פורטל:תוניסיה/עיר נבחרת/גלריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

1

תוניס (בערבית: تونس, תעתיק מדויק: תוּנִס; בברברית: ⵜⵓⵏⴻⵙ) היא עיר הבירה של תוניסיה. בשנת 2007 התגוררו בעיר 693,486 איש, אם כי לפי הערכה לא-רשמית מתקרבת אוכלוסייתה למיליון תושבים ואוכלוסיית השטח המטרופוליטני שלה עומדת על כ-2 מיליון איש. רובע המָדינה של תוניס הוכרז כאתר מורשת עולמית בשנת 1979 והעיר שימשה כבירת התרבות הערבית בשנת 1997.

תוניס שוכנת בצפון-מזרח המדינה ומרכזה העתיק ממוקם על מצר יבשה צר בין שני אגמים. מצר היבשה גבעי ועשוי אבן גיר וסלעי משקע, ומכונה "כיפת תוניס" (מצרפתית: dôme de Tunis). ממזרח לו שוכן אגם תוניס (بحيرة تونس או "האגם" - البحيرة) הרדוד מאוד ומשתרע על שטח של 37 קמ"ר וחוצץ בין מרכז העיר לבין מפרץ תוניס שבים התיכון. תעלה באורך של 11 ק"מ חוצה את האגם ומחברת את העיר אל הים. לאורך התעלה עובר סכר שמקורו בתקופה הרומית ועליו עוברים כיום כביש ומסילת רכבת המוליכים אל ערי החוף לה גולט (La Goulette), לה מארסה (La Marsa) וסידי בו-סעיד (Sidi Bou Said).

תוניס החלה להתפתח כיישוב קטן, ושימשה מרכז מעבר בין ריכוזי התרבות, הכלכלה והדת הגדולים באזור: קרתגו, שנמצאת כיום בתוך תוניס, וקירואן, שהיוותה את המרכז המוסלמי החשוב באפריקה, לצד קהיר. עם זאת, העיר תפחה ואוכלוסייתה גדלה, וכתוצאה מכך הכריזו עליה שלטונות האל-מוואחידון כבירת תוניסיה כבר בשנת 1159. העיר שימשה מרכז תרבותי וכלכלי חשוב בתוניסיה עם עליית השלטון הצרפתי הקולוניאליסטי, שפיתח את העיר וקידם בה כלכלה מודרנית על פי המודל הקולוניאלי. לאחר עצמאותה של תוניסיה הוכרזה תוניס באופן רשמי לבירת המדינה.

לערך המלא

2

קירואןערבית: القيروان מבוטא: ‏Qeirwān?‏, בצרפתית: Kairouan) היא עיר בצפון מרכזה של תוניסיה, השוכנת כ-180 ק"מ דרומית לבירה תוניס, והיא משמשת כבירת מחוז קירואן. העיר נחשבת לאחת מהערים הקדושות לאסלאם, בין היתר בזכות קברו של אחד מבני לווייתו של מוחמד ובזכות קברים קדושים נוספים השוכנים בה, ובדומה למכה, אל-מדינה וירושלים היא משמשת כמוקד עלייה לרגל. קירואן נוסדה בשנת 670, ושמה בא מהמילה "קרוואן" שמשמעותו "מחנה" או "מקום עצירה ומנוחה".

בשנת 2004 התגוררו בקירואן כ-118,000 תושבים, שהם כחמישית מתושבי המחוז, והעיר ידועה בתעשיית השטיחים שלה. כלכלתה נסמכת על החקלאות ועל התיירות, ומאז 1984 פועלת בעיר אוניברסיטה ובה פקולטות לאנגלית, ערבית, צרפתית, פילוסופיה ולארכאולוגיה. במוסד לומדים כ-5,750 תלמידים. ב-1988 הוכרזה העיר כאתר מורשת עולמית על ידי ארגון אונסק"ו, ונבחרה לשמש כבירת התרבות המוסלמית בשנת 2009.

לערך המלא

3

ספֿקסערבית: صفاقس, תעתיק: צפֿאקס; בברברית: ⵙⵉⴼⴰⴽⵙ, בצרפתית: Sfax) היא עיר בתוניסיה, השנייה בגודלה, הממוקמת כ-270 ק"מ דרומית מזרחית לתוניס. העיר, שנוסדה בשנת 849 על חורבות היישובים הרומיים טאפארארה וטאיאנא, היא גם עיר הבירה של מחוז ספקס, וגם עיר נמל ים-תיכונית השוכנת במפרץ גבס. אוכלוסיית העיר מונה 340,000 תושבים (2005), ויש בה מפעל תעשייתי לעיבוד פוספט. העיר נחשבת לעיר השנייה בגודלה, כיוון שרק בתוניס יש יותר תושבים.

