סברינה ספלמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סברינה ספלמן
Sabrina Spellman
סברינה ספלמן, באיורו של דן דה קרלו
סברינה ספלמן, באיורו של דן דה קרלו
הוצאה לאור ארצ'י קומיקס
הופעה ראשונה Archie's Mad House #22 (אוקטובר 1962)
יוצרים ג'ורג' גלאדיר
דן דה קרלו
גילום הדמות מליסה ג'ואן הארט (1996–2003)
קירנן שיפקה ומקנה גרייס (2018–2020)
דיבוב ג'יין ווב (1968-1976)
מליסה ג'ואן הארט (1998)
אמילי הארט (1999–2000)
בריט מקיליפ (2003–2004)
אשלי טיסדייל (2013–2014)
מידע
כינויים סברינה המכשפה הצעירה
גיל 16
תאריך לידה 31 באוקטובר 1951[3]
גזע חצי בת תמותה-חצי מכשפה
מין נקבה
מקצוע כתב, תלמיד, witch in a work of fiction
מומחיות רקיחת שיקויים
הטלת לחשים
כוחות כישוף
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה זלדה ספלמן (דודה)
הילדה ספלמן (דודה)
אדוארד ספלמן (אבא)
דיאנה סוייר-ספלמן (אמא)
אמברוז ספלמן (בן דוד)[1]
אזמרלדה ספלמן (בת דודה)[2]
אויבים מאדאם שטן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סברינה ויקטוריה ספלמןאנגלית: Sabrina Victoria Spellman)[4] היא דמות בדיונית שנוצרה על ידי ג'ורג' גלאדיר והאמן דן דה קרלו, והופיעה לראשונה בחוברת Archie's Mad House #22, מבית היוצר של ארצ'י קומיקס. הפופולריות לה הדמות זכתה הביאה לכך שקיבלה סדרת קומיקס משלה ביקום של "ארצ'י קומיקס" - Sabrina the Teenage Witch - בה היא מככבת בתפקיד ראשי.

יצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סברינה המכשפה הצעירה הופיעה לראשונה בחוברת Archie's Madhouse #22 (שמוכר יותר כ-Archie's Mad House), שפורסמה באוקטובר 1962. דמותה של סברינה נוצרה לראשונה על ידי הכותב ג'ורג' גלאדיר והאמן דן דה קרלו עבור סיפור ראשי באנתלוגיית הומור שנכתב עבור "ארצ'י קומיקס", ובסופו של דבר הפכה לאחת הדמויות המרכזיות והפופולריות ביותר ב"ארצ'י קומיקס", וכמו כן זכתה לעיבודים רבים; בהם סדרות אנימציה וסיטקום יומיומי. בשנת 2007, גלאדיר נזכר בדרך בה סברינה נוצרה:

אני חושב ששנינו ראינו את זה כדמות של פעם אחת והופתענו כאשר המעריצים ביקשו יותר, והמשכנו לעשות את סיפורי סברינה עוד ועוד ב-Mad House עד לשנת 1969 כשנדהמנו לשמוע שהיא תהפוך ל[סדרת טלוויזיה] מונפשת. בנוגע לשמה של סברינה, החלטתי לקרוא לה על שם אישה שזכרתי מימי התיכון שלי... שהייתה פעילה מאוד בענייני בית הספר, ושלחה את חלקנו להתראיין עם אנשים בולטים בתקשורת. נוסף על כך, לשמה של האישה היה צלצול ניו אינגלנדי, ואחרי כמה שנים נזכרתי ששמה של האישה לא היה סברינה, אלא דווקא סברה הולברוק.[5]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטיפה לחוברת Chilling Adventures of Sabrina #2, המציגה את משפחת ספלמן (משמאל לימין): זלדה, סברינה, הילדה ואמברוז; ומעליהם: אדוארד ודיאנה ספלמן.

