עטרות (אפרים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עטרות שבנחלת שבט אפרים מוזכרת פעם אחת בתנ"ך, בספר יהושע, בתיאור הגבול הצפון מזרחי של נחלת שבט אפרים.

בתנ"ך[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי המסופר בספר יהושע, היא נמצאה בגבול שבט אפרים:

וַנסב הגבול מזרחה תאנת שִׁלֹה ועבר אותו ממזרח ינוחה. וירד מינוחה עֲטָרוֹת ונערתה ופגע ביריחו וירד הירדן

שם[עריכת קוד מקור | עריכה]

זכריה קלאי, פרנקלין ובנימין מזר הציעו שמקור השם הוא מהשורש "עטר", שמשמעותו להקיף, דבר שיכול להצביע על אתר עגול, למשל בראש גבעה[1].

זיהוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלברכט אלט זיהה את עטרות של נחלת שבט אפרים בחירבת אל-עוג'ה אל-תחתא. זיהוי זה נתקל בבעיה שהאתר קטן ונמצאו בו רק מעט חרסים[1]. בנוסף, זיהוי זה נחשב לדרומי מדי ועל כן שינה אלט את זיהויו לתל שייח א-דיב שמדרום לסרטבה, כ-13 ק"מ ממזרח לשילה. לזיהוי חדש זה הצטרף גם קרל אליגר[2]. לעומת זאת, נלסון גליק הציע לזהות את עטרות בתל אל-מזר שמקומו בחלקו התחתון של ואדי אל-פארעה, על הדרך הראשית משכם למעברות הירדן בסמיכות לאדם. זיהוי נוסף הוא בתל א-צמדי הנמצא כקילומטר דרומית מזרחית לתל אל-מזר[1]. בתל שייח א-דיב ובתל אל-מזר נמצאו ממצאים ארכאולוגיים מהתקופה הישראלית התואמים קיום יישוב בתקופת כתיבת ספר יהושע[2]. זכריה קלאי כותב, שאם גבולות נחלת שבט אפרים ביהושע פרק ט"ז חופפים לנחלת שבט אפרים כמתואר ברשימת ערי הלויים ביהושע כא, יש להעדיף את הזיהוי הצפוני יותר של גליק, בתל אל-מזר, שכן עטרות הוא היישוב הצפוני ביותר בנחלת אפרים. אם, לעומת זאת, גורסים שהגבולות בפרק ט"ז מצומצמים מאלו המשתמעים מרשימת ערי הלויים, יש להעדיף את הזיהוי בתל שייח א-דיב[2]. אדם זרטל, יחד עם דרור בן יוסף, אורן כהן ורון בארי זיהו בשנת 2009 את עטרות בחירבת אל-עוג'ה אל-פֿוקה (תל אטרוני) הנמצאת 11 ק"מ צפונית-מערבית ליריחו. אתר זה זוהה כעתיק בשנת 2004[3]. לטענתם, לא הגיוני שהגבול בין נחלת אפרים ומנשה שכיוונו בין שכם לחרבת ינון הוא דרום מזרחה, ישנה כיוון וירד לבקעת הירדן תוך חציית הר כביר[1].

בעת הקמת היישוב חמרה, במעלה נחל פרעה, שבעה קילומטרים צפונית מערבית מתל אל-מזר, כונה היישוב גם עטרות[4] ו"עטרה"[5], כשם עטרות של נחלת שבט אפרים.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 Zertal, Adam et al. “Kh. 'Aujah El-Foqa (Ataroth) — an Iron Age Fortified City in the Jordan Valley.” Palestine Exploration Quarterly 141.2 (2009): page 120
  2. ^ 1 2 3 זכריה קלאי, עטרות, אנציקלופדיה מקראית, כרך ו', עמ' 165-166
  3. ^ Zertal, Adam et al. “Kh. 'Aujah El-Foqa (Ataroth) — an Iron Age Fortified City in the Jordan Valley.” Palestine Exploration Quarterly 141.2 (2009): pages 104-105
  4. ^ החלה פריצת 7.5 קילומטר כביש לעמק הירדן, דבר, 24 בנובמבר 1972
  5. ^ מקורות משקיעה מיליוני ל"י בפיתוח מפעלי מים, דבר, 13 בדצמבר 1971