משתמש:Slav4/ארגז חול/יצחק (הלוי) הורוביץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יצחק הלוי הורוביץ (מכונה: ר' איציקל המבורגר) נפטר י' באייר, ה'תקכ"ז, למדן, עוסק בצרכי ציבור, מנהיג ואב"ד אה"ו. בנו של רבי יעקב יוקל הורביץ רבה של קהילת גלוגוב (Głogów), חמיו של רבי משולם איגרא וסבו של רבי נפתלי רופשיץ[1].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבר בצעירותו התפרסם כעילוי ובעודו בן 13 בחר בו רבי יעקב באב"ד מברודי, כחתן ל"רייצה" בתו. לאחר נישואיו היה סמוך כמה שנים על שולחן חותנו שסיפק לו את כל מחסורו, והוא באותו זמן ישב ולמד תורה. לאחר מכן קיבל על עצמו רבנות, וכיהן בקהילות שונות כגון: הארחוב (Harrachov), גלוגוב ובשנת 1754 בעיר ברודי. באותה שנה ביום י"א בתמוז ה'תקט"ו, והוא נישא לאחייניתה, "בילה" בת גיסו רבי יצחק באב"ד. משני נישואין אלו היו לר' איציקל 15 צאצאים. בברודי ישב ר' איציקל כ-12 שנים, בהן נהג רבנותו בחוכמה, והצליח להתאהב על כל החוגים בעיר. למרות התנגדותו לחסידות, היה נערץ ע"י הבעש"ט שהכיר בגדלותו. בשנת 1765 לאחר פטירתו של רבי יהונתן אייבשיץ נבחר ר' איציקל מתוך שורה של מועמדים, לכהן כרב ואב"ד של קהילת אה"ו.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אביו של רבי נפתלי מרופשיץ - רבי מנחם מנדל רובין מלינסק (Lesko), היה בנו של רבי יעקב אב״ד לינסק - חתנו של ר' איציקל המבורגר


ב׳אהל נפתלי׳ אות שצג) ־ כה, מביא שזוגתו הראשונה של ר׳ איציקל היתה מרת רייצא, ושהיא היתה בתו של רבי יעקב באב״ד, פו״מ בראד, בן בנו של הרבי ר׳ העשיל. ולאהר פטירתה ביום יא תמוז תקטו, נשא את מרת בילא בת רבי יצחק ב״ר יעקב באב״ד גיסו - אחי זוגתו הראשונה - והיא נפטרה טו חשון תקסג. רצ״ה הורוויץ שסידר את תולדותיו בספר ברכה משולשת, בילגורייא תרצה. כותב, שרביגו נשא את זוגתו הראשונה בהיותו בן י"ג שנים ולאתר פטירתה לח לקח את בילא בת גיסו ״...ומנישואין אלה הי׳ לו חמשה בנים ועשר בנות״. בודאי שאין כוונתו שכל צאצאיו נולדו מזוגתו השניה. כי בתו - זקנתנו מרת בילא שהיתה זוגתו של זקיננו רמ״מ מלינסק, אין כל ספק שהיתה בת מרת רייצא זוגתו הראשונה ולא בתה של מרת בילא זוגתו השניה. לא רק מפני ששמות שניהן בילא, אלא מפני שבתו של ר׳ איציקל זוגתו של רמ״מ, נפטרה בלינסק כג תשרי תקסג - ג שבועות לפני פטירת זוגתו השניה של אביה - ר׳ איציקל, שנפטרה כאמור, בטו חשון תקםג. ובודאי שרצ״ה נתכוון בדבריו לומר ומ-שני ה-נישואין אלה - שהזכיר, נולדו צאצאיו.