פורטל:גאורגיה/גאוגרפיה וטבע/יישובים/גורי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גורי היא עיר תעשייתית בנפת גורי שבמחוז כארתלי הפנימית, גאורגיה. אוכלוסייתה מונה 46,680 תושבים. העיר ממוקמת בנקודה בה נהר ליאחווי הגדול נפגש עם נהר הקורה. רעידת האדמה בשנת 1920, הרסה את רובה של העיר. מנהיג ברית המועצות, סטלין, הוא דמות נערצת בעיר, והמוזיאון לזכרו הוא היחיד מסוגו בעולם.

העיר גורי מהווה את המרכז האדמיניסטרטיבי של נפה חקלאית על שם העיר, נפת גורי, ובירת מחוז כארתלי הפנימית. היא הוכרזה כעיר בשנת 1801. מסילת הברזל שעוברת בתוכה מהווה עורק תחבורתי לתושבי העיר ומשמשת גם להעברת סחורות ממפעלי העיר. התעשיות המרוכזות בעיר כוללות בין היתר: תעשיית טקסטיל, בית חרושת לשימורים, ועוד.

ב-7 באוגוסט 2008, פתחה גאורגיה במבצע לכיבוש צחינוואלי, בירת המחוז הבדלני של דרום אוסטיה. בתגובה פלשה רוסיה לגאורגיה, כבשה את צחינוואלי ולאחר מכן לאחר הפגזות כבדות, כבשה, ב-11 באוגוסט את העיר גורי. למרות הצהרות הרוסים כי נסוגו מהעיר הם לא עשו זאת עד ל-22 באוגוסט של אותה שנה.

משמעות שם העיר גורי בגאורגית "גבעה", ומקורו במצודה שנבנתה, בימי הביניים, על גבעה תלולה וסלעית, מצודת גורי ("גוריס ציחה"), והשקיפה על העיר.

יהודי גורי התיישבו בבעיר לאחר המאה השבע עשרה. ההערכה היא שהיהודים הראשונים הגיעו לעיר בתחילת המאה התשע עשרה, בשנת 1828, אז הם נזכרים לראשונה בכתובים. בשנת 1866 היו בעיר 281 יהודים כאשר סך כל האוכלוסייה מנתה כ-5,000 איש. אוכלוסיית יהודי גורי כללה סוחרים מקומיים ובעלי מלאכה. במהלך הפלישה הרוסית לגאורגיה, נקלעו לעיר ישראלים שהתכוונו לפקוד קברי משפחותיהם בתשעה באב. הם חולצו לטביליסי ומשם הוטסו לישראל.

מוזיאון יוסיף סטלין בגורי שבגאורגיה מוקדש לבנה המפורסם ביותר של העיר, יוסיף סטלין, שהיה מנהיג ברית המועצות.

המוזיאון מחולק לשלושה חלקים הממוקמים בכיכר המרכזית של העיר. החלק המרכזי של המוזיאון הוא מבנה מפואר בסגנון קלסיציזם סטליניסטי שנוסד בשנת 1951, לכאורה כמוזיאון מקומי להיסטוריה, אולם היה ברור כי הוא מיועד להפוך למוזיאון הנצחה לסטלין, שנפטר בשנת 1953.

נפת גורי או הראיון של גורי היא נפה במחוז כארתלי הפנימית שבגאורגיה. עד שנת 1917 נכלל בפלך טביליסי ונקראה "אוייזד גורי" או בגאורגית "המזרה של גורי".

לאחר ביטול הפרובינציה לשעבר של דרום אוסטיה, כללה נפת גורי את נפת צחינוואלי לשעבר. כעת, יחד עם שני תת-מחוזות נוספים, נמצא חלק ממנה בדרום אוסטיה.

מצודת גורי היא מצודה שהוקמה בימי הביניים שהוקמה על גבעה תלולה וסלעית במרכז העיר גורי. המצודה ניזוקה קשות בזמן רעידת האדמה בגורי בפברואר 1920.

השם "גוריס ציחה" הופיע לראשונה ברשומות במאה ה-13, אולם עדויות ארכאולוגיות מוכיחות כי שטח המצודה היה מבוצר עוד במאות האחרונות לפני הספירה. המצודה חלשה על נתיב אסטרטגית בעלי חשיבות כלכלית ושכן בה חיל מצב גדול.

מועדון הכדורגל דילה גורי הוא מועדון כדורגל מהעיר גורי, שבמחוז כארתלי הפנימית בגאורגיה.

בעונה בעונה 2006/07, שיחקה הקבוצה בליגת העל הגאורגית,, אבל ירדה לליגה השנייה של גאורגיה, לאחר שהגיעו בעונה זו למקום הלפני האחרון בליגה.