פורטל:תוניסיה/עיר נבחרת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תוניס (בערבית: تونس, תעתיק מדויק: תוּנִס; בברברית: ⵜⵓⵏⴻⵙ) היא עיר הבירה של תוניסיה. בשנת 2007 התגוררו בעיר 693,486 איש, אם כי לפי הערכה לא-רשמית מתקרבת אוכלוסייתה למיליון תושבים ואוכלוסיית השטח המטרופוליטני שלה עומדת על כ-2 מיליון איש. רובע המָדינה של תוניס הוכרז כאתר מורשת עולמית בשנת 1979 והעיר שימשה כבירת התרבות הערבית בשנת 1997.

תוניס שוכנת בצפון-מזרח המדינה ומרכזה העתיק ממוקם על מצר יבשה צר בין שני אגמים. מצר היבשה גבעי ועשוי אבן גיר וסלעי משקע, ומכונה "כיפת תוניס" (מצרפתית: dôme de Tunis). ממזרח לו שוכן אגם תוניס (بحيرة تونس או "האגם" - البحيرة) הרדוד מאוד ומשתרע על שטח של 37 קמ"ר וחוצץ בין מרכז העיר לבין מפרץ תוניס שבים התיכון. תעלה באורך של 11 ק"מ חוצה את האגם ומחברת את העיר אל הים. לאורך התעלה עובר סכר שמקורו בתקופה הרומית ועליו עוברים כיום כביש ומסילת רכבת המוליכים אל ערי החוף לה גולט (La Goulette), לה מארסה (La Marsa) וסידי בו-סעיד (Sidi Bou Said).

תוניס החלה להתפתח כיישוב קטן, ושימשה מרכז מעבר בין ריכוזי התרבות, הכלכלה והדת הגדולים באזור: קרתגו, שנמצאת כיום בתוך תוניס, וקירואן, שהיוותה את המרכז המוסלמי החשוב באפריקה, לצד קהיר. עם זאת, העיר תפחה ואוכלוסייתה גדלה, וכתוצאה מכך הכריזו עליה שלטונות האל-מוואחידון כבירת תוניסיה כבר בשנת 1159. העיר שימשה מרכז תרבותי וכלכלי חשוב בתוניסיה עם עליית השלטון הצרפתי הקולוניאליסטי, שפיתח את העיר וקידם בה כלכלה מודרנית על פי המודל הקולוניאלי. לאחר עצמאותה של תוניסיה הוכרזה תוניס באופן רשמי לבירת המדינה.

לערך המלא