משתמש:Yuvalby07/מעל חומת הגן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מעבר לחומת הגן
Over the Garden Wall
סוגה קומדיה-דרמה, הרפתקאות, פנטזיה אפלה, אנימציה,
כותבים אמיליה לבארי, טום הרפיש, ופטריק מקהייל
בימוי ניק קרוס, רוברט אלברז, לארי לייכליטר, אדי האוקינס, וקן ברוס
מדבבים אלייז'ה ווד
קולין דין
מלאני לינסקי
כריסטופר לויד, ג'ק ג'ונס, סמואל ראמי
פסקול The Petrojvic Blasting Company
שפות אנגלית
מספר פרקים 10
הפקה
מפיק פרנל האייס
מפיקים בפועל פטריק מקהייל
ג'ניפר פלפריי
קרטיס ללאש
בריאן א. מילר
רוב סורכר
חברת הפקה Cartoon Network Studio
אורך פרק 11 דקות
שידור
רשת שידור ערוץ דיסני
קרטון נטוורק
פורמט (תמונה) 1080i HDTV
פורמט (קול) דולבי דיגיטל 5.1
תקופת שידור מקורית 3 בנובמבר 20137 בנובמבר 2014

מעבר לחומת הגן (מאנגלית: Over the Garden Wall) ידועה גם בשם "הגן המסתורי" היא מיני-סדרת אנימציה אמריקאית שהופקה על ידי פטריק מקהייל בשביל רשת הטלוויזיה האמריקנית קרטון נטוורק.

הסדרה עוסקת בשני אחים למחצה שמחפשים את דרכם הביתה מיער מסתורי בשם "הלא נודע" (The Unknown), ובדרכם פוגשים דמויות מוזרות המדריכות אותם במסעם. הסדרה מבוססת על סרט האנימציה הקצר "Tomb of the Unknown" שהופקה כחלק מתוכנית הפיתוח של סטודיו קרטון נטוורק.

אלייז'ה ווד וקולין דין מדובבים את הפרוטגוניסטים ווירט וגרג, ומלאני לינסקי מדובבת את ציפור הקיכלי (Bluebird) ביאטריס.

התוכנית הינה המיני-סדרה הראשונה שהפיקה הרשת, מקהייל החל לעבוד עליה בשנת 2004 והציע אותה לרשת בשנת 2006. שהוציאה אותה לאור אחרי שעבדה על תוכניות מצוירות כמו "הרפתקאות פין וג'ייק" ו"ההרפתקאות המופלאות של פלאפג'אק" (The Wonderful Misadventures of Flapjack).

הרשת החלה להביע עניין בפיילוט של הסדרה, וכך החלה הפקת הסדרה במרץ 2014.

עיצוב הסדרה מושפע מסגנון אמריקנה של המאות ה-19 וה-20, והרקעים המצויריים מעוצבים בכדי להיראות כמו ציורי גריזיי.

הסדרה זכתה לשבחים רבים מצד המבקרים, במיוחד על הדמויות והאטמוספירה שלה, ובשנת 2015 זכתה בפרס אמי בתחום "תוכנית אנימציה יוצאת דופן".

פיילוט הסדרה שודר לראשונה בתשיעי בספטמבר 2013, והפרק הראשון בסדרה שודר בשלישי בנובמבר 2014, הפרק האחרון לסדרה שודר ארבעה ימים לאחר מכן, בשביעי בספטמבר 2014.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה עוקבת אחרי שני אחים למחצה, שנאבדו ביער מוזר בשם "הלא נודע", כדי למצוא את דרכם הביתה, השניים חייבים לטייל ביער המסתורי כדי למצוא את דרכם הביתה, בעזרתם של עוברי אורח מזדמנים כמו ביאטריס, ציפור שיר שמובילה את הילדים לאישה בשם אדלייד שלכאורה תסיר את הקללה מהמשפחה של ביאטריס ותראה להם את הדרך לביתם.

ווירט, האח הגדול, הוא מתבגר דאגן שיעדיף לשמור לעצמו את דבריו מאשר לקבל החלטה. תחביביו מונים נגינה בקלרינט וכתיבת שירה, אך הוא נוטה שלא לשתף אותם עם אף אחד שכן הוא מתבייש ומפחד מהשפלה. מאידך גיסא, גרג, האח הצעיר, הוא נאיבי וחסר דאגות לאכזבת ווירט.