במקור, סברינה נוצרה על ידי שתי דודותיה, הילדה וזלדה ספלמן, מתוך שיקוי קסמים שהשתבש. עם זאת, בסדרת הסיטקום "סברינה המכשפה הצעירה" משנת 1996, הוסבר כי סברינה היא "חצי מכשפה" (מכיוון שאמה, דיאנה סוייר, היא אישה רגילה לכל דבר, או "בת תמותה" בלשון המכשפות, בעוד שאביה, אדוארד ספלמן, הוא מכשף). אלמנט זה המציג את דמותה של סברינה כבת תערובת - חצי מכשפה וחצי בת תמותה - נשמר מאז בעיבודים הבאים שנעשו לדמותה. לאורך הופעותיה בקומיקס, סברינה מתגוררת עם הילדה וזלדה (ומכשפות בעצמן) בגרינדייל, עיירה קטנה וטיפוסית הנמצאת סמוך לריברדייל, ביתם של ארצ'י אנדרוז וחבריו - ג'אגהד ג'ונס, בטי קופר וורוניקה לודג', בעוד אביה אינו נמצא בתמונה. הסיטקום משנת 1996 גם נתנה לסברינה ולדודותיה את שם המשפחה "ספלמן". בנוסף, שלוש הנשים חיות יחד עם חתול המחמד המשפחתי, סיילם סאברהאגן, שבקומיקס המקורי היה חתול טיפוסי שלא דיבר, אך הסיטקום נתן לו את היכולת לדבר והרחיב את הרקע לדמותו, במהלכה מתגלה כי בעברו סיילם היה מכשף שקולל לצורת חתול כעונש על ניסיונותיו לכונן שליטה עולמית.[6]

רוב הרפתקאותיה של סברינה בקומיקס נובעים בעיקר בשל ניסיונותיה להשתמש בכוחותיה בחשאי כדי לעזור לחבריה בני התמותה - זאת מכיוון שמכשפות לרוב אינן מורשות לספר לבני תמותה מסביבן על יכולותיהן או על קיומן כמכשפות - או בשל התמודדותיה מול סיטואציות יומיומיות הפוקדות את גיל ההתבגרות. תמה חוזרת בעלילותיה של סברינה הוא חינוכה לשליטה ושימוש נכון בכוחותיה, בין אם באמצעות דודותיה או באמצעות טיולים לממד קסום, שהוא ביתם של יצורים קסומים ומיתולוגיים שונים, כולל מכשפות אחרות. לאורך ההיסטוריה של סברינה בקומיקס וחוצה לו, ניתנו שמות שונים לממד הזה; סדרת קומיקס בכיכובה מאמצע שנות ה-2000, התייחס אל הממד הזה כאל "עולם הקסם",[7] בעוד שבסיטקום, הממד מכונה "הממלכה האחרת".[8][9]

בכל העיבודים בהם דמותה של סברינה מופיעה, בן זוגה העיקרי של סברינה הוא הארווי קינקל, בן תמותה והתלמיד הפופולרי ביותר בתיכון בקסטר, בו השניים לומדים. בדומה לשאר בני תמותה האחרים הנמצאים בחייה של סברינה, גם הארווי אינו מודע לכך שחברתו היא מכשפה; ועם זאת, בהרפתקאותיה המצמררות של סברינה ובעיבודו הטלוויזיוני, הארווי מגלה על כך שסברינה היא מכשפה, והדבר עולה להם ביחסיהם.

גרסאות אלטרנטיביות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי המוות עם ארצ'י[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אחרי המוות עם ארצ'י

דמותה של סברינה ספלמן מופיעה בחוברת הראשונה של אחרי המוות עם ארצ'י, במהלכו היא משיבה לתחייה את כלבו האהוב של ג'אגהד, הוט דוג, אך שלא ביודיעין מתחילה אפוקליפסת זומבים בריברדייל. סברינה מופיעה שוב בחוברת השישית, במהלכו היא נאלצת להפוך לכלתו של קת'ולהו, ישות עתיקת יומין.

