סוס העץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סוס העץ
The Wooden Horse
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על ספר של אריק ויליאמס
בימוי ג'ק לי
הופק בידי איאן דאנרימפל
תסריט אריק ויליאמס
עריכה פיטר וג'ון סיבורן
שחקנים ראשיים לאו גן
דייוויד טומלינסון
דייוויד סטיל
מוזיקה קליפטון פרקר
צילום C. M. Pennington-Richards
מדינה בריטניהבריטניה בריטניה
חברת הפקה London Films עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה British Lion Films
הקרנת בכורה 16 באוקטובר 1950
משך הקרנה 101 דקות
שפת הסרט אנגלית, גרמנית, צרפתית, דנית
סוגה סרט מלחמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 266,545 ליש"ט
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סוס קפיצה

סוס העץאנגלית: The Wooden Horse) הוא סרט קולנוע בריטי בשחור-לבן משנת 1950 בבימויו של ג'ק לי, עם לאו גן, דייוויד טומלינסון ואנתוני סטיל בתפקידים הראשיים.

התסריט נכתב על ידי אריק ויליאמס (אנ') והוא מבוסס על ספרו "סוס העץ" משנת 1949 המתאר את הבריחה הנועזת שלו ושני חבריו, ממחנה שבויים גרמני במלחמת העולם השנייה.

הם ברחו דרך מנהרה שחפרו מתחת לסוס קפיצות בפעולה שמזכירה סוס טרויאני. בספר ובסרט שונו שמות הבורחים וגם דרך בריחתם מהמחנה לשוודיה הנייטרלית בספטמבר 1943.

הבריחה הייתה מסטלאג לופט III ליד העיר ז'אגאן (כיום בפולין). הצילומים נעשו בגרמניה ולשם כך הוקם מחנה שבויים לצורכי ההסרטה בלונבורג בגרמניה ליד המקום בו קיבל מונטגומרי לראשונה כתב כניעה של הצבא הגרמני. השטח המקורי של המחנה היה בשטח הכיבוש הסובייטי.

הבריחה הנועזת והמוצלחת הזאת הואפלה על ידי הבריחה הגדולה והמוצלחת פחות שנה לאחר מכן שהתפרסמה בסרט "הבריחה הגדולה".

הסרט היה מועמד לפרס באפט"א לסרט הבריטי הטוב ביותר.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במחנה השבויים סטלאג לופט III חושבים השבויים כל הזמן על בריחה. הצריפים במחנה בנויים על עמודים כדי שהגרמנים יוכלו לאתר בקלות מנהרות בריחה. הצריפים בנויים רחוק מהגדר כדי שהחפירה תהיה קשה וממושכת עד שתתגלה.

ג'ון קלינטון (אנתוני סטיל) מתבונן בשבויים המקפצים זה על זה במשחק חמור חדש ובראשו עולה רעיון אותו הוא מעביר לידידו פיטר הווארד (ג'ון גלן). הם יבנו סוס קפיצה מעץ, יניחו אותו ליד הגדר כשבתוכו שבוי עם את חפירה שיחפור את המנהרה וימלא שקים בחול שיפוזר אחר כך במחנה.

מפקד השבויים (פטריק וודינגטון) מסכים לתוכניתם והם מצרפים את פיליפ רו (דייוויד טומלינסון) שיעזור להם בארגון המבצע ויצטרף אליהם לבריחה. הוא מסכים בתנאי שלאחר היציאה מהמחנה הם ייפרדו.

הם בונים סוס קפיצה מארגזים של הצלב האדום הקנדי שנשלחו אליהם. יום יום הם נושאים את הסוס לאותה נקודה כשבתוכו שבוי חופר את המנהרה ובסיום חוזר לסוס, מסווה את מקום החפירה, מסמן לחבריו שנושאים אותו עם הסוס בחזרה לצריף וכל זה תחת עיניהם של הגרמנים.

באחד המקרים מתמוטטת המנהרה ופיטר מצליח בשארית כוחותיו לחזור לסוס אך מתמוטט כשהם מגיעים לצריף.

הוא מאושפז בחדר חולים ושם מתוודע לשבויו אוסטרלי (פיטר פינץ') שמבטיח לסדר להם מסמכים מזויפים. החפירה נמשכת 30 יום לאורך 30 מטר. הבורחים מצוידים במסמכים, בגדים מתאימים וכסף. שלושה נדחקים לתוך הסוס ומובאים לנקודת החפירה המוסווית.

הבריחה מצליחה, פיליפ נפרד מחבריו, מצליח להגיע לתחנת הרכבת ומשם לגדנסק ולשוודיה.

מסעם של גון ופיטר יותר מסובך - הם עולים לרכבת ומגיעים לליבק (במציאות הגיעו לשטטין), מתחמקים כל הזמן מאנשי גסטפו. הם מתחזים ולצרפתים ונפגשים עם אנשי מחתרת שמסדרים להם ספינה עם רב חובל דני איש מחתרת. בדרך לספינה הם מחסלים זקיף גרמני (דבר שלא קרה במציאות). הם מתחבאים במחסן והקברניט מציע לאנשי הגסטאפו, אוכל ומשקאות והם עוזבים בשמחה ומוותרים על החיפוש במחסן.

הקברניט מביא אותם לחוף נטוש ליד קופנהגן ואנשי מחתרת דניים משכנים אותם בדירה ומסדרים להם סירת מנוע שמביאה אוותם לחוף השוודי. במסעדה בגטבורג הם פוגשים להפתעתם את פיליפ שהקדים אותם.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
לאו גן פיטר הווארד
דייוויד טומלינסון פיליפ רו
אנתוני סטיל ג'ון קלינטון
פיטר פינץ' שבוי אוסטרלי
פטריק וודינגטון מפקד השבויים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]