פח'ר א-דין א-ראזי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פח'ר א-דין א-ראזי
فخرُ الدين الرازي
לידה 1150
ריי, האימפריה הסלג'וקית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1210 (בגיל 60 בערך)
הראת, Ghurid Empire עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית אסלאם עריכת הנתון בוויקינתונים
תחומי עניין כלאם, תפסיר, פילוסופיה אסלאמית עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק פילוסוף, עולמא, מתמטיקאי, אסטרונום עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות א-תפסיר אל-כביר, Lumi' al-bayanat, Asas al-Taqdis, בפסקה זו 7 רשומות נוספות שטרם תורגמו עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פח'ר א-דין א-ראזיערבית: فخر الدين الرازي; 11491209) היה תאולוג ופילוסוף פרסי-מוסלמי שיצר בערבית. הוא ידוע בעולם המוסלמי במיוחד בזכות ספר הפרשנות הגדול שלו על הקוראן, המכונה "תפסיר אל-כביר" (تفسیر الکبیر; "הפרשנות הגדולה"), אך ידוע עוד על יותר מ-100 כתבים נוספים שחיבר, העוסקים בנושאים כגון לוגיקה, אתיקה, מדעים ופילוסופיה.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פח'ר א-דין א-ראזי נולד בעיר ריי שבצפון-מרכז איראן. הוא למד תחילה תחת אביו, ולאחר מכן נסע ללימודים בעיר מרב ובהמשך בעיר מראגה, שם היה תלמיד של אחד מתלמידי אל-ע'זאלי. כישוריו הרטוריים בוויכוחים גרמו לו לצבור אויבים רבים, ולעבור באופן תכוף מעיר לעיר. הוא התחיל ימיו בעוני אך בהמשך נכנס תחת חסותם של פטרונים עשירים. הוא לימד תלמידים משלו בעיר מולדתו ריי ולאחר מכן עמד בראש מדרסה בעיר הראת, שם נפטר בשנת 1209. הוא נחשב לאחד מגדולי המלומדים המוסלמים של התקופה.

א-ראזי השתייך לאסכולה המשפטית (מד'הב) השאפעית ולאסכולה התיאולגית האשערית. עם זאת, בשאלות כגון רצון חופשי הוא הביע לעיתים עמדות עצמאיות המזכירות יותר את עמדותיה של האסכולה המעתזילית. הוא נחשב למי שהושפע רבות מהפילוסוף היהודי שהתאסלם באחרית ימיו אבו אל-ברכאת אל-בגדאדי, וכמוהו ביקר כמה מעמדותיו של אבן סינא בענייני פילוסופיה ותאולוגיה. נסיר א-דין א-טוסי בספר פרשנותו על "כתאב אל-אשאראת" של אבן סינא מקדיש את מירב מאמציו להפרכת הביקורת של א-ראזי.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • G.C. Anawati, "Fakhr al-Din al-Razi" in The Encyclopaedia of Islam, 2nd edition, ed. by H.A.R. Gibbs, B. Lewis, Ch. Pellat, C. Bosworth et al., 11 vols. (Leiden: E.J. Brill, 1960-2002) vol. 2, pp. 751–5.
  • al-Razi, Fakhr al-din 1149-1209 in "Muslim Philosophy"
  • Abrahamov, B. (1992) "Fakhr al-Din al-Razi on God's Knowledge of Particulars", Oriens 33: 133-55.
  • Kholeif, F. (1966) "A Study on Fakhr al-Din al-Razi and His Controversies in Transoxania", Pensée Arabe et Musulmane 31, Beirut: Dar al-Machreq Éditeurs.
  • الزركان، محمد صالح، فخر الدين الرازي وآراؤه الكلامية والفلسفية، [مكان النشر غير معروف]: دار الفكر، 1963. (הספר בקטלוג ULI).
  • المجدوب، عبد العزيز، الامام الحكيم فخر الدين الرازي من خلال تفسيره، [طرابلس، ليبيا] : الدار العربية للكتاب، 1980. (הספר בקטלוג ULI)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]