סנט קילדה (פרוור)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סנט קילדה (פרוור)
St Kilda
מדינה אוסטרליהאוסטרליה אוסטרליה
חבל ארץ ויקטוריה (אוסטרליה)ויקטוריה (אוסטרליה) ויקטוריה
עיר אם מלבורן
תאריך ייסוד 1839
שטח 3.2 קמ"ר
גובה 11 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בפרוור 19,490 (10 באוגוסט 2021)
קואורדינטות 37°51′50″S 144°58′55″E / 37.864°S 144.982°E / -37.864; 144.982
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סנט קילדהאנגלית: St Kilda) הוא פרוור של העיר מלבורן שבמדינת ויקטוריה, אוסטרליה.

הפרוור ממוקם בסמוך למפרץ פורט פיליפ כ-7 ק"מ דרומית מזרחית למרכז העסקים של מלבורן. הפרוור בעל האוכלוסייה הגדולה ביותר בעיר פורט פיליפ.

הפרוור הפך לאתר נופש ימי פופולרי עבור תושבים ומבקרים מאז הקמתו. במהלך התקופה הוויקטוריאנית והתקופה האדוארדית המקום היה חביב על עילית תושבי מלבורן ומבנים מפוארים רבים נבנו. בעקבות זאת הפך האזור לאזור האורות האדומים של מלבורן, עם מספר גדול של מבנים אשר הפכו עם הזמן לבתי דירות זולים. בשנים האחרונות, סנט קילדה הצליחה להסיר מעליה חלק מהמוניטין המפוקפק שדבק בה, והפכה לבית עבור אתרים מפורסמים רבים של מלבורן כגון הלונה פארק, מלון אספלנייד, רחוב אקלנד, תיאטראות רבים ו"חוף סנט קילדה" המפורסם. סנט קילדה הפכה למארחת לאירועי מלבורן רבים.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרוור קיבל את שמו מאונייה שנקראה "הליידי של סנט קילדה", אשר ביקרה במלבורן ביולי 1841, חמש שנים לאחר יסודה של העיר. האונייה הייתה בבעלות סיר תומאס דייק אקלנד, אשר רחוב המסחר הראשי של הפרוור נקרא על שמו. האונייה נקראה על שם האי סנט קילדה הנמצא בארכיפלג האיים ההברידיים בסקוטלנד.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סנט קילדה יושבה בעיקר בגלל משב הרוח הקריר הנושב בחלקו העליון של החוף בחודשי הקיץ החמים של מלבורן. תוך מספר שנים מיסודה הפך הפרוור לאזור אופנתי עבור אוכלוסייה אמידה. סנט קילדה הפכה לרשות מוניציפלית נפרדת ב-1857.

במהלך 1880, סנט קילדה הפכה לפרוור של מלונות ובתים מפוארים, במיוחד לאורך הרחובות הצמודים לחוף כמו רחוב פיצרוי, רחוב גריי, רחוב אקלנד והאזור שנקרא בעבר "סנט קילדה הילס" הנמצא בין רחוב וולינגטון, דרך אלמה ורחוב היי לשעבר.

במהלך תקופת השפל ב-1890, סנט קילדה החלה לשקוע. אזור החוף הפך לאזור בילוי עבור המעמד הבינוני של מלבורן לאחר הרחבת קו החשמליות דרומית למרכז העיר והתושבים האמידים עברו דרומה יותר לפרוורים יותר אקסקלוסיביים כמו ברייטון.

איטלקי בשם קרלו קטני, מהנדס ראשי של המחלקה לעבודות ציבוריות הועסק ב-1906 כדי לתכנן את יופיו של קו החוף של סנט קילדה לכל אורכו עד פויינט אורמונד. תוכניתו המוצלחת הפכה לאזור פנאי מבוקש המשמש אנשים רבים כיום ומהווים דרך אל אתרי נופש כמו הלונה פארק ותיאטרון פלייס. בעקבות זאת מספר ציוני דרך לאורכו של החוף נקראו על שמו של קטני, כולל מגדל השעון, גנים וקשת.[1]

מאז מלחמת העולם השנייה, חלקים מסנט קילדה הפכו לאזורי זנות, דבר שעדיין קיים כיום. רחוב גריי ורחוב קרלייל הפכו לאזורי האורות האדומים.