גרג נושא צפרדע שהוא מצא ביער, הנסיון של גרג לתת לצפרדע שם הוא בדיחה רצה במהלך התוכנית.

היצור (The Beast) עוקב אחרי הדמויות הראשיות בנסיון לגרום להם לאבד כל תקווה בחיים ולהפוך לעצי "ערבה דומיה". ברגע שווירט וגרג מוצאים את אדלייד, הם מגלים כי מטרתה האמיתי הייתה לשעבד אותם; וווירט כועס כי ביאטריס רימתה אותו ואת גרג, ולאחר מכן הוא מחליט לקחת את אחיו ולנטוש אותה.

הפרקים האחרונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרקים האחרים מתגלה כי ווירט וגרג הם ילדים מודרניים שנכנסו ללא נודע אחרי שנפלו לתוך אגם מים בליל כל הקדושים. ווירט, שמנסה לקחת בחזרה את קלטת הקלרינט והשירה המביכה שהכין לילדה בה הוא מעוניין, עוקב אחריה למסיבת רוחות שמתרחשת בבית קברות, שם שוטר מקומי מבהיל את ווירט וגרג, מה שגורם להם לברוח אל מעבר לחומת גן בית הקברות. בצד השני של החומה, הם נוחתים על מסילת רכבת, בכדי להציל את גרג מלהידרס על ידי הרכבת הנעה, ווירט מושך אותו לתוך אגמון מים, מה שגורם לשניהם לאבד את ההכרה ושולח אותם למין לימבו שמתקיים בין החיים למוות.

בפרק האחרון, ווירט מציל את גרג ומונע ממנו להפוך לעץ ערבה דומיה עקב מפגשו עם היצור. בסוף הפרק, ווירט וגרג מתעוררים בבית החולים בעיירת הבית שלהם, וכשהסצנה נגמרת, הצפרדע של גרג, שבעלה פעמון קסם כשעוד היו בלא נודע, זוהרת. מה שמציע שהחוויה שלהם בלא נודע הייתה אמיתית.

הפרק נגמר במונטאג' של איך ווירט וגרג השפיעו על תושבי הלא נודע.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעבר לחומת הגן הייתה בהתחלה אמורה להיות מפחידה הרבה יותר, ובעלת יותר הרפתקנות בסיפורה. לפני שהחל לעבוד עם אמן התכנון על ההרפתקאות המופלאות של פלאפג'ק, פטריר מקהייל הציע את התוכנית בשנת 2006, תחת הכותרת "Tomb of the Unknown". הסדרה עוקבת אחרי שני אחרים - גרגורי ווולטר - שאחרי שסגרו עסקה עם השטן, יוצאים למסע בארץ ה"באמצע" (Land of the In-Between) בכדי למצוא את העמודים של ספר הסיפורים הנשכחים.

ההפקה של הסדרה החלה בסוף 2013. פטריק מקהייל במקור חזה 18 חלקים לסדרה, אך עקב מגבלות זמן ותקציב לסדרה יצאו 10 חלקים. עיצובים מספר הרעיונות המקורי של הסדרה מראים מכשפה חסרת עור שמגלפת קוביות משחק מעצמותיהם של ילדים חטופים, בנוסף לעלילה מתמשכת של ארבעה פרקים שבה ווירט וגרג הופכים לחיות בצורה הדרגתית. (גרגורי הופך לברווז ווירט הפך ל"או דוב או כלב, אף אחד לא יכול להגיד מה...")

האמנות בסדרה מושפעת ממקורות אמנותייים רבים, כולל את משחק הלוח משנות ה1890 של האחים מקלאפין "בריכת הצפרדעים", איורים של גוסטב דורה ששומשו לספר דון קישוט, איוריים מספרים של האנס כריסטיאן אלכסנדר, איורים של [[חתול צ'שייר] של ג'ון טניל מאליס בארץ הפלאות, וקטעים מסרטי האנימציה "Dogville Comedies".

