נסים נדבו הכהן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נסים יצחק נדבו (אינדיבו) הכהן
הרב נדבו, 1950
הרב נדבו, 1950
לידה 1872
דמשק, סוריה
פטירה 31 בדצמבר 1972 (בגיל 100 בערך)
כ"ו בטבת ה'תשל"ג
מדינה סוריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום פעילות דמשק, סוריה
תקופת הפעילות ? – 31 בדצמבר 1972 עריכת הנתון בוויקינתונים
רבותיו הרב יצחק אבולעפיה
בני דורו הרב יוסף דנא
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרב נסים יצחק הכהן נדבו[1] (1872 בערך - 31 בדצמבר 1972) היה מקובל, אב בית דין ורבה הראשי של דמשק שבסוריה במשך שנים רבות. ליווה את המרגל הישראלי אלי כהן ברגעיו האחרונים שלפני העלאתו לגרדום.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בדמשק שבסוריה לרב יצחק הכהן נדבו בשנת 1872 (ה'תרל"ג) לערך. בצעירותו למד בישיבות העיר לצד הרב יוסף דנא אצל הרב יצחק אבולעפיה.

לאחר פטירת רבם, הרב אבולעפיה, מונו הרב נדבו והרב דנא לשמש כדיינים בבית הדין המקומי, ובהמשך מונה הרב דנא לכהן כרבה של דמשק. בשנות ה-50 המוקדמות של המאה ה-20 עזב הרב דנא את העיר, והרב נדבו מונה לשמש תחתיו כרבה הראשי וכאב בית הדין של דמשק.

למרות מצבו הכלכלי הדחוק, הרב נדבו לא חפץ להתפרנס מהרבנות, ולכן פרנסתו העיקרית הייתה מחנות מכולת קטנה שבה מכר קמח ושמן. לפרנסתו עסק גם בהכנת נאומים לילדי בר מצווה, בכתיבת קמעות לחולים וכן ברפואה עממית. במסגרת המקצוע האחרון, התדפקו על דלתותיו בעיקר כפריים לא יהודים, שקיבלו ממנו סיוע בעזרת ספרי רפואה יהודים עתיקים.

השפעתו של הרב נדבו נפוצה גם מחוץ לדמשק, והוא היה משיב לשאלות בהלכה שנשלחו אליו מארצות הברית ומישראל. כן כתב הקדמה לספר "ישכיל עבדי" של הרב עובדיה הדאיה.

השפעה ניכרת הייתה לו על קהילות חלב, וביירות שבלבנון, וכן גם על ערביי דמשק. אחד מהם, עורך הדין סעיד אל-עזי, חבר הפרלמנט הסורי, שר וראש הממשלה, נהג לשהות רבות במחיצתו לצורך קבלת ייעוץ בנושאים שונים. הרב נדבו ניצל את קשריו אלו לצורך שיפור מצב חיי היהודים בסוגיות של דת ויהדות.

הרב נדבו היה בקיא בקבלה, ונחשב לאחרון המקובלים של דמשק. כפוסק וכמנהיג של קהילה מסורתית, התאים את פסיקת ההלכה לרוח התקופה, דגל רבות בבית הדין בשיטת כוח דהיתרא עדיף, ובהתאמת ההלכה לרמה הדתית של בני הקהילה.

לאחר מלחמת ששת הימים מעד במדרגות ושבר את האגן, ומאז התנייד באמצעות כיסא גלגלים.

הלך לעולמו ב- 31 בדצמבר 1972, כ"ו בטבת ה'תשל"ג.

נכדו הוא האמן והצייר נתן חילו (Nathan Hilu). נכדה נוספת היא המשוררת דלית בת אדם[2].

אמירת הווידוי עם אלי כהן לפני העלאתו לגרדום[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב נדבו (מימין) באמירת הווידוי עם אלי כהן (עם הגב למצלמה) לפני העלאתו לגרדום, 1965

במאי 1965, לאחר שהמודיעין הסורי חשף את המרגל הישראלי אלי כהן וגזר עליו עונש מוות, הוזמן הרב נדבו כסמכות היהודית העליונה במדינה ללוות את כהן לפני הוצאתו להורג. הוא קרא עם כהן את תפילת צידוק הדין, קריאת שמע ווידוי. לפני שהרב נדבו ליווה את כהן אל הגרדום, האחרון מסר לו מכתב צוואה כדי שיעבירה לאשתו נדיה. על הרגעים שלפני העלייה לגרדום, אמר בהמשך הרב נדבו כי המעמד היה קשה, אך הוא התעודד מכך שהצליח לחזק את רוחו של כהן ולאפשר לו למות כיהודי, כפי שחפץ.

נדיה, אלמנתו של אלי, נפגשה עם הרב נדבו מספר שנים לאחר מכן, בעת שערך ביקור קצר בישראל, ושמעה ממנו על רגעיו האחרונים של בעלה[דרוש מקור].

השחקן שמואל שילה גילם את דמותו של הרב נדבו בסרט המרגל הישראלי בדמשק משנת 1987.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נקרא גם נדיבו, אנדיבו, אינדיבו ואנדבו
  2. ^ אשר קשר, דלית בת אדם בחדרה העצוב, הקטן והמלוכלך בהוסטל : "נשתכחתי מלבם של כולם", באתר אשדוד נט, 16 ביוני 2017


הקודם:
הרב יוסף דנא
רבנים ראשיים של דמשק הבא:
הרב אברהם חמרה