סהרה (סרט, 2005)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סהרה
Sahara
מבוסס על סהרה עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי ברק אייזנר עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי קארן בולדווין, מייס ניופלד, האוורד באלדווין, סטפני אוסטין עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט Thomas Dean Donnelly and Joshua Oppenheimer, ג'יימס הארט, Thomas Dean Donnelly עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה Andrew MacRitchie עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים מתיו מקונוהיי
סטיב זאן
פנלופה קרוז
למברט וילסון
לני ג'יימס
ויליאם ה. מייסי
מוזיקה קלינט מנסל
צילום סימוס מק'גרבי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Bristol Bay Productions
Baldwin Entertainment Group
Kanzaman Productions
Mace Neufeld Productions
חברה מפיצה Summit Entertainment
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 2 ביוני 2005 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 124 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פעולה, מותחן טכנולוגי, סרט חיפוש מטמון, סרט חבר'ה, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 160 מיליון דולר
הכנסות 119 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו sahara
www.saharamovie.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סהרה (באנגלית: Sahara) הוא סרט פעולה והרפתקאות משנת 2005, בבימויו של ברק אייזנר על פי רב המכר משנת 1992 באותו שם מאת קלייב קאסלר. מככבים בו מתיו מקונוהיי, סטיב זאן ופנלופה קרוז. העלילה עוקבת אחר צייד אוצרות אשר משתף פעולה עם רופאה מארגון הבריאות העולמי כדי למצוא ספינת מלחמה משוריינת אבודה ממלחמת האזרחים האמריקנית שכנראה הגיעה למדבר סהרה.

הסרט צולם בשנת 2003 באפריקה וכן בבריטניה. ההפקה סבלה מבעיות רבות, כולל הכפלת תקציב ההפקה שלו מ-80 מיליון דולר ל-160 מיליון דולר, תביעות בין אנשי הצוות והאשמות בכמה הפרות של החוק הבינלאומי. בסופו של דבר, הסרט הכניס 119 מיליון דולר ברחבי העולם בקופות, ובסופו של דבר לא החזיר את כל העלויות.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1865, בתום מלחמת האזרחים האמריקנית, ריצ'מונד שבווירג'יניה נמצאת בהריסות. האונייה המשוריינת "טקסס", המונהגת על ידי מייסון טומבס, עמוסה באחרון ממצבורי הזהב של הקונפדרציה כדי לשמור עליו מכוחות האיחוד, אלא שאז זו נעלמה באוקיינוס האטלנטי.

במאלי של ימינו מתנהלת מלחמת אזרחים בין הדיקטטור גנרל קאזים לבין אנשי הטוארג. רופאי ארגון הבריאות העולמי אווה רוחאס ופרנק הופר חוקרים מחלה המתפשטת ברחבי מאלי. טוארג מושחת בשם זקארה מנסה לרצוח את אווה, אך היא ניצלת בזכות התערבותו של דירק פיט, מהסוכנות הלאומית למים וימים של ארצות הברית (NUMA), שצלל בסמוך.

דירק מקבל מטבע זהב של קונפדרציית המדינות של אמריקה שנמצא בניגריה. רמז ל"טקסס" שאבדה מזמן, דירק מלווה את היאכטה של הבוס שלו סנדר כדי לחפש אותה. בת זוגו אל ג'ורדינו ורודי גאן מסוכנות NUMA מלווים אותו. תחילה הם מעבירים את אווה והופר כדי שימשיכו לחקור את המחלה ואז ימשיכו במעלה ניז'ר.

איש העסקים איב מסארד והדיקטטור גנרל קאזים מנסים למנוע מהרופאים לגלות את מקור המחלה. קאזים שולח גברים לתקוף את היאכטה. דירק, אל ורודי שורדים, אך היאכטה נהרסת. רודי עוזב לקבל עזרה בזמן שדירק ואל הולכים לחלץ את הרופאים.

