משתמש:Shai alon/היוזמה להרחבת מעגל המצוינות (5פי2)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערך נמצא בשלבי עבודה במסגרת מיזם "עבודות ויקידמיות". נא לא לערוך ערך זה עד להסרת התבנית. הערות לערך נא להוסיף בדף השיחה.
העבודה על הערך עתידה להסתיים בתאריך {{{יעד}}}. ניתן להסיר את התבנית משחלפו שלושה שבועות מן התאריך הנקוב.
הערך נמצא בשלבי עבודה במסגרת מיזם "עבודות ויקידמיות". נא לא לערוך ערך זה עד להסרת התבנית. הערות לערך נא להוסיף בדף השיחה.
העבודה על הערך עתידה להסתיים בתאריך {{{יעד}}}. ניתן להסיר את התבנית משחלפו שלושה שבועות מן התאריך הנקוב. שיחה

היוזמה להרחבת מעגל המצוינות, הקרויה יוזמת "חמש פי שתיים", הינה יוזמה המבקשת לחלץ את מדינת ישראל ממשבר אליו נקלעה בתחומי המצוינות במתמטיקה ומדעים, ולהבטיח את עתידה ויתרונה היחסי בתחומים הטכנולוגיים. היוזמה הגדירה יעד: להביא להכפלת מספר התלמידים בישראל המסיימים תיכון במגמות מתמטיקה, מדעים והנדסה ברמת 5 יח"ל. היוזמה החלה בשנת 2013 ע"י גורמים פילנתרופיים ועסקיים שחברו יחד עם משרד החינוך ותחת ארגון "שיתופים" להנעת התהליך שהפך בתום שנים בודדות של פעילות לפרויקט לאומי מצליח ששבר את יעדיו המקוריים ובעל פוטנציאל לעשות שינוי של ממש בעתיד החינוכי-כלכלי של מדינת ישראל בשנים הקרובות.

הרקע ליוזמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוזמת "חמש פי שתיים" נוסדה בשנת 2013 ע"י מספר גורמים: קרן טראמפ, קרן רש"י ואינטל ישראל, באמצעות ארגון שיתופים, מתוך מטרה להניע מהלך מערכתי המשלב את כלל בעלי העניין הפועלים בשדה ולחולל שינוי ברמה הלאומית.[1] הבחירה להתמקד במתמטיקה באה על רקע משבר אליו נקלעה מדינת ישראל בתחום המצוינות במתמטיקה ומדעים: מספר התלמידים בחמש יחידות מתמטיקה צנח בתוך שש שנים בלבד (2006-2012) מ-12,900 ל-8,869 תלמידים, ירידה של כ- 30%,[2] ונוצר מחסור גובר במורים במגמות לפיזיקה וכימיה. המגמה השלילית העמידה בסיכון את המשך השליטה הישראלית בענף ההייטק, חברות כגון אינטל ומייקרוסופט היו מן הראשונות לאותת על המצוקה המתקרבת. המחסור החל לתת אותותיו אף בצה"ל ובפקולטאות להנדסה ומדעים מדויקים במוסדות להשכלה גבוהה. מיד עם כניסתו של השר נפתלי בנט למשרד החינוך, התקבלה החלטה להגדיר את היעד של הכפלת מספר בוגרי חמש יחידות מתמטיקה כיעד מוביל למשרד החינוך ולהפוך את התכנית-לתכנית לאומית.

מטרת היוזמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטרת יוזמת "חמש פי שתיים" היא להפוך את מגמת הירידה במספר התלמידים במקצועות המתמטיקה והמדעים וע"י כך לבלום את ההידרדרות של מדינת ישראל בתחומי המתמטיקה והמדעים ולהביא לצמיחה בענפי התעשייה השונים מבוססי המדעים. היוזמה משרתת אינטרס לאומי וחברתי ראשון במעלה, שנועד להכין את בוגרי מערכת החינוך לאתגרים ולהזדמנויות של המאה ה-21. הנחת היסוד העומדת בבסיס היוזמה היא כי המתמטיקה והמדעים הם מפתח חשוב לחיזוק הביטחון והכלכלה, לחיזוק פערים, ולהבטחת איכות החיים.

