Naegleria fowleri

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף נגלריה פאולרי)
קריאת טבלת מיוןNaegleria fowleri
איור של שלוש הצורות המורפולוגיות של Naegleria fowleri. למעלה עם שוטון, מימין כציסטה ומשמאל כ-trophozoite
מיון מדעי
על־ממלכה: איקריוטיים
ממלכה: Excavata
מערכה: Percolozoa
מחלקה: Heterolobosea
סדרה: Schizopyrenida
משפחה: Vahlkampfiidae
סוג: Naegleria
מין: N. fowleri
שם מדעי
Naegleria fowleri
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
צילום מיקרוסקופי של שלוש הצורות המורפולוגיות של Naegleria fowleri. מימין עם שוטון, משמאל כציסטה ובמרכז כ-trophozoite

Naegleria fowleriתעתיק לעברית: נגלריה פאולרי או כפי שידועה בציבור, "אמבה אוכלת-מוח") היא אמבה לא-פרזיטית (Free-Living) הניזונה מבקטריות. האמבה עלולה להיות פתוגנית בבני אדם על ידי כך שלעיתים גורמת לזיהום מוחי קטלני בשם naegleriasis, הידוע גם בשם (Primary Amoebic Meningoencephalitis (PAM.

ניתן למצוא את האמבה בעיקר במקורות מים מתוקים חמים כמו אגמים, נחלים, נהרות ומעיינות חמים אך גם באדמה ליד אזורי שפך של מים חמים ממפעלים תעשייתיים ובבריכות שחייה לא מוכלרות.

מבנה האמבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבנה האמבה משתנה בהתאם לשלב בו היא נמצאת. כ-trophozoite, גודלה הוא 22*7 מיקרון, ניידת במים בעזרת פסאודופודיה ומתרבה בחלוקה בינארית. בתנאי מחיה קשים היא נמצאת בצורה בה היא מציגה שוטון. כציסטה היא נצפתה רק בתרבית, צורתה עגולה וגודלה 9 מיקרון.

מחלה בבני אדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

החדירה לגוף האדם מתרחשת דרך האף, וזאת כנראה הדרך היחידה בה המחלה יכולה להתרחש. שאיפה של האמבה בצורת ציסטה אפשרית, אך כנראה שאינה מדבקת. החדירה למוח היא ישירה והנזק נוצר כתוצאה מההתרבות האמבה ואכילת הנוירונים במוח.

דלקת המוח (אנצפליטיס) מופיעה אצל אנשים עם מערכת חיסונית תקינה. המחלה חריפה ומוות עלול להופיע תוך 5-6 ימים. המופע החריף מלווה בחום, כאבי ראש, הקאות, קשיון עורף, פרכוסים, פוטופוביה אובדן הכרה ומוות.

בישראל דיווח משרד הבריאות ביולי 2022 כי גבר תושב מחוז הצפון, בן 36, ללא מחלות רקע, נפטר מדלקת מוחית כתוצאה מהימצאות האמבה בגופו[1] וגם ילד בנברסקה, בארצות הברית[1]

אבחנה וסיבוכים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקרה של חשד לדלקת קרום המוח וממצא של נוזל מוח שדרתי מוגלתי בדיקור מותני ובהיעדר בקטריה יש לחשוד ב-N.fowleri. בנוזל מוח שדרתי, הפרזיט יזוהה בשל תנועה דמוית חילזון.

סיבוכים נוספים עלולים להיות דלקת שריר הלב, דלקת ריאות, דלקת אוזניים, כיבים בעור.

טיפול ודרכי מניעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אין טיפול ספציפי אך ניתן לטפל בעזרת שילוב תרופתי כנגד האמבה Miltefosine, amphotericin B, fluconazole, rifampin, azithromycin, and dexamethasone ובשילוב טיפול אגרסיבי לצמצום נפיחות המוח וטיפול היפוטרמי. ניתן להימנע מהידבקות באמבה על ידי הימנעות משחיה במקומות חשודים וכלוריזציה של המים. למרות הטיפול, המחלה אלימה וקטלנית ביותר[2]. מתוך 450 מקרים מתועדים של הזיהום, רק 7 שרדו, חלקם עם נזק מוחי לצמיתות, מה שגורם לזיהום להיות אחד מהקטלניים ביותר, עם שיעור קטלניות של 98.5%.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Naegleria fowleri בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.