ניצנית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןניצנית
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: דו-פסיגיים
סדרה: בקעצוראים
משפחה: טבוריתיים
סוג: ניצנית
שם מדעי
Kalanchoe
אדנסון, 1763

נִיצָנִית (שם מדעי: .Kalanchoe Adans) היא סוג של צמחים קירחים ובשרניים במשפחת הטבוריתיים. הסוג מונה הכולל 171 מינים[1]. אף אחד מהם אינו צומח בר בישראל, אך ניצנית אדומה נמכרת בישראל כצמח נוי.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרבית מיני הניצנית הם שיחים רב-שנתיים, אך קיימים מספר מינים דו-שנתיים ואף חד-שנתיים. מיני הניצנית הם סוקולנטים, ומאפיינם הייחודי הוא פתיחת וסגירת עלי הכותרת של הפרחים על ידי גידול תאים מצדם הפנימי או החיצוני בהתאם. המין הגדול ביותר מצוי במדגסקר, Kalanchoe beharensis, ויכול להגיע לגובה 6 מטרים. מרבית המינים אינם צומחים גבוה יותר ממטר אחד. כל מיני הניצנית יכולים להתרבות ברבייה וגטטיבית, ובמקרה של מין אחד, ניצנית משוננת (Kalanchoe daigremontiana), אך ורק ברבייה זו - כל המופעים הקיימים של הצמח הן ממין נקבה, ולצמח עקב כך אין זרעים והוא מתרבה בלעדית בצורה אל-מינית. מרבית המינים כוללים סטרואידים צמחיים שעשויים להיות מסוכנים במאכל לבני אדם וחיות הבית.

מאפיינים מורפולוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

איברי רבייה של ניצנית אדומה

ניצנית היא סוג צמח בשרני, מסועף וזקוף, המקיף עשבים חד-שנתיים, לפעמים דו-שנתיים, בני-שיח או שיחים.

השורשים מסוג צִיצַת שָׁרָשִׁים (מערכת שורשים סיביים).

העלים בשרניים, נגדיים, נעדרי לוואים, בעלי פטוטרת או יושבים (חסרי פטוטרת), והם בדרך כלל חובקים את הגבעול. העלים תמימים, משוננים חרוקים או מנוצים.

התפרחות אמיריים (יוצאות מקצות הגבעולים) על פי רוב הן מסוג תִּפְרַחַת מְסֻיֶּמֶת שטוחה ונושאות הרבה פרחים. לפעמים התפרחות כמעט על קצות הגבעולים (צדדים) ואז התפרחת מַכְבֵּד. החפים של התפרחת קטנים.

הפרחים נכונים, דו-מיניים, זקופים, בעלי שחלה עלית.

עלי הגביע 4, חופשיים או כמעט מאוחים בבסיס וצורת האונות משולשת עד איזמלית (מחודד בשני הקצוות), על פי הם רוב קצרים מאורך צינור הכותרת.

עלי הכותרת 4, מאוחים לפחות בחלק ניכר של אורכם. הכותרת על פי רוב צהובה לפעמים לבנה, אדומה, ורודה או כתומה. הכותרת דמוית מסמר (salverform), דהיינו כותרת רב-סימטרית, שצורתה צינור ארוך ודק, שפתחו לפתע מתרחב מאוד ואז היא פרושה כגלגל או כצלחת ורק בסיסה מאוחה. צינור הכותרת כמעט בעל ארבע מקצועות או מעוגל למטה בצורת כד כאשר בסיס הכד מעט צר;

האבקנים 8, כפול ממספר עלי הכותרת, ומסודרים בשני דורים. הזרים לא שווים באורכם, בדרך כלל קצרים מאוד ולא בולטים מהכותרת. הזרים פחות או יותר מאוחים לצינור הכותרת וחופשיים מעל אמצע הצינור. המאבקים סגלגלים או מאורכים.