לאחר שהצילו את אווה, כשהם עוזבים את מאלי, הם נלכדים על ידי המתקוממים מהטוארג. מנהיגם, מודיבו, משכנע את הקבוצה שהם ניצודים על ידי קאזים, מראה לאווה את אנשיו מתים מהמחלה שהיא עוקבת אחריה. היא מגלה כי המים מכילים רעלים ואין טיפול זמין. אל נקלע למערה עם ציור המציג את "טקסס". דירק מאמין ש"טקסס" נתקעה כשהנהר התייבש ואותו נהר שנשא את הספינה עובר מתחת לפני הקרקע.

בעקבות ערוץ הנהר עד הגבול הם נקלעים למפעל הסולארי של מסארד, מקור הזיהום. הכימיקלים מחלחלים לאט לעבר האוקיינוס, שם הם יתרחבו במהירות עם כניסתם למי מלח ויהרגו את צורות החיים באוקיינוס ברחבי העולם. ממשלת ארצות הברית לא תתערב במהלך מלחמת אזרחים במדינה ריבונית. מסארד וזקארה תופסים אותם, שומרים על אווה ושולחים את דירק ואל במשאית לקאזים. הם בורחים באמצע המדבר. משרמים מטוס שנהרס בהתרסקות והופכים אותו ליאכטה יבשתית, הם עוזבים את המדבר.

דירק ואל חוזרים למפעל, בעזרתו של מודיבו. כדי לכסות על קיום הפסולת, מסארד מתכנן להשמידו באמצעות חומרי נפץ. מחשש שהרס המפעל יגרום לזיהום מים עולמי, אל הולך להסיר את הנפצים בזמן שדירק מנסה לחלץ את אווה. דירק הורג את זקארה לאחר מאבק אכזרי, אך מסארד בורח באמצעות מסוק. אל מנטרל בהצלחה את הנפץ בעוד מסארד זועם. השלושה עוזבים את המפעל במכונית Avions Voisin C-28, וקאזים רודף אחריהם במסוק תקיפה, כשצבאו עוקב אחריו. סדרת פיצוצים לאורך ערוץ הנהר היבש חושפת את הריסות "טקסס". השלישייה מסתתרת בספינה ומשתמשת בתותח שלה כדי להשמיד את קאזים ואת המסוק שלו והורגים אותו. מודיבו מגיע עם תגבורת של אנשי טוארג, מכריחים את צבא קאזים להיכנע ולסיים את מלחמת האזרחים.

המפעל מושבת, ועוצר את מקור הפסולת הרעילה, והשאר מטופל. סנדקר מסכים לעבוד בסתר עבור ממשלת ארצות הברית תמורת מימון NUMA. הזהב מה"טקסס", השייך טכנית למדינות הקונפדרציה של אמריקה, נותר בידי אנשי מודיבו. משתמע כי מסרדה מורעל על ידי קרל, סוכן אמריקאי סמוי, בעוד דירק ואווה מתחילים מערכת יחסים.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מתיו מקונוהיי בתפקיד דירק פיט, בוגר יחידת אריות הים לשעבר, שהפך לצייד האוצרות של סוכנות NUMA
  • סטיב זאן בתפקיד אל ג'יורדינו, עוזרו של דירק פיט
  • פנלופה קרוז בתפקיד אווה רוחאס, רופאת ארגון הבריאות העולמי החוקרת מגפה באפריקה
  • למברט וילסון בתפקיד איב מסארד, איש עסקים צרפתי המשתף פעולה עם קאזים
  • לני ג'יימס בתפקיד בריגדיר גנרל זאטב קאזים, הגנרל והמנהיג הרודן של מאלי
  • ויליאם ה' מייסי בתפקיד האדמירל ג'יימס סנדקר, אדמירל של NUMA והמפקח של דירק
  • ריין וילסון בתפקיד קומנדר רודי גאן
  • דלרוי לינדו בתפקיד קרל
  • פטריק מלאהייד בתפקיד השגריר פולידורי
  • גלין טורמן בתפקיד פרנק הופר, רופא של ארגון הבריאות העולמי
  • דיינה קאסלר בתפקיד קיטי מאנוק (בסצנה שנמחקה)
  • רוברט קאוואנה בתפקיד קפטן טומבס
  • פאולין פדואופ בתפקיד מודיבו, מנהיג המתקוממים הטוארגים
  • ג'וד אקובודיקה בתפקיד האימאם
  • קלינט דייר בתפקיד אושודי
  • מארק אספינל בתפקיד עורך דין
  • ראקי איולה בתפקיד גברת נבוקולו
  • כריסטופר בלו בתפקיד נהג רכבת
  • ניקולס בוויני בתפקיד קצין חמוש
  • מוריס לי בתפקיד זקארה, יד ימינו של מסרדה

