נסיעה בין נתיבים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אופנוענים מבצעים סינון דרך רכבים בעת עצירה בצומת, בנגקוק, תאילנד, 2010

נסיעה בין נתיביםאנגלית: Lane Splitting) היא נסיעה באופנוע או באופניים בין נתיבי הכביש כאשר תנועת המכוניות היא איטית עקב עומס תנועה בכל הנתיבים, וכיוון הנסיעה של המכוניות הוא אותו כיוון כמו של הרכבים הדו-גלגליים.[1] באנגלית זה נקרא גם "נסיעה על הקו" (stripe-riding).[2] סינון (Filtering באנגלית) הוא התקדמות של רכב דו גלגלי בין מכוניות כשהן בעצירה מוחלטת, עקב רמזור למשל.

נסיעה כזו מאפשרת לרוכבי האופניים והאופנועים לחסוך זמן, לחלוף על פני פקקי תנועה,[3][4][5] והיא בטוחה יותר מאשר נסיעה מאחורי רכב איטי[6] או עצירה מאחורי רכב עם מנוע פועל שאינו מתקדם.[7]

במדינות מתפתחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בערים במדינות מתפתחות, שבהן צפיפות האוכלוסייה היא גבוהה ויש בהן עומס תנועה, המרווח בין המכוניות, האוטובוסים והמשאיות מתמלא במגוון גדול של רכבים דו-גלגליים, לצד רכבים המונעים על ידי אדם או בעל חיים, והולכי רגל. בבנגקוק בתאילנד התפתחה תעשייה של מוניות אופנועים, הנקראות "טוקטוק".[8] באינדונזיה, אופנוע הוא הרכב הנפוץ ביותר.[9]

בניגוד למדינות מפותחות, שבהן יש מגוון קטן של סוגי רכבים בדרכים, בארצות מתפתחות סוגי רכבים רבים נוסעים באותם כבישים. בדלהי יש יותר מ-40 סוגי רכב, הנוסעים בקביעות בכבישים. בניו יורק יש חמישה סוגי רכב (מכוניות, מוניות, אוטובוסים, משאיות ואופנועים), ובחלקים רבים של ארצות הברית התנועה היא של מכוניות ומשאיות. לפי גיתם טיווארי מהתוכנית לחקר תחבורה ולמניעת פציעות במכון ההודי לטכנולוגיה, דלהי, שימוש מעורב בכביש מעביר כמות גדולה יותר של אנשים בהשוואה למכוניות ומשאיות הנוסעות בתוך הנתיבים בלבד.[10]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נסיעה בין נתיבים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Process Overview of the High-Visibility Enforcement Programs Targeting Handheld Device Users in California and Delaware, United States Department of Transportation, National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), Washington, D.C., page 8, "Lane-splitting refers to a two-wheeled vehicle (motorcycle) moving between roadway lanes of vehicles that are proceeding in the same direction".
  2. ^ (הקישור אינו פעיל, 19 ביוני 2023) In-depth investigations of accidents involving powered two wheelers, Motorcycle Accidents In Depth Study (MAIDS) Final Report 1.2, Ec.europa.eu, European Association of Motorcycle Manufacturers (ACEM), ‏ספטמבר 2004 (באנגלית) (ארכיון)
  3. ^ Cyclescheme, Traffic Filtering, Cyclescheme.co.uk, ‏16 באוקטובר 2012
  4. ^ John Allen, Filtering Forward Past a Traffic Jam, Cyclingsavvy.org, ‏20 ביוני 2023
  5. ^ How to filter in traffic when cycling, סרטון בערוץ "British Cycling", באתר יוטיוב (אורך: 3:14 דקות), 20 במרץ 2017
  6. ^ Is it illegal not to pass slow cars (USA)?, Travel.stackexchange.com, ‏23 ביולי 2017
  7. ^ רועי צוקרמן, עצרת לרגע? כבה את המנוע, באתר ynet, 15 באוגוסט 2005
  8. ^ טוקטוק בתאילנד בצבע כחול, צילום Shutterstock, באתר ynet
  9. ^ שיא הקיימות: אינדונזיה תסב 13 מיליון אופנועים מבנזין להנעה חשמלית, עדי, Thecar.co.il,‏ 31 באוגוסט 2021, "על הכבישים ודרכי העפר באינדונזיה מתגלגלות כיום רק כ-15 מיליון מכוניות, אבל סביבן נוסעים לא פחות מ-112 מיליון כלי רכב דו גלגליים".
  10. ^ Geetam Tiwari, Towards A Sustainable Urban Transport System: Planning For Non-Motorized Vehicles in Cities (עמ' 49–66), Kas.de, Transport and Communications Bulletin for Asia and the Pacific, Transportation Research and Injury Prevention Programme Indian Institute of Technology, Delhi, ‏1999 (באנגלית)