, ארבע החיות מקיפות את "האחת" על כס המלכות האדום (שהוא עשוי אודם וסרדיאוס), אשר מנוגד לכס המלכות הלבן .

ביהדות, החיות נחשבות למלאכים, המחזיקים בכס האלוהים.[1] לפי הזוהר, הם מחזיקים את הרקיע עצמו.[1] [2] הם מדורגים במקום הראשון בהיררכיית המלאכים של הרמב"ם .

ראה גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:דרגות של מלאכים]] [[קטגוריה:ספר חזון יוחנן]] [[קטגוריה:מלאכים ביהדות]] [[קטגוריה:מלאכים בנצרות]]

  1. ^ 1 2 Davidson, Gustav (1967). A Dictionary of Angels, Including The Fallen Angels. New York: Free Press. p. 137.
  2. ^ Noach 261–265, Zohar.