ארצ'י נגד הטורף[עריכת קוד מקור | עריכה]

באירוע הקרוס-אובר ארצ'י נגד הטורף, בטי וורוניקה מגיעות אל ביתה של סברינה בבקשת סיוע באיתור רוצחו של פופ (שלמעשה נרצח על ידי הטורף) באמצעות סכין הקשור לרצח שבטי מצאה בחופשת האביב של החבורה. כאשר סברינה מנסה לבצע את לחש האיתור, הטורף מזנק לתוך ביתה ורוצח אותה ואת סיילם. מאוחר יותר, כשהמשטרה באה לסקור את זירת הרצח, הבית נעלם והמשטרה הופכת לקבוצת עזים.

הרפתקאותיה המצמררות של סברינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הרפתקאותיה המצמררות של סברינה

עלילתה של הרפתקאותיה המצמררות של סברינה מתמקדת ומעבדת מחדש את חייה של סברינה ספלמן כמכשפה מתבגרת באמצע שנות ה-60, כשהיא חיה בגרינדייל, עיירה הסמוכה לריברדייל, והופכת שלא מודע לפיון בתוכנית הנקמה של מאדאם שטן, לשעבר מאהבתו של אדוארד ספלמן, במשפחתה ובכנס המכשפות אליה משפחתה משתייכת. הרפתקאותיה המצמררות של סברינה האיר מחדש את חייה של סברינה באור אפל ובוגר יותר וכמו כן כלל תכנים "בוגרים" יותר, כולל קניבליזם, מיניות וסגידה לשטן.

אזכור במדיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנימציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דמותה של סברינה הופיעה לראשונה בסדרות האנימציה "ארצ'י/סברינה וחבריהם החדשים" ו"בית הכיופים של ארצ'י", ששודרו בשנת 1969, בהפקתם של "Filmation" כאשר בבית היא למדה קסמים. בשנת 1970, חברת ההפקות "Filmation" הפיקה לדמותה סדרת אנימציה משלה שנקראה "סברינה המכשפה הצעירה" ו"חבילת ההפתעה של ארצ'י וסברינה". בארבעת הסדרות, כמו בסיפור המקור שלה בקומיקס, סברינה נוצרה בשוגג על ידי הילדה וזלדה ספלמן מתוך שיקוי קסם לאחר שנוסף אליו בטעות דברים המאפיינים בנות נוער טיפוסיות. בסדרות עצמן סברינה שוברת לעיתים את הקיר הרביעי וכמו כן, יכולות הקסם שלה נובעות, בדרך כלל, ממשיכה בתנוך האוזן שלה. כמו כן במהלך הסדרה הייתה בשתי מערכות זוגיות, הראשונה של הארווי ובשנייה עם רג'י (שחשד בה בתחילה שהיא מכשפה). כמו כן, בסדרות הופיעו דודנה אמברוז (כבעל חנות קסמים) וכמו כן הופיעו קרובי משפחה אחרים שלה כמו חבורת המפלצות שכללה בין היתר: ערפד, המפלצת של פרנקנשטיין, מומיה ואיש זאב. בארבעת הסדרות, דמותה של סברינה המכשפה הצעירה דובבה על ידי ג'יין ווב.
  • גרסתה בת ה-12 של סברינה ספלמן הופיעה בסדרת האנימציה "סברינה המכשפה הצעירה" ששודרה בין השנים 1999–2000. הסדרה שווקה כסדרת ספין אוף של סדרת הלייב אקשן והשאילה ממנה אלמנטים מסוימים, אך שלא כמו בסדרת הלייב אקשן, בעיבוד זה, סברינה מודעת לעובדת היותה מכשפה עוד לפני יום הולדתה השש עשרה. לאחר סדרה זו, הופק סרט טלוויזיה "סברינה: חברות לנצח" (2002) וסדרת המשך "עולמה הסודי של סברינה" (2003-2004).[10][11]
  • בשנת 2012, הופקה סדרת אנימציה נוספת בשם "סברינה: סודות של מכשפה בתיכון", המתמקדת מחדש בחייה של סברינה ספלמן בעודה מנסה להתגבר על מכשולי התיכון וגיל ההתבגרות במקביל להסתרת עובדת היותה מכשפה. בעיבוד זה, דמותה של סברינה דובבה במקור על ידי אשלי טיסדייל ובעברית על ידי אלונה אלכסנדר.

