לדלג לתוכן

פיליפ לה פולט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיליפ לה פולט
Philip La Follette
פיליפ לה פולט
לידה 8 במאי 1897
מדיסון, ויסקונסין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 18 באוגוסט 1965 (בגיל 68)
מדיסון, ויסקונסין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא פיליפ פוקס לה פולט
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות פורסט היל, מדיסון, ויסקונסין, ארצות הברית
השכלה בית הספר למשפט של אוניברסיטת ויסקונסין עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הרפובליקנית, המפלגה הפרוגרסיבית של ויסקונסין עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל ויסקונסין ה־27 וה-29
7 בינואר 19352 בינואר 1939
(4 שנים)
סגני מושל ויסקונסין תומאס אומאלי
הנרי גונדרסון
הרמן אקרן
5 בינואר 19312 בינואר 1933
(שנתיים)
סגן מושל ויסקונסין הנרי הובר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיליפ פוקס לה פולטאנגלית: Philip Fox La Follette;‏ 8 במאי 189718 באוגוסט 1965) היה פוליטיקאי אמריקאי מויסקונסין, עד 1934 איש המפלגה הרפובליקנית, ולאחר מכן ממייסדי המפלגה הפרוגרסיבית של ויסקונסין, שכיהן כמושל ויסקונסין ה-27 וה-29 בשנים 1931 - 1933 ובשנים 1935 - 1939.

ראשית חייו

[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיליפ לה פולט נולד במדיסון כבן למשפחה שבלטה בפוליטיקה, משפחת לה פולט. הוא היה בנם של חבר בית הנבחרים של ארצות הברית, הסנאטור ומושל ויסקונסין רוברט לה פולט ושל הפעילה למען זכות הבחירה לנשים וזכויות האזרח והשלום בל קייס לה פולט (אנ'), אחיהם של הסנאטור רוברט מ. לה פולט (אנ') הבן ושל השחקנית, אשת החינוך ופעילת זכות הבחירה לנשים וזכויות העובדים פולה לה פולט (אנ'), שהייתה נשואה למחזאי ג'ורג' מידלטון (אנ'), ודודו של התובע הכללי של ויסקונסין ברונסון לה פולט (אנ').

פיליפ לה פולט שירת כקצין בחיל הרגלים של צבא ארצות הברית בדרגת לוטננט משנה ב-1918 במלחמת העולם הראשונה. ב-1919 הוא קיבל תואר בוגר אוניברסיטה מאוניברסיטת ויסקונסין–מדיסון, וב-1922 תואר במשפטים. ב-1923 הוא נשא לאישה את איזבל בייקון, ולשניים נולדו בן אחד ושתי בנות.

קריירה פוליטית

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 1925 - 1927 היה לה פולט התובע של מחוז דיין שבוויסקונסין.

בבחירות למשרת מושל ויסקונסין של 1930 נבחר לה פולט כמועמד סיעת הפרוגרסיביים של המפלגה הרפובליקנית. הוא כיהן בתקופת כהונתו הראשונה כמושל בשנים 1931 - 1933. בבחירות המקדימות של הרפובליקנים ב-1932 הוא הובס, אך יחד עם אחיו, רוברט מ. לה פולט הבן, הוא הקים את המפלגה הפרוגרסיבית של ויסקונסין, ובבחירות של 1934 התמודדו השניים מטעמה וניצחו, פיליפ לתקופת כהונה שנייה כמושל, ורוברט לתקופת כהונה נוספת בסנאט של ארצות הברית. פיליפ החברותי נודע ברחובות מדיסון במהלך תקופת כהונתו כמושל בכינוי "פיל", ממש כפי שאביו נודע בפשטות בכינוי "בוב". תקופת כהונתו כמושל עמדה בסימן של יישום צעדים פרוגרסיביים של הניו דיל, כשלה פולט היה אחראי ליישום כמה מהם ברמת המדינה עוד לפני שממשל רוזוולט הצליח ליישמם ברמה הלאומית.

בבחירות של 1938 נוצח לה פולט בניסיונו להיבחר לתקופת כהונה נוספת. באותה אביב הוא ניסה להפוך את המפלגה הפרוגרסיבית הלאומית של אמריקה למפלגה שלישית (כפי שהוא עשה בוויסקונסין). מפלגה זו נקראה עם הקמתה הפרוגרסיביים הלאומיים של אמריקה. מטרות המפלגה היו להוביל יישור מחדש של הפוליטיקה האמריקאית לצד קווים מוחשיים ליברלים ושמרנים יותר. על אף מאמציו, לא צלחה דרכה של המפלגה, ולאחר 1939 לא החזיק לה פולט יותר במשרה ציבורית.

שנותיו האחרונות

[עריכת קוד מקור | עריכה]

כפי שאביו התנגד לכניסתה של ארצות הברית למלחמת העולם הראשונה, התנגד לה פולט נחרצות, כמו אמריקאים רבים, לכניסתה של ארצות הברית למלחמת העולם השנייה. אך משעה שהוכרזה המלחמה, הוא חדל מהתנגדותו, והתגייס לצבא ארצות הברית, ושירת במטהו של הגנרל דאגלס מקארתור. בוועידה הארצית של המפלגה הרפובליקנית של 1948 הוא היה ראש משלחת ויסקונסין לוועידה ותמך במועמדותו של מקארתור לנשיאות. הביקורת החריפה על מקארתור נמתחה על ידי אנשים רבים שלה פולט התנגד להם בשנות השפל הגדול, אך הפכה לאינטרס משותף לתמיכה במקארתור, עובדה שהביכה רבים מבני התקופה.

בשנים 1955 - 1959 שימש לה פולט כנשיא חברת הזלטיין אלקטרוניקה, וקבע את ביתו בדאגלסטון שבניו יורק. בהמשך הוא שב לוויסקונסין, כתב את האוטוביוגרפיה שלו, והיה פעיל במסגרת החברה ההיסטורית המדינתית של ויסקונסין.

פיליפ לה פולט נפטר במדיסון ב-18 באוגוסט 1965. הוא נטמן בבית הקברות פורסט היל שבעיר.

לקריאה נוספת

[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיליפ לה פולט בוויקישיתוף