מתלט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגום מכונה.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגום מכונה.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
מתלטים בתיכון בטורניר מתמטיקה של איגוד המאמנים למתמטיקה ומדע (TMSCA)

מתלטאנגלית: Mathlete) הוא אדם שמתחרה בתחרויות מתמטיקה בכל רמה ובכל גיל. ליתר דיוק, מתלט הוא סטודנט שמשתתף באחת מתוכניות ה-Mathcounts, שכן מתלט הוא סימן מסחרי רשום של קרן Mathcounts בארצות הברית.[1] המונח הוא הלחם של המילים מתמטיקה ואתלט.

מתלטים מובילים מבית Mathcounts ממשיכים להתחרות בתחרויות AIME, USAMO ו-ARML בארצות הברית. אלו שבמדינות אחרות משתתפים בדרך כלל באולימפיאדות לאומיות כדי להעפיל לאולימפיאדה הבינלאומית במתמטיקה.

המשתתפים ביום המתמטיקה העולמי מכונים בדרך כלל מתלטים.

תחרויות מתמטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחינת פוטנאם: התחרות של ויליאם לואל פוטנאם היא התחרות הבולטת לסטודנטים לתואר ראשון במתמטיקה בארצות הברית.[דרוש מקור] התחרות מנוהלת על ידי האגודה המתמטית של אמריקה, ובה סטודנטים מתחרים כיחידים וכצוותים (לפי בחירת המוסד שלהם) על מלגות וכספי צוות. הבחינה מנוהלת ביום שבת הראשון בחודש דצמבר.[2]

אימוני מתלטיקה מחוץ לעונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחוץ לעונה האקדמית (המכונה באופן מסורתי "קיץ") יכולה להיות קשה במיוחד למתלטים, אם כי הוצעו משטרי אימונים שונים כדי לשמור על יכולת המתמטיקה בשיאה. מתלטים רבים קוראים פרסומים כגון The American Mathematical Monthly של האיחוד המתמטי של אמריקה ו-Notices of the American Mathematical Society של האגודה האמריקאית למתמטיקה באופן נרחב כדי לשמור ולחדד יכולת מתמטית. ישנם מאמנים שמציעים לבקש התמחות במחקר או מענקים, רבים מהם ממומנים על ידי הקרן הלאומית למדע.

ברמות גבוהות יותר, מתלטים יכולים להשיג מימון ממוסדות מארחים לעבודה על פרויקטים של מחקר קיץ. לדוגמה, אוניברסיטת דלאוור מציעה את הפרויקטים הקבוצתיים לחקר מדעי המתמטיקה (פרויקט GEMS) לסטודנטים לתואר שני בשנה הראשונה.[3] הסטודנטים משמשים כחוקרים ראשיים ועובדים עם עוזר מחקר לתואר ראשון ויועץ סגל שיפקח על מחקרי הקיץ שלהם.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל משתמשים במונח "מתלט" לעיתים רחוקות.

בישראל ישנן תחרויות מתמטיקה רבות, כגון, תחרות הערים, תחרות המתמטיקאי הצעיר, תחרות בנו ארבל, אולימפיאדת האחדות, האולימפיאדה הארצית למתמטיקה ועוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ MATHLETE Trademark of MATHCOUNTS Foundation - Registration Number 2754939 - Serial Number 76161336 :: Justia Trademarks, trademarks.justia.com (באנגלית)
  2. ^ William Lowell Putnam Competition, math.scu.edu
  3. ^ The GEMS Project, web.archive.org, ‏2011-09-30