לייב אקשן[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בשנת 1996, הופק סרט לייב אקשן בשם "סברינה המכשפה הצעירה" ששודר בערוץ Showtime, בכיכובה של מליסה ג'ואן הארט. הסרט הוביל להפקת סדרת טלוויזיה באותו השם שהופקה ושודרה באותה שנה בערוץ ABC, ששודרה במשך שבע עונות עד לשנת 2003.[12] ביום הולדתה השש עשרה, סברינה מגלה כי היא חצי מכשפה (דרך אביה) ושיש לה כוחות קסם. במקביל, סברינה גם מגלה ששתי דודותיה הן מכשפות עצמן, ושחתול המחמד שלהן הוא למעשה מכשף שקולל לצורת חתול מדבר כעונש על ניסיונותיו לכונן שליטה עולמית. סדרת הטלוויזיה מתארת את התבגרותה של סברינה, הן כמכשפה והן כנערה נורמלית הלומדת ומבלה עם חבריה, תחילה בתיכון ווסטברידג' ואז בקולג' אדמס, והציבה אותה במרכז שלל סיטואציות משעשעות ובעיות שנגרמו לה ולחבריה ומשפחתה כתוצאה משימוש לא נכון בכוחותיה. לסדרה הופקו שני סרטי המשך: "סברינה נוסעת לרומא", במהלכו סברינה, מלווה בסיילם, נוסעת לרומא שבאיטליה כדי לגלות את סוד התליון העתיק המסתורי ולהציל דודה נוספת שלה, סופיה. במהלך שהותה ברומא, סברינה מתיידדת עם גוון, מכשפה בריטית חסרת ניסיון שעוזרת לה לפתור את סוד התליון העתיק; ו"סברינה מתחת למים", במהלכו סברינה וגוון יוצאות לחופשה בשונית המחסום הגדולה באוסטרליה אך נקלעות למזימה של ביולוגים ימיים המערבת את זיהום מי השונית ומנסות להציל מושבה נסתרת של בני ים. לאורך כל הסרטים והסדרה, סברינה ניהלה קשרים רומנטיים רבים, אך בולט במיוחד הוא הקשר הרומנטי של סברינה עם הארווי קינקל, בן תמותה ובן זוגה הראשון של סברינה מהתיכון, שניהל איתה לאורך הסדרה קשר רומנטי חוזר ונשנה שנקטע מספר פעמים, אך בסיום הסדרה, השניים שבים לנהל קשר רומנטי, לתמיד הפעם, לאחר שסברינה מחליטה לעזוב את חתונתה עם אהרון ג'ייקובס למענו.
דמותה של סברינה ספלמן בגילומה של קירנן שיפקה.
  • בספטמבר 2017, הוכרז כי דמותה של סברינה תחזור לטלוויזיה בסדרת לייב אקשן שתהווה ספין-אוף עבור הסדרה "ריברדייל" שמשודרת ברשת The CW.[13] לפני ההכרזה על סדרת הספין-אוף, היו שמועות שדמותה של סברינה תופיע ב"ריברדייל" בהופעת אורח, על מנת לסלול ולבסס את דרכה בסדרה משלה.[14] ב-1 בדצמבר 2017, האתר "Deadline" דיווח כי הסדרה נקנתה על ידי נטפליקס, שהזמינה לה שתי עונות, ושהיא תעלה לשידור לראשונה בלוח השידורים של 2018-2019.[15] הסדרה, שנקראה "הרפתקאותיה המצמררות של סברינה", עיבדה מחדש את סיפור המקור ואת הרפתקאותיה של סברינה המכשפה הצעירה והציגה אותם באור אפל ונועז יותר מהעיבודים האחרים שנעשו לה עד כה, על בסיס סדרת הקומיקס האפלה באותו השם.[16] בינואר 2018, הוכרז שהשחקנית קירנן שיפקה לוהקה לדמותה של סברינה ספלמן.[17] בפרק הספיישל המיוחד שנעשה לרגל חג המולד, דמותה הצעירה של סברינה מגולמת על ידי מקנה גרייס.[18] בנוסף, נודע שלא מתוכנן פרק קרוס-אובר של הסדרה עם סדרת המקור שלה; ועם זאת, בין הפרקים מופיעים רפרנסים שונים הן לסדרת המקור והן ל"ארצ'י קומיקס".[19] בעיבוד הנוכחי, סברינה היא בתם של המכשף והכהן הגדול של כנסיית הלילה, אדוארד ספלמן, ושל דיאנה סוייר-ספלמן; שמתו לכאורה בהתרסקות מטוס ומאז היא מגודלת ומחונכת לצדו של בן דודה, אמברוז, על ידי דודותיה, זלדה והילדה ספלמן.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Sabrina the Teenage Witch (volume 1) #2, July 1971
