נסיקה (רומן)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נסיקה
Ascent
מידע כללי
מאת ג'ד מרקוריו
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן
נושא יתמות עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות קוריאה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 2007
מספר עמודים 269
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת משכל
תאריך 2009
תרגום ברוריה בן ברוך
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002694097
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נסיקהאנגלית: Ascent) הוא ספר מסוגת רומן שכתב הסופר הבריטי ג'ד מרקוריו בשנת 2007. הספר תורגם למספר שפות ובהן עברית בשנת 2009.

האירועים המתוארים בספר הם אירועים דמיוניים הנשענים של אירועים שהתרחשו במציאות של התקופות המתוארות כפי שנמצאו במחקר שערך המחבר. בחלק מהאירועים המתוארים בספר בחר המחבר להתרחק מהאמת ההיסטורית. ג'ד מרקוריו מתאר אירועים שהתרחשו מעבר למסך הברזל. הוא מתאר טייס קרב וקוסמונאוט סובייטי בעל כישורים והצלחות יוצאות דופן.

הספר מתאר את קורותיו של יבגני ירמין שמשפחתו נהרגה במלחמת העולם השנייה בסטלינגרד, גדל בבית יתומים קשוח כשהוא סובל ומתגבר על ההתעללות של תלמידים אחרים הפוגעם בו. יבגני המצטיין בלימודים ובעיקר במתמטיקה והוא בעל כושר סבל יוצא דופן. הוא מתקבל לקורס טיס והופך לטייס קרב בחיל האוויר של ברית המועצות. יבגני משתתף במלחמת קוריאה כטייס קרב במטוס מיג-15 ומפיל יותר מטוסי אויב מכל טייס אחר בזמנו, מהמזרח או מהמערב. מהצפון או מהדרום. יבגני דבק במשימות אבל איננו מקפיד לשמור על המגבלות שהצבא מטיל על הטייסים כדי לשמור בסוד את המעורבות של ברית המועצות בקוריאה הצפונית. בסוף המלחמה הוא מופל בקרב אוויר באזור שאסור היה לו לטוס בו, ניצל על ידי חיילי קוריאה הצפונית ונשלח לשרת באזור קפוא, שכוח אל ללא פעילות ממשית.

הסופר מייחס ליבגני ירמין את הפלת מטוס היו-2 שהרוסים הצליחו להפיל. בסיפור מצליח יבגני להפיל את המטוס בטיל אוויר-אוויר כאשר טייסו לא שם לב למטוסי המיג-17 שטסו מאחוריו והוא החל להנמיך. במציאות הופל המטוס בטיל קרקע-אוויר לאחר שמטוסי הקרב לא הצליחו להגיע לרום הטיסה של המטוס האמריקאי. יבגני מסכן בסיפור את חייו כדי להציל את מפקדו שהדלק אזל ממכליו ומטוסו כמעט התרסק. בספר מובאים תאורים מפורטים של ביצועי הטיסה ומהלך הקרבות הן בקרבות של מלחמת קוריאה והן בקרב נגד מטוס היו-2, תאורים כפי שהם נראים מתא הטייס עם שפע פרטים טכניים.

לאחר שנים, בזכות ההקרבה והצלת מפקדו מהתרסקות בחוסר דלק ובזכות היכולת הטכנית המופלאה שלו כטייס, יבגני הופך לקוסמונאוט ומתאמן במסגרת הניסיון של הסובייטים להשיג את יריביהם האמריקאים בנחיתה מאוישת על הירח. יבגני מציע ומתנדב למשימת חלל מאוישת לנחיתת יחיד על בצד האפל על קרקע הירח כאשר ברור לכל הנוטלים חלק במשימה שהציוד והמהלך כולו טרם נבדקו ועדיין לא הוכחו. יבגני ירמין דבק במשימה גם כאשר מתרחשת תקלה טכנית במערכת החשמל והתקשורת של החללית. הוא מיטיב לזהות את מיקומו בחלל בעזרת מדידות וחישובים ידניים באמצעות לוח לוגריתמים וטבלאות טריגונומטריים. יבגני בוחר להמשיך בתוכנית לנחות על פני הירח גם כשכבר ברור לו שלא יוכל לשוב מהמשימה הזו לכדור הארץ. התיאורים מזכירים במידה רבה את הנחיתה המאוישת של האמריקאים על פני הירח באפולו 11, משימת חלל שהסובייטים לא ביצעו במציאות.

הדמות של יבגני מיכאילוביץ` ירמין מתוארת בצורה חד־ממדית. רק טיסה, השתתפות בקרבות אוויר והפלת מטוסי אויב מעניינים אותו. לא אהבה עזה סוחפת אותו להתחתן ולהוליד ילדים . הוא ממעט להתעניין באשתו ובילדיו וחושב עליהם רק ברגעיו הקשים. האישה והילדים אפילו אינם מוזכרים בשמותיהם. אשתו היא "האלמנה" אפילו אחרי שנות נישואים רבות והילדים הם הילד והילדה. יבגני מביע מעט מאוד רגשות. הוא מודע לשיטה הסובייטית לפיה הוא נעלם מן ההיסטוריה לאחר כישלון ואירועים העלולים לגרום מבוכה למדינה או לשלטון לא היו ולא נבראו.

את התיאורים המפורטים והתאורים הטכניים של קרבות האוויר צריך קצת להתאמץ כדי להבין. נקודת המבט מאוד מיוחדת - סופר בריטי כותב על טייס רוסי וקוסמונאוט רוסי בתקופת מלחמת קוריאה ובתקופת המלחמה הקרה, כתיבה המביאה את הקורא לחוש אמפתיה כלפי גיבור הספר שהוא למעשה "טייס אויב".

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]