מתכסות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מתכסות
אלבום אולפן מאת המכשפות
יצא לאור 15 במרץ 1996
סוגה רוק
חברת תקליטים אן אם סי
הפקה אנדראה שוץ
כרונולוגיית אלבומים של המכשפות
זמנים מוזרים
(1995)
מתכסות
(1996)
המכשפות - האוסף הכפול
(1999)

"מתכסות" הוא מיני אלבום השלישי של להקת הרוק הישראלית "המכשפות", אשר יצא לאור בשנת 1996, והוא כולו מוקדש לגרסאות כיסוי של שירים האהובים עליהן.

באלבום מופיעה ההקלטה המפורסמת של המכשפות עם ניק קייב כשבא להופעה בישראל, והחידוש שפרסם אותן לשיר "קסם על ים כנרת". גם האלבום הזה כקודמו זכה לאותה תשומת הלב כמו אלבומן הראשון של המכשפות - עד העונג הבא, והוציא לרדיו מספר להיטים. גרסת כיסוי נוספת שהקליטו המכשפות לאלבום הוא "Sweet Dreams", אך הוצאתו והכללתו באלבום לא בוצעה מעולם, כיוון שנאסרה על ידי אנני לנוקס מלהקת יוריתמיקס. כמחאה, הפיצה פרלמוטר את השיר בקלטת מחתרתית שהיא עיצבה את עטיפתה וכתבה בה: "חרא זכויות".

השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. קסם על ים כנרת
  2. הלילות הקסומים
  3. The Taking of Peckham
  4. Shivers
  5. חיה בתוך קופסה
  6. ערפד
  7. שלוותא

קסם על ים כנרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקליט השדרים של "קסם על ים כנרת". יצא 3 שנים לפני הוצאת האלבום והיה הסינגל הראשון של המכשפות. ציירה את העטיפה ענבל פרלמוטר

נכתב על ידי מרדכי הוניג. בשירו תיאר מרדכי את ערגתו אל הכנרת, וגם הביצוע של רונית אופיר לשיר יצא בתקופה שבה היה נהוג לשיר על יופייה של הארץ. לעומת זאת, המכשפות נתנו בגרסתן לשיר הקשר של שיר אהבה כואב לאישה. ב-1993 הופיעו לראשונה בטלוויזיה בתוכנית המיוחדת "שירי כנרת", במסגרת פסטיבל עין גב, עם הביצוע שלהן לשיר, והצליחו להדהים ולהסעיר את נעמי שמר שאמרה בתגובה: ”היהפוך כושי עורו? יהפוך גם יהפוך רבותי!”. השיר הוקלט לראשונה באפריל 1993 ואף יצא באותה שנה בתקליט שדרים שפרלמוטר ציירה את עטיפתו. השיר הוקלט עוד בטרם יצא האלבום הראשון, ורק לאחר 3 שנים, נכנס השיר לאלבום מתכסות שהיה השלישי של המכשפות.

הלילות הקסומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילים: עדה נסטוביץ'
לחן: אילן וירצברג
השיר בגרסתו המקורית הוא שיר ילדים, אך בגרסתן של המכשפות הוא שיר מעט אפל המשרה אווירה של הזיה נרקוטית.
הוקלט בנובמבר 1994.

The Taking of Peckham[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילים ולחן: Jim Bob & Fruitbag
הוקלט במאי 1995.
השיר בוצע במקור על ידי הלהקה "Carter the Unstoppable Sex Machine" (נכלל באלבומם 101 Damnations).

Shivers[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילים ולחן: Ronald Howard
סולנית הלהקה ענבל פרלמוטר, ושאר חברות הלהקה אהבו את שיריו של ניק קייב, וכשהגיע ארצה בפעם הראשונה פנתה אליו פרלמוטר במטרה שיקליט עמן את השיר "Shivers", אשר הוקלט במקור על ידי להקתו הראשונה של קייב, The boys next door. הקלטת השיר הייתה בגדר התגשמות חלום ללהקה, והיוותה אירוע בעולם המוזיקה הישראלי, בו הצליחה לראשונה להקה מקומית לשתף פעולה עם זמר בעל שם עולמי כדוגמת קייב.
עוד משתתפים: קורין אלאל - קולות

חיה בתוך קופסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילים: גדעון כפן, קורין אלאל
לחן, שירה וגיטרה: קורין אלאל הוקלט ביולי 1995

ערפד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילים, לחן, שירה וגיטרה: אלונה דניאל
השיר, שלראשונה הוקלט לדיסק "חתוך תוכן" של להקת טאטו, היה בגרסתו המקורית הרבה יותר איטי ומלודי. הוא זכה לביצוע נוסף של רביעיית מסנר שבו יובל מסנר הוסיף נגינת צ'לו דומיננטית. הביצוע באלבום הוא הרוקיסטי, הבועט ואף האגרסיבי ביותר מבין כל הביצועים שנעשו לשיר, ולמרות זאת בעיבוד זה הפזמון מנוגן בסגנון ג'אז.
הוקלט בדצמבר 1995.

שלוותא[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילים: אבי קורן
לחן: יאיר רוזנבלום
"שלוותא" הוא גרסה פסיכדלית לשיר "שלווה" של להקת הנח"ל. הוא מתאר את ההווי הצבאי שעליו נכתב השיר כמגוחך ואינפנטילי. שינוי השם מ"שלווה" ל"שלוותא" (בית חולים לחולי נפש) הופך את משמעותו של שם השיר באופן חד וסאטירי.
הוקלט בדצמבר 1995.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]