מאז 1960 הפך הפרוור לאזור מגורים הומוסקסואלי מוביל של מלבורן.

בשנת 1930 סנט קילדה הפכה למרכז עבור הקהילה היהודית ההולכת וגדלה ובעקבותיה קהילה אורתודוקסית יהודית מתפתחת עם מספר בתי כנסת ובתי ספר. בעשורים האחרונים, בכל אופן, מרכז הקהילה היהודית של מלבורן עבר מזרחית אל פרוור קאולפילד. ישנן עדיין שכונות יהודיות במזרח סנט קילדה, רובן מאופיינות באנשים אורתודוקסיים ומהגרים יהודים מברית המועצות לשעבר, אבל אופיו היהודי של רחוב אקלנד, לדוגמה, אבד.

בשנת 1970, הרחבת רחוב סנט קילדה וחיבור דרך קווינס לדרך דנדנונג, הרסה את צומת סנט קילדה (כולל את מלון הצומת המפורסם) ורחוב היי. ההרחבה השפיעה גם בכך שיצרה מחסום בין פרוור רצועת החוף, והרחובות המזרחיים.

מאז 1990, זרם של תיירים, טיילים צעירים והעלאת ערך הרכוש באזור ב-5 – 10 שנים האחרונות, הובילו לתושבים ותיקים לעזוב ובכך הסתיים האופי הבוהמייני של האזור.

תצפית צפונה למפרץ פורט פיליפ וקו האופק של מלבורן ממזח סנט קילדה

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום סנט קילדה הוא אזור בעל ניגוד חברתי חד, עם חסרי בית רבים החיים בצד אנשים אמידים המבקרים בחנויות ובבתי הקפה.

במשך שנים רבות, סנט קילדה הייתה בעלת צפיפות האוכלוסייה הגדולה ביותר במלבורן, והגדולה ביותר באזור מוניציפלי מחוץ לסידני[2]. הצפיפות משתקפת בצורת הבניה, המתבססת על דירות. בשנים האחרונות התפתחה מגמה של בניית בנייני דירות בפרוורים כמו סאוט'בנק, דוקלנד, מלבורן CBD וסנט קילדה.

למרות מגמות ההגירה, בסנט קילדה נשארה אוכלוסייה יהודית גדולה. בפרוור מספר גדול של בתי כנסת.

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סנט קילדה בעלת תרבות אומנותית ייחודית ובית לאירועים מקומיים רבים חשובים.

אירועים חשובים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סנט קילדה מפעיל את שוקי האומנים החשובים של מלבורן ברצועת החוף בכל יום ראשון מאז שנת 1980. בשנים האחרונות קם שוק מתחרה בטיילת פרוור סאוט'בנק.

סנט קילדה מארח גם אירועים שנתיים חשובים רבים. הגדול מכולם הוא פסטיבל סנט קילדה, אשר מאז 1981 גדל במהלך השנים וכעת מושך כחצי מיליון מבקרים צעירים לאזור בכל שנה. סנט קילדה מארחת גם את תהלוכת ההומוסקסואלים, כחלק מפסטיבל מידסומה של מלבורן. סנט קילדה משמשת בית גם לפסטיבל הסרטים המחתרתי של מלבורן. בכל שנה, פסטיבל גביע הקהילה חוגג את קביעתם של חוקי הכדורגל האוסטרלי, המושך כ-23000 מבקרים ואוסף כסף לצדקה לחסרי בית, כמו כן נערך אירוע דומה עבור הקריקט, משחק "לחבוט עבור הלוחמים" המשוחק בחוות הבוטנים ומושך קהל של 2000 מבקרים. אירועים אחרים כוללים את פסטיבל הסרטים של סנט קילדה ופסטיבל הכותבים של סנט קילדה.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סנט קילדה מפיקה אירועי מוזיקה מקומית חיה. להקות רוק מפורסמות יצאו מפרוור זה כמו להקת ה"הנטרס אנד קולקטורס" (Hunters & Collectors) והסולן שלהם מארק סימור. חברי להקת " The Birthday Party" התגוררו בפרוור ב-1970. בפרוור ישנם מספר מקומות מפגש לאירועי מוזיקה כמו הפאלאס, מלון רצועת החוף, מלון נסיך ווילס ותיאטרון פלייס לקונצרטים גדולים.

ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

אצטדיון הצומת האליפטית.

סנט קילדה מיוצגת בליגת הכדורגל האוסטרלית על ידי מועדון הכדורגל של סנט קילדה, הנקרא גם ה-"סיינטס". כיום המועדון משחק ב-טלסטרה דום במלבורן דוקלנדס.

הפרוור מהווה בית לענפי ספורט רבים המתרחשים בפארק אלברט ובאצטדיון הצומת האליפטית המארחת את מועדון הקריקט של סנט קילדה ולעיתים את מועדון הקריקט ויקטוריאן בושריינגרס.

הפרוור אירח את אליפות העולם לשחייה במים פתוחים (FINA World Championship - Open Water)

ציוני דרך מקומיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסנט קילדה ישנם ציוני דרך מקומיים מיוחדים, רובם מרוכזים סביב טיילת החוף ורצועת החוף, כמה מאופיינים בכיפות של ארכיטקטורה איסלמית אשר נוסדו בתחילת המאה. ציון הדרך המפורסם ביותר הוא הלונה פארק, פארק שעשועים אשר הוקם בתחילת המאה ה-20 עם כניסת "פני הירח" המפורסמת ורכבת הטיולים ההיסטורית שלה.

פינגווין קטן מטפס אל הקן על המזח של סנט קילדה

מזח סנט קילדה מהווה ציון דרך נוסף ועיקרי כאתר משיכה תיירותי. המזח מסתיים בביתן סנט קילדה, בניין אדוארדי משונה בעל עיצוב חשוב לתושבי מלבורן. הבניין שופץ לאחרונה לאחר שעלה באש. למזח ישנו שובר גלים אשר מהווה משכנו של נמל סנט קילדה ומושבת פינגווינים. [3] המזח הוא גם נקודת ההתחלה של המעבורת הפועלת בין סנט קילדה וויליאמסטאון.

חוף סנט קילדה הוא חוף פופולרי בעל גלי מפרץ עדינים עם שחיינים ומשתזפים במהלך חודשי הקיץ. החוף אמור לעבור בקרוב תכנון מחודש כדי לשפר את חוויית המטיילים.

אמבטיות הים של סנט קילדה, בניין בסגנון מורי אשר נבנה בסוף שנות 1920 ונהרס בשנות 1990. הבניין נבנה מחדש בסגנון מורי, הממשיך מסורת של אמבטיות ים בסנט קילדה מאז 1850.

רחוב אקלנד הוא אזור קניות ומסעדות מפורסם בזכות חנויות לעוגות ובתי קפה. האזור מאופיין גם בעבודות אומנות ציבוריות.