במאה ה-12 נכבשה ספקס על ידי הנורמנים, ובמאה ה-16 כבשו אותה הספרדים. בימי מלחמת העולם השנייה התבצרו הגרמנים בעיר, והיא הופצצה רבות על ידי מטוסי ארצות הברית, עד שהגרמנים פינוה והבריטים נכנסו לתוכה, בשנת 1943.

העיר מחולקת לשני חלקים, ספקס העתיקה ("הקסבה"), מאוכלסת על ידי התושבים הערבים בצפיפות רבה, וספקס החדשה, הדומה יותר לעיר ערבית מודרנית בעיצובה.

מספקס יוצאת רכבת אל גאפסה, העשירה במכרות פוספטים, ורכבת אחרת מחברת אותה עם שאר ערי החוף. הנמל של ספקס הוא גדול ומשוכלל, ודרכו נשלחים מדי שנה מאות אלפי טונות של סחורות: פוספטים, שמני זית, תמרים, שקדים, ספוג, עשב חלפה, אריגי משי, צמר, כותנה וסחורות אחרות מתוצרת המקום.

80% מתושבי העיר הם ערבים, והיתר אירופאים, בעיקר צרפתים. בספקס קיים גם יישוב יהודי. עם כיבוש העיר בידי גרמניה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה הוקם בעיר גטו יהודי. איזידור שפרבר, רופא פולני שהתגורר בעיר הוכרז על ידי הגרמנים כראש היודנראט. העיר שוחררה על ידי בעלות הברית עם יתר ערי תוניסיה.

לערך המלא

4

גאפֿסהערבית: قفصة, ברומית: Capsa) היא בירת מחוז גאפסה בתוניסיה. העיר ממוקמת במערב תוניסיה במרחק של 370 ק"מ מהבירה תוניס. העיר נתנה את שמה הלטיני לתרבות הכאפסית (Capsian culture) שהתקיימה במגרב בתקופה האפיפלאוליתית. לפי המפקד של תוניסיה משנת 2004 בעיר 84,676 איש, היא העיר התשיעית בתוניסיה בגודל האוכלוסייה.

גאפסה היא נווה מדבר בו נמצאו שרידים להתיישבות אנושית מלפני כ-15 אלף שנה. גאפסה הייתה עיר חשובה באפריקה הרומית. שתיים מהבריכות הרומיות בעיר שרדו והן משמשת את תושביה עד היום. השלטון הרומי היה נתון להתקפות חוזרות ונשנות מצד הברברים, וקצו בא עם הכיבוש הערבי במאה השביעית. גאפסה ירדה מגדולתה אחרי ייסוד קירואן וקביעתה כמרכז השלטון הערבי באזור. ב-1886 נמצא בקרבת העיר מכרה פוספטים שעד היום הוא אחד ממכרות הפוספטים הגדול בעולם. במהלך מלחמת העולם השנייה העיר הייתה נתונה להפצצות מצד הגרמנים והאיטלקים, וחלק גדול מהקסבה של העיר נחרב.

ב-1980 קבוצת טרוריסטים חמושים שאומנו על ידי לוב השתלטו על העיר כמחאה על השלטון של חביב בורגיבה. 48 איש נהרגו בקרבות שפרצו לאחר מכן, עד שצבא תוניסיה השתלט מחדש על העיר. בינואר 2008 החלו מהומות בעיר בעקבות יוקר המחיה בתוניסיה ונגד שלטונו של זין אל-עאבדין בן עלי. המהומות דוכאו באלימות, והיום רבים מחשיבים את המהומות והתנועה שקמה בעקבותיהם כתחילת המחאה נגד בן-עלי, ואשר התעצמה עם האביב הערבי, כמה שהביא להפלת שלטונו של בן-עלי ושלטונם של מנהיגים נוספים בצפון אפריקה ובמזרח התיכון.

לערך המלא

5

פורטל:תוניסיה/עיר נבחרת/5

6

פורטל:תוניסיה/עיר נבחרת/6

7

פורטל:תוניסיה/עיר נבחרת/7

8

פורטל:תוניסיה/עיר נבחרת/8

9

פורטל:תוניסיה/עיר נבחרת/9

10

פורטל:תוניסיה/עיר נבחרת/10

11

פורטל:תוניסיה/עיר נבחרת/11

12

פורטל:תוניסיה/עיר נבחרת/12

13

פורטל:תוניסיה/עיר נבחרת/13

14

פורטל:תוניסיה/עיר נבחרת/14

15

פורטל:תוניסיה/עיר נבחרת/15

16

פורטל:תוניסיה/עיר נבחרת/16

17

פורטל:תוניסיה/עיר נבחרת/17

18

פורטל:תוניסיה/עיר נבחרת/18

19

פורטל:תוניסיה/עיר נבחרת/19

20

פורטל:תוניסיה/עיר נבחרת/20