הצופנים ישרים או טבעתיים.

עלי השחלה 4, זקופים, מפורדים או מאוחים במקצת בתחתיתם. עמודי העלי שלהם קצרים או ארוכים.

הפרי מפוחית מרובת זרעים. הזרעים אליפסיים או מאורכים, מקומטים לאורכם והפצתם ברוח.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצמח הוגדר לראשונה על ידי מישל אדנסון, ביולוג צרפתי, בשנת 1763, שנתן לו את שמו המדעי - קאלאנקו. לטענתו, שם הסוג הגיע משמם של אחד המינים בשפה הסינית. ככל הנראה Kalanchoe ceratophylla, ששמו בסינית מבוטא כקילן קאי.

תפוצה עולמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמעט כל מיני הניצנית מגיעים מהעולם הישן - אירופה, אסיה ואפריקה. מעטים מצויים ביבשת אמריקה. בסין, לצמחי הניצנית (הקרויים "אלפים ומיליונים של אדום וסגול") חשיבות תרבותית בעת השנה החדשה הסינית, אז הם ניתנים כמתנה. ברחבי העולם ניצנית פורחת נמכרת כצמח נוי, תודות לצורכי המים הצנועים שלה והתפרחת המתנשאת מעל העלווה, שיכולה להיות בצבעי אדום, ורוד, כתום, צהוב ולבן.

מינים של ניצנית בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי המגדיר לצמחי התרבות בישראל, נכון לשנת 2002,  גדלים בישראל 8 מינים מסוג ניצנית שאוקלמו. כיום, רק 4 משויכים לסוג ניצנית ו-4 אחרים משויכים לסוג בריופליון (Bryophyllum)

אלו הם המינים מסוג ניצנית:

  1. נִצָּנִית אֲדֻמָּה (שם מדעי: Kalanchoe blossfeldiana Poelln) – ראה ערך ניצנית אדומה.
  2. נִצָּנִית מְשֻׁיֶּשֶׁת (שם מדעי: Kalanchoe marmorata Baker) - צמח רב-שנתי שפרחיו הלבנים זקופים, ומוצאו ממרכז ומערב אפריקה מזהיר ועד מאתיופיה, סודאן וסומליה. הוא משמש בישראל כצמח בית ומסלעות.
  3. נִצָּנִית מְשֻׁנֶּנֶת (שם מדעי: Kalanchoe daigremontiana) – ראה ערך ניצנית משוננת.
  4. נִצָּנִית עֲנָקִית (שם מדעי: Kalanchoe beharensis Drake) - שיח גבוה מאוד, שפרחיו צהבהבים, והעלים גדולים, 10 עד 35 ס"מ אורכם. מוצאו ממדגסקר ובישראל הוא משמש כצמח בית ומסלעות.

אלו הם המינים מסוג ששויכו בעבר לסוג ניצנית וכיום לבְּרִיּוֹפִילוּם (Bryophyllum)

  1. נִצָּנִית פַּעֲמוֹנִית (Kalanchoe mnginii hamet et perr) - השם המדעי המעודכן הוא Bryophyllum manginii (Raym.-Hamet & H.Perrier) Nothdurft
  2. נִצָּנִית מַדַּגְּסְקַרִית (Kalanchoe fedtschenkoi hamet et perr) - השם המדעי המעודכן הוא Bryophyllum fedtschenkoi (Raym.-Hamet & H.Perrier) Lauz.March.
  3. נִצָּנִית דּוּרִית (Kalanchoe delagoennsis ecklon et zeyar) - השם המדעי המעודכן הוא: Bryophyllum delagoense (Eckl. & Zeyh.) Druce
  4. נִצָּנִית מְנֻצֶּה (Kalanchoe pinnata pers) השם המדעי המעודכן הוא Bryophyllum pinnatum (Lam.) Oken

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ניצנית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kalanchoe Adans., WFO (2022), ‏31-3-2022