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצילומים העיקריים החלו בנובמבר 2003, כאשר הסרט צולם בעיקר במרוקו, עם חלקים באנגליה (באולפני המפשייר ושפרטון)[1] ובספרד. סצנת פעולה אחת בת 46 שניות עלתה להפקה 2 מיליון דולר, אך בסופו של דבר לא הגיעה לקיצוץ הסופי. למקונוהיי שולמו 8 מיליון דולר, לפנלופה קרוז שולמו 1.6 מיליון דולר ולריין ווילסון שולמו 45,000 דולר. בסך הכל עשרה תסריטאים ליטשו את התסריט, כשבסופו של דבר ארבעה קיבלו קרדיט בסרט, שהוסיף 3.8 מיליון דולר לתקציב הסרט; דייוויד ס' וורד הרוויח 500 אלף דולר עבור עבודתו אף על פי ששמו לא מופיע בכתוביות הסיום. בתחילה אושר תקציב הפקה של 80 מיליון דולר, אך העלויות עלו ל-100 מיליון דולר עם תחילת הצילומים והגיעו ל -160 מיליון דולר עד לסיום ההפקה.[2]

קידום[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדי לקדם את הסרט, השחקן מתיו מקונוהיי נהג בטריילר משלו של איירסטרים (שצויר בכרזה גדולה של הסרט מכל צד) ברחבי אמריקה ועצר בבסיסים צבאיים ובאירועים רבים כמו דייטונה 500 (למרוץ הגדול). הוא הקרין את הסרט למעריצים, ערך אירועי חתימות וראיונות בכל עצירה.[3] שיאי הטיול הוצגו בערוץ מיוחד של רשת E!, במקביל ליציאת הסרט. מקונוהיי גם ניהל בלוג על המסע שלו באתר הבידור של MTV.

לדברי מקונוהיי, הסרט נועד להיות הראשון בזיכיון המבוסס על הרומנים של קלייב קאסלר, אודות דירק פיט (בדומה לזה של ג'יימס בונד), אך הכישלון הקופתי קבר כל תוכניות לסרט המשך.

תביעות משפטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך כמעט עשור היה קאסלר מעורב בתביעה משפטית ממושכת נגד מפיק הסרט, פיליפ אנשוץ, וחברת הקולנוע שלו Crusader Entertainment LLC (כיום חלק מקבוצת הבידור Anschutz). זה התחיל בפברואר 2005 כאשר קאסלר תבע את אנשוץ ואת החברה תמורת 100 מיליון דולר על כך שלא התייעץ איתו באשר לתסריט. הסופר טען גם להפרת החוזה מכיוון שהחברה לא הצליחה להתקדם להפקת סרט לספר השני, אנשוץ תבע את הסופר על "סחיטה לכאורה וניסיונות חבלה נגד הסרט לפני יציאתו בשנת 2005".[4] קאסלר טען שהובטח לו "שליטה מוחלטת" בעיבוד הקולנועי של הספר, אך כשזה לא קרה, הוא האמין שהדבר תרם לכישלונו בקופות. לדבריו, "הם רימו אותי כבר מההתחלה. הם כל הזמן שיקרו לי... ופשוט נמאס לי מזה."[4] אולם חברה של אנשוץ תבעה בטענה שהתנהגותו של קאסלר תרמה לבעיות הסרט.[4] לטענתם, לקאסלר אכן היו זכויות אישור מסוימות בנוגע לתסריט ובחירת שחקנים ובמאים, אך הוא היווה גורם חוסם, דחה תיקוני תסריט רבים ותקף את הסרט בתקשורת עוד לפני שהסרט יצא.[5] ב-15 במאי 2007, חבר מושבעים פסק לטובתו של אנשוץ והעניק לו 5 דולר מיליון פיצויים. ב-8 בינואר 2008 החליט השופט ג'ון שוק כי החברה של אנשוץ אינה נדרשת לשלם לקאסלר 8.5 דולר מיליון בגין זכויות לספר השני. ב-10 במרץ 2009 הורה אותו שופט על קלייב קאסלר לשלם 13.9 דולר מיליון הוצאות משפט לחברת ההפקה.[6]