קאסט[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולות ראשיים:[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קולין דין בתור גרגורי
  • מלאני לינסקי בתור ביאטריס
  • ג'ק ג'ונס בתור הצפרדע של גרג
  • סמואל ראמי בתור היצור

קולות משניים:[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אמילי ברונדייג' בתור שרה
  • מארק בודנר בתור רוח הצפון
  • ג'ון קליס בתור קווינסי אנדיקוט ו-אדלייד
  • נורין דוולף בתור אשת דלעת
  • פראנק פיירפילד בתור יצרן הצעצועים
  • כריס אייזק בתור אנוך
  • ג'נט קליין בתור גברת לאנגטרי
  • תומאס לנון בתור ג'ימי בראון
  • סאם מארין בתור מר לאנגטרי
  • ג'ודה נלסון בתור וועדת הקבלה לעיר העננים
  • ביאטריס ניוורת' בתור מרגוויט גריי
  • ג'רון פקסטון בתוך איש הדרכים
  • קול סאנצ'ס בתור ג'ייסון פאנדרברוקר
  • שאנין סוסמון בתור לורנה
  • פרד סטולר בתור פרד הסוס
  • דבורה וויגט בתור מלכת העננים
  • אודרי ווסילאוסקי בתור בעלת הפונדק

שידור[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה מס' פרקים שודר במקור
שודר לראשונה שודר לאחרונה
פיילוט 9 בספטמבר 2013
מיני-סדרה 10 3 בנובמבר 2014 7 בנובמבר 2014

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלודיות רבות משנות ה-50 של המאה ה-20 נשמעות בסדרה. אלייז'ה ווד, המדובב של ווירט, אמר פעם "אם הסדרה הזו הייתה תקליט, היא הייתה מתנגנת על פונוגרף". שירים מהסדרה כוללים את "Into the Unknown", שהולחן על ידי פטריק מקהייל ומבוצע על ידי ג'ק ג'ונס, "A Courting Song", שהולחן על ידי The Petrojvic Blasting Company ובוצע על ידי פראנק פיירפילד, ו"Come Wayward Souls" שמבוצע על ידי סמואל ראמזי בתור היצור.

רוב השירים של הסדרה הועלו באופן רשמי לאתר יוטיוב. בגרסת הDVD ניתן לשמוע את השירים, ביחד עם סרטון ללא דיאלוג, בתכונה מיוחדת שנקראת "גרסת המלחין", ניתן לשמוע גרסה מורחבת של הפסקול, הכוללת 32 שירים וזמנה הכולל כ44 דקות, שוחררה כתקליט של חברת מונדו באוגוסט 2016.

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרס קטגוריה מועמד תוצאה
2015 פרס אנני[1] סדרת האנימציה הטובה ביותר/ ההפקה הטובה ביותר לילדים מעבר לחומת הגן מועמד
בימוי הפקת אנימציה יוצאת דופן רוברט אלברז, קן ברוס, לארי לייכטר מועמד
פרס רובן[2] אנימציית טלוויזיה פטריק מקהייל זכה
פרס אנני[3] סדרת אנימציה יוצאת דופן מעבר לחומת הגן זכה
הישג יוצא דופן של אינבידואל באנימציה ניק קרוס זכה
פסטיבל האנימציה הבין-לאומי באוטווה[4] פרט האנימציה הטוב ביותר מעבר לחומת הגן זכה
2016 פרס בחירת הנוער[5] בחירת סדרת הטלוויזיה המצוירת מעבר לחומת הגן מועמד
  1. ^ "42ND ANNUAL ANNIE AWARDS CATEGORIES AND NOMINEES". annieawards.org. אורכב מ-המקור ב-14 בדצמבר 2014. נבדק ב-14 בדצמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Reuben Awards Winners 2015 Categories". The National Cartoonists Society. נבדק ב-29 במאי 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Creative Arts Emmy Awards Winners" (PDF). Television Academy. נבדק ב-12 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Ottawa International Animation Festival - Past Festivals". Canadian Film Institute. נבדק ב-13 בפברואר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Goodman, Jessica (31 ביולי 2016). "Teen Choice Awards 2016: Winners list". Entertainment Weekly. נבדק ב-13 בפברואר 2020. {{cite web}}: (עזרה)