קפל העפעף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף עיניים מלוכסנות)
קפל העפעף
שיוך Asian eyes עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהים
לטינית (TA98) plica palpebronasalis עריכת הנתון בוויקינתונים
טרמינולוגיה אנטומיקה A15.2.07.028 עריכת הנתון בוויקינתונים
TA2 (2019) 211 עריכת הנתון בוויקינתונים
FMA 59370 עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת השפה הרפואית המאוחדת C0229249 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קפל העפעף הוא קפל עור בעפעף העליון המכסה את זווית העין הפנימית אשר גורם לעיניים להיראות מלוכסנות. שמו הלטיני של קפל העפעף הוא plica palpebronasalis.

גשר האף הוא אחד מתווי הפנים הראשיים המתקשר בדרך כלל באופן הדוק עם קפל העפעף. גשר-אף שבסיסו למטה יותר, גדלים הסיכויים להיווצרות קפל עפעף במצב כזה. ולהפך, הסיכויים להיווצרות קפל עפעף קטנים ככל שבסיס גשר האף ממוקם למעלה יותר. קיימים גורמים שונים המשפיעים על היווצרות קפל עפעף, ובהם המוצא הגאוגרפי, גיל ומצבים רפואיים מסוימים.

גורמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפוצה גאוגרפית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציור של ילדה טטרית בעלת קפלי עפעף. ניקולי טוניצה, בלצ'יץ' 1936

קפל העפעף מופיע בעיקר אצל בני אדם החיים במזרח אסיה, בדרום-מזרח אסיה, מרכז אסיה, צפון אסיה, חלקים מדרום אסיה (כגון בהוטן וצפון-מזרח הודו), אינואיטים גרינלנדים, עמים ילידים ביבשת אמריקה, בושמנים (שבט ה"סן"), ברברים, ולעיתים גם אצל אירופאים (כגון סקנדינבים, פולנים וסאמים).

האנתרופולוג קרלטון ס. קון אמר כי "חצי קפל" מופיע באוכלוסיות פיניות וסלאביות, בעוד ש"קפל עפעף פנימי מלא" מופיע באוכלוסיות ה"מזרח" ו"בצפון הרחוק".

גיל[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרוב העוברים נעלם קפל העפעף במהלך ההיריון בין החודש השלישי לשישי.

מצבים רפואיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפעמים קפל עפעף הוא תוצאה של מום מולד. מצבים רפואיים המונעים מגשר האף להתפתח ולהזדקר, בדרך כלל נקשרים אל קפל העפעף. כ-60% מבני האדם הסובלים מתסמונת "דאון" הם בעלי קפל עפעף בולט. בשנת 1862, סיווג הרופא-המדען, ג'ון לנגדון דאון, תסמונת זו הקרויה על שמו. הוא השתמש במונח מונגולואיד כדי לתאר את הסובלים מהתסמונת. המקור לכינוי נעוץ בתאוריה האתנית של בלומנבאך ששלטה אז, ובתפיסתו כי ילדים בעלי תסמונת דאון חלקו קווי פנים פיזיים דומים (קפל העפעף) לאלו ממוצא מונגולי. בעוד שהכינוי "מונגולאיד" המשיך להיות בשימוש נרחב עד שנות ה-70 המוקדמות, כיום הוא נחשב לכינוי גנאי ולא מדויק, וכבר איננו בשימוש.

קפל העפעף בולט מהווה אחד מסימני ההיכר של תסמונת זלווגר. דוגמאות לתסמונות נוספות הן תסמונת אלכוהול עוברית, פנילקטונוריה ותסמונת טרנר.

מקור אבולוציוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש המשערים כי קפל העפעף נגרם כתוצאה מגורמים אקלימיים וכי ייתכן שהחל להתפתח יותר מפעם אחת במהלך האבולוציה של האדם. חשוב לציין שהבסיס הגנטי לקפל העפעף עדיין איננו ברור דיו.

השומן שמעל העיניים מבודד אותן, ושומר על חום הגוף.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קפל העפעף בוויקישיתוף