שנה לאחר מכן, במרץ 2010, ביטל בית המשפט לערעורים בקליפורניה את החלטת השופט שוק לפסוק לטובת אנשוץ והחברה שלו בסך 5 מיליון דולר פיצויים וכמעט 14 מיליון דולר הוצאות משפט.[7] לאחר מכן ניסה קאסלר להתחיל מחדש את ההליכים המשפטיים ביולי 2010 על ידי הגשת תביעה חדשה לבית המשפט העליון בלוס אנג'לס בטענה שבית המשפט לערעורים החזיר לו את הזכות להחזיר את 8.5 מיליון הדולר, שהוא האמין שהחברה של אנשוץ הייתה חייבת לו על הספר השני. בתגובה אמר עורך הדין של חברת ההפקה, "הם מנסים להעמיד פנים שזה עוד לא היה משפטי. קאסלר מעולם לא הצליח לקבל את העובדה שהוא הפסיד בתיק הזה. הוא לא קיבל את פסק הדין של חבר המושבעים ואז במשך שנה ניסה לגרום לשופט בית משפט לומר כי המושבעים טעו (קאסלר היה זכאי ל-8.5 מיליון דולר). ובית המשפט אמר 'ממש לא'. לאחר מכן הם ביקשו ערעור וזה לא עבד. ואז הם ערערו לבית המשפט העליון בקליפורניה והם לא לקחו את התיק. לכן, אף על פי שהיה מספר רב של בתי משפט שסירבו, הם מנסים הכל מחדש."[8]

לא התרחשו התפתחויות נוספות בתיק במשך כמעט שלוש שנים עד לדצמבר 2012, כאשר שני הצדדים חזרו לבית המשפט כדי לשמוע איזה צד אחראי לתשלום סכום של 20 מיליון דולר הוצאות משפטיות. עם זאת, בית המשפט לערעורים בקליפורניה הכריז כי "לא היה צד מנצח לצורכי שכר טרחת עורכי דין." הוא הגיע למסקנה כי "לאחר שנים של התדיינות משפטית שני הצדדים לא השיגו דבר - לא אגורה אחת של נזק ושום צעד הצהרתי."[9][10]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Sahara (2005) - IMDb".
  2. ^ Bunting, Glenn (15 באפריל 2007). "$78 million of red ink?". Los Angeles Times. אורכב מ-המקור ב-7 במאי 2014. נבדק ב-31 בדצמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)Bunting, Glenn (15 April 2007). "$78 million of red ink?"
  3. ^ Snipes, Stephanie (14 באפריל 2005). "McConaughey's elusive quest: Actor attempts to grab box-office glory with 'Sahara'". CNN. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ 1 2 3 Bunting, Glenn F. (2006-12-08). "Don't give him rewrite". Los Angeles Times. נבדק ב-2015-06-21.
  5. ^ "Trial Set in Legal Dustup Over 'Sahara'". The Washington Post. 1 בפברואר 2007. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ "Clive Cussler loses another Sahara battle, ordered to pay $13.9M". CBC News. 10 במרץ 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ "Judgement against author Cussler overturned in Anschutz/'Sahara' dispute". Denver Business Journal. 4 במרץ 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Belloni, Matt (21 בדצמבר 2014). "More 'Sahara' litigation! Cussler sues Anschutz all over again!". The Hollywood Reporter. Los Angeles, CA, USA. אורכב מ-המקור ב-7 בינואר 2013. נבדק ב-26 במרץ 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  9. ^ "An appellate court decides there is "no prevailing party" and no reason to award more than $20 million in attorney fees over the 2005 box office flop". The Hollywood Reporter. 2 בינואר 2013. {{cite news}}: (עזרה)
  10. ^ "Defendant Crusader Entertainment, LLC, now known as Bristol Bay Productions(Crusader) VS plaintiffs Clive Cussler". Scribd.com. 21 בדצמבר 2012. {{cite web}}: (עזרה)