  2. ^ Gladir (w), Parent, Dagger (a). "Mall Mania" Laughv2, 17 (October 1989), ISSN 0023-8945
  3. ^ Chilling Adventures of Sabrina #1, October 2014
  4. ^ Chilling Adventures of Sabrina #5, May 2016
  5. ^ Archive of McQuarrie, Jim, "Archie's Mad House No. 22", "Oddball Comics" (column) #1153, April 1, 2007. Original page
  6. ^ Donald D. Markstein. "Don Markstein's Toonopedia: Sabrina the Teenage Witch".
  7. ^ Sabrina the Teenage Witch (volume 3) #58-100, 2004-2009
  8. ^ Archie Giant Series Magazine #544 October 1984
  9. ^ he Encyclopedia of Super Heroes 1985 Page 249. ISBN 978-0816011681. Publisher: Facts on File.
  10. ^ Sachs, Mark (2003-01-31). "'Sabrina' still casts a spell over young fans". LA Times. Retrieved 2010-09-03.
  11. ^ Lucas, Michael P. (1999-09-24). "It's a Magic Sister Act for Harts : Television * Melissa will be an older, more mature 'Sabrina, the Teenage Witch,' while younger sibling Emily is the voice on the animated series". LA Times. Retrieved 2010-09-03.
  12. ^ Takács, Tibor (1996-04-07), Sabrina the Teenage Witch, Melissa Joan Hart, Sherry Miller, Charlene Fernetz, retrieved 2017-09-22
  13. ^ Stanhope, Kate (September 20, 2017). "'Riverdale' Companion Series 'The Chilling Adventures of Sabrina' In the Works at The CW". HollywoodReporter. Retrieved December 2, 2017.
  14. ^ Whitbrook, James. "A Seriously Satanic Sabrina the Teenage Witch TV Series Is Coming to the CW". io9. Retrieved 2017-09-22.
  15. ^ Andreeva, Nellie (December 1, 2017). "Sabrina The Teenage Witch Series Picked Up By Netflix With 2-Season Order". Deadline. Retrieved December 2,2017.
  16. ^ Gelman, Vlada (December 1, 2017). "The CW's Sabrina Series Moves to Netflix With Two-Season Order". TVline. Retrieved December 2, 2017.
  17. ^ Petski, Denise. "Kiernan Shipka To Star In Netflix's Sabrina The Teenage Witch Series". Deadline. Retrieved January 5, 2018.
  18. ^ Ramos, Dino-Ray. "‘Chilling Adventures Of Sabrina’: Mckenna Grace To Guest Star, Alexis Denisof & Jedidiah Goodacre Set For Recurring Roles". Deadline.
  19. ^ Getz, Dana (January 17, 2017). "Netflix's Sabrina TV Show Has No Plans Yet to Crossover With Riverdale". Screenrant. Retrieved January 18, 2017.