בית העירייה של סנט קילדה הוא בניין מרשים אשר תוכנן על ידי ויליאם פיט. הספרייה הציבורית של סנט קילדה, נבנתה בין 1971-73 ברחוב קרלייל 150, הוא מבנה אשר נבנה בסגנון הברוטליזם על ידי האדריכל אנריקו טגלייטי, ותוכנן להיפתח כספר. הבניין כולל גם את ההרחבה זוכת הפרסים של אשטון רגט מקדוגל (1994).[4]

תיאטראות / בתי קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

סנט קילדה בעלת שלושה תיאטראות עיקריים, כל אחד עוסק בנישה שונה. התיאטרון הלאומי בפינת רחובות ברקלי וקרלייל נבנה בסגנון Beaux-Arts ומהווה מקום מפגש החל משנות 1920 וביתו של בית הספר לבלט של אוסטרליה (נוסד ב-1939). תיאטרון הפאלאייס ממוקם בטיילת החוף ונבנה ב-1927 בעיצובו של הנרי וויאט כקולנוע. משמש כיום להשמעת מוזיקה חיה וקונצרטים. תיאטרון אסטור ברחוב צ'אפל נבנה כקולנוע בסגנון אר דקו מודרני בשנת 1935 על ידי ריי מורטון טיילור. בעל המרקע הגדול ביותר בדרום המפשייר ופועל כקולנוע אומנותי עם פסטיבל סרטים משלו.[5]

אתרי פולחן דתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

סנט קילדה היא ביתם של אתרי פולחן דתי רבים אשר נבנו לאורך השנים כדי לשרת בעיקר את האמונות הנוצריות והיהודיות, אף על פי שמספר גדול של הכנסיות הישנות הוסבו לשימושים אחרים. בית הכנסת של סנט קילדה הוא אחד מהמבנים העתיקים ביותר, נבנה בין 1872-1880 והוא ממוקם בחורשת צ'רנוורד. הכנסייה הבפטיסטית לשעבר, נבנתה ב-1876 ברחוב קרמייה 16 ושימש כאולם הבונים החופשיים לפני שנרכש על ידי בית הספר לדקדוק של סט מייקל. כנסיית קהילת המיסיון המאוחד של סנט קילדה, נבנתה ב-1877 בפינת הרחובות צ'אפל וקרלייל וידועה בגלל הלבנים הרב גווניות וגג הצפחה במבנה. הכנסייה הפרסביטריאנית של סנט קילדה, נבנתה ב-1878 בפינת דרך אלמה ורחוב ברקלי ותוכננה על ידי האדריכלים ווילסון ובאסוויק. כנסיית הלב המקודש היא ציון דרך בסנט קילדה עם מגדלו הגבוהה אשר נבנה ברחוב גריי ב-1890 בעיצוב קולוניאלי על ידי האדריכל ג'וסף ריד בשותפות עם האדריכלים אנדרסון וסמארט. הכנסייה המאוחדת לשעבר של סנט קילדה בפינת הרחובות פיצרויי ופרינסס הפכה לחלק ממתחם דירות בסוף 1990. כנסיית השילוש המקודש נבנתה בין השנים 1882 ו-1889 בפינת דרך ברייטון ורחוב דיקנס ותוכננה גם כן על ידי ג'וסף ריד.

בילוי ופנאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בילוי בחופי סנט קילדה כולל ספורט מים, גלישת רוח, גלישת קיט, רולרבליידס, כדורעף וסקי מים. פארק החלקה בשלבי תכנון ברחוב פיצרוי .

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סנט קילדה מחוברת כראוי למרכז העסקים של מלבורן באמצעות חשמליות וקו הרכבת הקלה לאורך קו מסילת רכבת סנט קילדה לשעבר אשר מסתיים בטרמינוס – לשעבר תחנת הרכבת של סנט קילדה לפני החיבור למערכת הכבישים.

קו החשמלית 96 נוסע מרחוב בורק, קו חשמלית 112 מרחוב קולינס וקו החשמלית 16 מרחוב סוואנסטון. כל הקווים האלו משרתים את סנט קילדה והסביבה ומגיעים תוך 25 דקות אל מרכז העיר.

תחנת מוניות גדולה ממוקמת ברחוב פיצרויי.

אוטובוסים נוסעים גם כן בפרוור.

רשת שבילי רכיבת אופניים עוברת לאורכו ורוחבו של הפרוור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]