פורטל:קומיקס/דמות נבחרת/15

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פרופסור קלקולוסאנגלית: Professor Calculus) הוא דמות הפרופסור המפוזר, החירש למחצה, מסדרת הספרים טינטין. הוא מופיע לראשונה בספר אוצרו של רקהם האדום וממשיך להיות דמות מרכזית ועגולה בכל הספרים הבאים, כאשר הוא אחת משלוש הדמויות הראשיות (יחד עם טינטין וקפטן האדוק) בספרים: "פרשת קלקולוס", "הטיסה לירח" ו"החוקרים על הירח". הוא מאופיין בהיותו לרוב הדמות הקומית כשהוא כבד שמיעה עד מאוד, וכשקפטן האדוק מנסה לדבר איתו בחביבות הוא מפרש את דבריו באופן שגוי הגורם לקפטן להתרגז עד מאוד. דמותו של הפרופסור מבוססת על הפיזיקאי אוגוסט פיקאר.

פרופסור קלקולוס (שמו הוא משחק מילים שנובע משיבוש המילה הצרפתית "Calculer" שפירושה לחשב. בספר החוקרים על הירח ו-הטיסה לירח שמו מתורגם בעברית ל"חשבי") הוא פרופסור גאון בשנות החמישים - שישים לחייו, שמומחיותיו מתרבות לאורך הספרים בתחומי מדע רבים. הוא מחזיק בשלושה דוקטורטים בפיזיקה גרעינית ותאורטית, ובאסטרונומיה פלנטרית. הוא גם מהנדס, ארכאולוג, ביולוג וכימאי מנוסה. רבות מההמצאות שלו קודמות או משקפות התפתחויות טכנולוגיות דומות בעולם האמיתי (בעיקר "טיל הירח" שמופיע בספר 'הטיסה לירח' ו'החוקרים על הירח' שהופיע לראשונה כמה שנים לפני הטיסה לירח של אפולו 11, אך גם הניסיון הכושל שלו ליצור מכשיר טלוויזיה צבעוני הקדים בשנים רבות את התפתחותה של הטלוויזיה הצבעונית).

הפרופסור מבקש להועיל למין האנושי באמצעות המצאותיו כמו פיתוחים רבים שמופיעים בספריו כמו כדור שמרפא אלכוהוליזם, או סירבו שכמעט עלה לו בחייו לייצר נשק להשמדה המונית (בספר פרשת קלקולוס). הרבה מהעבודה המסוכנת יותר של הפרופסור זוכה לביקורת על ידי קפטן האדוק, אם כי הפרופסור בדרך כלל מפרש זאת הפוך: חירשותו מובילה אותו לעיתים קרובות לפרש את דבריו של האדוק באופן שגוי, ומונע ממנו לשמוע את דעתו האמיתית. חירשותו של הפרופסור היא מקור הומור תכוף ביחסי הגומלין שלו עם אנשים אחרים, מכיוון שהוא לעיתים קרובות חוזר שוב על מה שהוא חושב ששמע, בדרך כלל במילים הכי לא סבירות שאפשר היה להעלות על הדעת.