אילן וירצברג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אילן וירצברג
לידה 12 בספטמבר 1951 (בן 72)
ישראלישראל באר שבע, ישראל
מוקד פעילות ישראלישראל ישראל
תקופת הפעילות מ-1971
סוגה רוק, פופ
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה, פסנתר, קלידים
חברת תקליטים CBS ישראל
NMC
שיתופי פעולה בולטים שמוליק קראוס, נורית גלרון, גלי עטרי
www.virtzberg.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אילן וירצברג (נולד ב-12 בספטמבר 1951) הוא מלחין, מעבד, מפיק מוזיקלי, גיטריסט וזמר ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וירצברג נולד ב-1951 בבאר שבע, כבן בכור לבני וירצברג, ניצול השואה שעסק ביערנות, ולרחל.[1][2] כשהיה בן 17 שם אביו קץ לחייו. וירצברג הוא אב לבן יחיד - אורן וירצברג. אחותו של אילן, דליה וירצברג, היא פעילה למען זכויות מתמודדי נפש.

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

וירצברג הושפע בעיקר מלהקת הביטלס, אריק קלפטון וג'ימי הנדריקס וממוזיקה של שנות ה-60. הוא עבר להתגורר בתל אביב לאחר סיום שירותו בצה"ל, והחל את הקריירה שלו בסוף שנות ה-70. את השכלתו רכש באקדמיה הישראלית למוזיקה ע"ש רובין, באוניברסיטת תל אביב, במגמת תאוריה וקומפוזיציה.

וירצברג הפיק ועיבד אלבומים לאומנים רבים, בהם נורית גלרון ("תחת עץ האהבה" עם יוסי בנאי), גלי עטרי, שמוליק קראוס (גלגל מסתובב, אחרי עשרים שנה), עפרה חזה וחוה אלברשטיין. כמו כן יצר אלבומים אישיים רבים, ובשיתוף שמעון גלבץ גם את האלבום הייחודי "בציר טוב", המבוסס על שיריה של יונה וולך. האלבום דורג במקום ה-18 ברשימת "100 האלבומים הישראליים הטובים" של העיתון "ידיעות אחרונות".[3] וירצברג הלחין גם משיריהם של המשוררים אלזה לסקר-שילר, דוד אבידן, נתן זך ואבות ישורון. כמו כן הלחין מוזיקה לסרטים, ובהם "מאחורי הסורגים", "אחד משלנו" (שיר הנושא, "מה אתה בכלל יודע על אהבה" בביצוע גידי גוב), "אל עצמי", "חיוך הגדי", "דרך הנשר", "הדרך לעין חרוד", "משחקים בחורף", "איים בחוף" ועוד.

את חותמו על המוזיקה העברית ב-25 השנים האחרונות ניתן לאתר, בין היתר, בעשייתו המוזיקלית של ערן צור באלבומו "אתה חברה שלי" ובזו של רונה קינן ושל להקת "המכשפות". בנוסף לכך, הלחין את השיר "זה יבוא פתאום" עבור עפרה חזה. השיר נכלל באלבומה, "כל הנשמה".

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך הקריירה שלו הוציא וירצברג 16 אלבומים גם כזמר סולן, ובהם אחד אינסטרומנטלי ("Love Under the Water"), ושני אוספים.

שירים בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אילן וירצברג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]