ער (סוג)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ער (צומח))
קריאת טבלת מיוןער
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: דו-פסיגיים קדומים
סדרה: עראים
משפחה: עריים
סוג: ער
שם מדעי
Laurus
ליניאוס, 1753

עָר (שם מדעי: Laurus) הוא סוג של עצים ירוקי עד המונה שלושה מינים במשפחת העריים[1][2]. הכוללים את הער האציל הנפוץ בישראל שתורבת ברחבי העולם ומשמש רבות כצמח נוי ועליו משמשים כעשב קולינרי.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

המינים לסוג זה מאופיינים בכך שהם גדלים לאט, גדולים, שיחיהם או עציהם ארומטיים וירוקי עד עם עלים אליפטיים מתחלפים ומעט פרחים צהובים. הם מסוגלים לשרוד בטמפרטורות נמוכות אבל באקלים ממוזג הם דורשים מקום מוגן בחשיפה מלאה לשמש שאינו חשוף להקפאה ממושכת. צמחים הגדלים בעציצים ניתן להעביר לחממה קרה במהלך חודשי החורף.[3]

מינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר המינים של הסוג עדיין לא נחקר במלואו. סיווגם של המינים להלן עשוי להשתנות.[2]

  1. ער אזורי (Laurus azorica), הוא מין אנדמי לאיים האזוריים, אך גם יובא לאי קורטגאדה בספרד. מחקר שנערך לאחרונה מצא מגוון גנטי רחב במין ער אציל, והער האזורי אינו שונה מבחינה גנטית או מורפולוגית.[4]
  2. ער אציל (Laurus nobilis), הוא מין נפוץ יחיד בסוגו ואף במשפחתו בישראל. הוא משמש כצמח נוי ועשב קולינרי (מעליו מופקים עלי הדפנה) המשמשים למנות רבות במטבח הים תיכוני. עליו שימשו בעבר גם להכנת זרי הדפנה, פריט לבוש מתקופת יוון העתיקה. הוא נפוץ בעיקר באגן הים התיכון.
  3. ער קנרי (Laurus novocanariensis), הוא מין הנפוץ באיים הקנריים ובארכיפלג מדיירה.

מאובנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאובנים המתוארכים לפני תקופות הקרח של הפליסטוקן מראים כי מינים של ער הופצו בעבר באופן נרחב יותר סביב אגן הים התיכון וצפון אפריקה, כאשר האקלים היה לח ומתון יותר מאשר כיום. כיום מאמינים כי ייבושו של אגן הים התיכון במהלך תקופות הקרח גרמה לער לסגת אל אזורים בעלי אקלים מתון יותר, כולל דרום ספרד, פורטוגל ואיי מיקרונזיה. עם תום תקופת הקרח האחרונה, הער האציל התאושש וחזר לחלק מטווח התפוצה הקודם שלו סביב אגן הים התיכון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ער בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ .Laurus L, POWO plants of the World Online. Published on the Internet
  2. ^ 1 2 "The Plant List: A Working List of All Plant Species".
  3. ^ Brickell, Christopher, ed. (2008). The Royal Horticultural Society A-Z Encyclopedia of Garden Plants. United Kingdom: Dorling Kindersley. p. 612. ISBN 9781405332965.
  4. ^ Arroyo–García, R.; Martínez–Zapater, J. M.; Fernández Prieto, J. A.; Álvarez-Arbesú, R. (2001). "AFLP evaluation of genetic similarity among laurel populations (Laurus L.)". Euphytica. 122: 155–164. doi:10.1023/A:1012654514381.