דרך הפעולה של היוזמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדרך בה הוחלט לפעול על מנת לקדם את היוזמה אופיינה בהסתכלות על כלל ההיבטים שיחד ייצרו את מעגל הטיפול השלם:

  1. מיסוד פורום לאומי למתמטיקה ומדעים בראשות משרד החינוך, וגיוס ארגונים מובילים מהמגזר הציבורי, העסקי והחברתי לטובת היוזמה ויצירת קרקע משותפת לפעולה.
  2. הנעה לפעולה אקטיבית של קידום המשימה המשותפת בהובלה מתודולוגית של ארגון "שיתופים"..
  3. קידום מדיניות משותפת עם משרד החינוך, המוביל את התהליך.

שיתוף הפעולה עם משרד החינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך שנת 2015 הכריז שר החינוך נפתלי בנט על יעדיו לקדנציה. היעד הראשון אותו הציב השר למשרד החינוך היה: היפוך המגמה בתחומי המתמטיקה והמדעים. במסיבת עיתונאים אותה כינס ערב פתיחת שנת הלימודים הראשונה שלו בתפקידו (31.8.15) הכריז השר כי בתום 4 שנים (עד שנת 2019) יוכפל מספר הלומדים בחמש יחידות מתמטיקה ויעמוד על 18,000 לומדים. התכנית מכונה בשם התכנית הלאומית לקידום המתמטיקה.

במשדר החינוך מונה ממונה מיוחד על התכנית הלאומית- מוהנא פרס, מי שניהל בעבר את החינוך הדרוזי במשרד החינוך.

יעדי התכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. מספר התלמידים הלומדים חמש יחידות מתמטיקה בכל שנה יהיה לפחות:
    • בשנת 2016- 12,593
    • בשנת 2017- 15,255
    • בשנת 2018- 16,496
    • בשנת 2019- 18,000
  2. הכפלת מספר המורים המלמדים 5 יח"ל מ-1,000 ל-2,000 מורים.
  3. מיסוד פורום ציבורי לאומי ללימודי המתמטיקה בשיתוף יוזמת 5 פי 2: הפורום ירכז את בכירי מערכת החינוך לצד בכירי התעשייה וההיי-טק וידון בדרכים לקידום המתמטיקה בישראל.

למימוש היעדים החל משרד החינוך לקחת אחריות והובלה על המהלך הלאומי, תוך שהוא מסתייע ומשתף פעולה עם ארגון "שיתופים" ולצורך זה העמיד המשרד תקציב תוספתי ארבע שנתי המוערך בכ-300 מלש"ח להשגתם.

תכנית הפעולה של היוזמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיתוף הפעולה בין משרד החינוך לארגון "שיתופים" וכלל הארגוניים העסקיים וארגוני המגזר השלישי השותפים, הביא את משרד החינוך לפעולות הבאות במטרה לממש את יעדי היוזמה:

העלאת הבונוס על חמש יחידות מתמטיקה בהשכלה הגבוהה כתמריץ, ל-35 נקודות בהשוואה ל-25 נקודות בלבד בעבר[3], התגייסות של ארגוני מגזר שלישי לגיוס מתנדבים - מהנדסים מקרב חברות ההייטק, כולם שותפים ביוזמה, שנכנסו לבתי ספר בעיקר בפריפריה[4] לחיזוק התלמידים וסיוע למורים, פיתוח יוזמת התיכון הוירטואלי המאפשר לכל תלמיד המעוניין ללמוד מתמטיקה, פיזיקה, אנגלית, או אזרחות לבגרות מורחבת (5 יחידות) – לעשות זאת[5], ומהלך להסבת מהנדסים מענף ההייטק למורים למתמטיקה ומדעים על מנת למלא את המחסור החמור במורים למתמטיקה אשר היה ערב היוזמה.

בהמלצת קאוליציית השותפים, הוביל משרד החינוך שורה של שינויים במטרה להסיר חסמים אשר ניצבו בפני התלמידים. כך למשל, הוסרה המגבלה לגודל מינימאלי לכיתת חמש יחידות של 15 תלמידים בכיתה. במאות בתי ספר בפריפריה לא עמדו ברף זה ולכן לא הייתה בהם מגמת חמש יחידות. כיום לכל שישה תלמידים פותחים כיתת חמש יחידות, ואף עבור ילד בודד ביישוב ניתנת האפשרות לגשת לחמש יחידות באמצעות תיכון וירטואלי שפותח אף הוא על ידי ארגון מט"ח השותף בקואליציית היוזמה.

