ססקיה ואן אוילנבורך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ססקיה ואן אוילנבורך
Saskia van Uylenburgh
לידה 1612
לייוורדן, הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 14 ביוני 1642 (בגיל 30 בערך)
אמסטרדם עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הרפובליקה ההולנדית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה אודה קרק עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים מוזיאון בית רמברנדט עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית קלוויניזם עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג רמברנדט (22 ביוני 163414 ביוני 1642) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ססקיה ואן אוילנבורך, דיוקן מאת רמברנדט
מוזיאון בית רמברנדט ביודנבריסטראט

ססקיה ואן אוילנבורךהולנדית: Saskia van Uylenburgh;‏ 2 באוגוסט 161214 ביוני 1642) הייתה אשתו של הצייר ההולנדי רמברנדט ואן ריין ומודל לכמה מציוריו ורישומיו.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ססקיה ואן אוילנבורך נולדה בלייוורדן כבת הזקונים מתוך שמונה ילדיו של רומברטוס ואן אוילנבורך (Rombertus van Uylenburgh), עורך דין מצליח, ראש עירייה ואחד ממייסדי אוניברסיטת פרנקר (Franeker). בגיל שבע מתה אמה, שָאוּקְיה אוזינגה (Sjoukje Ozinga), ובגיל 12 התייתמה ססקיה גם מאביה.

ססקיה עברה להתגורר בחבל הט בילט (Het Bildt) אצל אחותה היסקיה (Hiskje) ובעלה, חרארד ואן לו (Gerard van Loo). שם גם התגוררה אחות נוספת של ססקיה, אנצ'ה (Antje), שהייתה נשואה לפרופסור יוהנס מקוביוס (אנ'), מהגר מפולין (שמו המקורי יאן מקוביץ) שהיה מרצה לתאולוגיה באוניברסיטת פרנקר. אנצ'ה מתה בגיל צעיר וססקיה עזרה לגיסה.

ססקיה פגשה את רמברנדט דרך בן דודה, הנדריק ואן אוילנבורך (Hendrick van Uylenburgh), צייר וסוחר אמנות. משפחתו היגרה לקרקוב בפולין כשהיה ילד והוא חזר להולנד ב-1625 והתיישב באמסטרדם. מ-1631 ואילך יצר רמברנדט ציורים עבור לקוחותיו של אוילנבורך שרובם היו תושבי אמסטרדם או מנוניטים. במשך ארבע שנים לימד רמברנדט ציור לתלמידים באקדמיה שהקים בביתו של אוילנברוך, הבולטים בהם היו חוברט פלינק (Govert Flinck), חרברנדט ואן דן אקהאוט (Gerbrandt van den Eeckhout) ופרדיננד בול (Ferdinand Bol).

הזוג נישא ב-22 ביוני 1634 בעיירה סינט-אנה-פרוכי שבחבל הט בילט. רמברנדט זכה בעזרת אמנותו להצלחה כלכלית וב-1639 הוא וססקיה עברו להתגורר בבית מפואר ברחוב יודנבריסטראט (Jodenbreestraat - רחוב היהודים הרחב) באמסטרדם. בית זה היה קרוב לגלריה של בן דודה של ססקיה ברובע היהודי של אמסטרדם וכיום הוא מוזיאון בית רמברנדט. שלושה מארבעת ילדיהם מתו סמוך מאוד ללידה. ב-22 בספטמבר 1641 הם הטבילו את בנם היחיד ששרד, טיטוס ואן ריין, על שמה של אחותה של ססקיה, טיצ'ה (Tietje) ואן אוילנבורך. ססקיה מתה שנה אחר כך, כתוצאה ממחלת השחפת,[1] ונקברה בכנסיית "אָאוּדֶה קֶרְק" (Oude Kerk – הכנסייה הישנה) באמסטרדם.

לאחר מותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשלב מסוים נתן רמברנדט במתנה את התכשיטים והטבעות שהיו שייכים לססקיה למי שהייתה המינקת של בנם טיטוס, חירטיה דירקס, מחווה שמשפחת אוילנבורך ראתה בעין רעה. כמה שנים אחר-כך ציפתה חירטיה כי רמברנדט ישא אותה לאישה, אך ככל הנראה זה לא קרה מאחר שצעד זה היה גורם לרמברנדט לאבד את הירושה של ססקיה.

בנו של רמברנדט, טיטוס ואן ריין, וחברתו לחיים של אביו, סוכנת הבית שלהם לשעבר, הנדריקיה סטופלס (Hendrickje Stoffels) היו המעסיקים של רמברנדט בשנותיו האחרונות. פתרון מתוחכם, משום שבדרך זו הוא יכול היה לצייר ציורים נוספים מבלי שנושיו הטרידו אותו. רמברנדט מכר את קברה של ססקיה ב-27 באוקטובר 1662 על מנת לממן את קבורתה של הנדריקיה.

האסטרואיד 461 Saskia(אנ') שהתגלה על ידי מקס וולף, נקרא על שמה.[2]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Graaff, A. & M. Roscam Abbing (2006) Rembrandt voor Dummies. Addison Wesley.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מתוך הביוגרפיה של רמברנדט באתר ה-BBC.
  2. ^ Schmadel, Lutz D. (2007). Dictionary of Minor Planet Names – (461) Saskia. Springer Berlin Heidelberg. p. 52. ISBN 978-3-540-00238-3. נבדק ב-17 ביולי 2018. {{cite book}}: (עזרה)