השינוי המשמעותי ביותר היה במדיניות משרד החינוך. אם בעבר בשם קידוש מדד הזכאות לבגרות מורים נהגו להעביר תלמידים מחמש יחידות לארבע יחידות, הרי שהיום המסר למורים הוא ברור, לא מוותרים על אף תלמיד ולא מוותרים לאף תלמיד. כך בין היתר עדכן משרד החינוך את המדדים שלו ומודד מצוינות במתמטיקה לצד הזכאות לבגרות[6].

מודל השותפות בהובלת משרד החינוך, הוא שינוי תפיסה עבור משרד החינוך, מהלך שיתופי שכזה לא נעשה בעבר במשרד החינוך, והוא משמש מודל למהלכים נוספים בהווה ובעתיד במשרד החינוך.  

הישגי התכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד כה (סוף שנת 2017) ניכר כי המהלך הלאומי מביא לתוצאות טובות מן היעדים מרחיקי הלכת שהוצבו, כך:

  • בשנת 2016: סיימו 12,800 תלמידים חמש יחידות (מעל היעד)
  • בשנת 2017: סיימו 16,664 תלמידים חמש יחידות (מעל היעד)
  • בשנת 2018 צפויים לסיים: מעל 18,000 תלמידים.

התכנית שנבנתה באופן הדרגתי עם יעד סופי בתום ארבע שנים, צפויה להצליח כבר בתום שלוש שנים.  

אודות השותפים ביוזמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארגון "שותפים" משמש כארגון השידרה של היוזמה, הפועלת בשיטת קולקטיב אימפקט, הארגון נוסד לקידום החברה האזרחית המתמחה בניהול חברתי, פילנתרופיה ושיח בין-מגזרי. ומנהל את כלל פעילות יוזמת 5 פי 2, באמצעות שולחן עגול בו נציגים של ארגונים משלושת המגזרים: הציבורי, הפרטי והמגזר השלישי.

מודל שותפות קולקטיב אימפקט (Collective Impact)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מודל קולקטיב אימפקט (collective impact) מבוסס על גישה חדשנית הטוענת שלצורך פתרון בעיה חברתית מורכבת נדרש לגייס כוחות רבים ומגוונים לפעולה משותפת, באמצעות: הסכמה, מחוייבות, פעולה והערכה משותפת של הגורמים מהמגזרים שונים. הגישה טוענת שפתרון בעיות חברתיות מורכבות אינו מצוי בפעילותו של ארגון אחד ולכן יש צורך בשיתוף פעולה לטווח ארוך בעל מאפיינים ייחודיים. השותפים ביוזמה להשפעה קולקטיבית מסכימים על מהות הבעיה, פועלים בנפרד אך מתוך תיאום מתמשך ומשתמשים במערכת מדדים משותפת למדידת השפעתם.[7] את היוזמה מנהל ארגון תומך הדואג כי כל הגורמים יפעלו במסגרת כללי היוזמה. הפתרונות והמשאבים שבהם משתמשים השותפים ביוזמה אינם נקבעים מראש, אלא נבנים ומתהווים עם הזמן והגישה כולה מאפשרת פעילות שקופה, משתפת, גמישה ודינמית, המשתנה לפי הצרכים בשטח.

יישום מודל הפעולה ביוזמת "חמש פי שתיים" על פי עקרונות קולקטיב אימפקט[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך שנת הפעילות הראשונה יושמו חמשת הרכיבים של המודל[1]:

  1. גיבוש מצע משותף
  2. מדידה משותפת
  3. יצירת מערך פעילות מתואם
  4. תקשורת פתוחה ורציפה
  5. ארגון שדרה

יוזמות דומות בעולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוזמת קולקטיב אימפקט לקידום החינוך והמדעים נוסתה בארה"ב ונקראת STEM Education. היוזמה בארצות הברית, נוסדה בשנת 2009 תחת ממשל אובמה, ונועדה להעלות את אחוז התלמידים הלומדים את מקצועות המדעים המדויקים בבתי הספר. היוזמה מבצעת אינטגרציה לימודית בין ארבעת המקצועות הבאים: מתמטיקה, טכנולוגיה, הנדסה ומדעים, ומתוקצבת במספר מיליארדי דולרים מדי שנה.

באירופה מנוהלות תכניות דומות מזה מספר שנים ובכמה מדינות (STEM allience), תכניות לפיתוח לימודיי המדעים המדויקים המשלבות את המגזר הפרטי והתעשייה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]