פינקרטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פינקרטון
Pinkerton Government Services
נתונים כלליים
מייסדים אלן פינקרטון עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות פברואר 1855 – הווה (כ־169 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת אם Securitas עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה אן ארבור עריכת הנתון בוויקינתונים
ענפי תעשייה ארגון צבאי פרטי עריכת הנתון בוויקינתונים
 
www.pinkertons.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סוכנות הבילוש הלאומית פינקרטון (אנגלית: Pinkerton National Detective Agency) הייתה חברת החקירות הפרטיות הגדולה והוותיקה בארצות הברית. אנשיה נודעו לעיתים בכינוי "הפינקרטונים".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסוכנות נוסדה בשיקגו בשנת 1850 על ידי אלן פינקרטון, לימים ראש השירות החשאי של הנשיא אברהם לינקולן בעת מלחמת האזרחים האמריקנית. סוכני החברה עסקו בנוסף לחקירות פרטיות גם בשמירה, באבטחה ובעבודות בקבלנות עבור הצבא.

כשהיו בשיאם, היו ה"פינקרטונים" סוכנות אכיפת החוק הגדולה בעולם. בסוף המאה ה-19 נודעו אנשי הסוכנות בהשתתפותם בשבירת שביתות, שמירה על שובתים והרחקת מנהיגי עובדים ממקומות תעסוקה, זאת בשירות מעבידים ובעלי מפעלים שונים. הידועה בשביתות אלו הייתה "שביתת הומסטיד" ב-1892, בה המאבק בין סוכני החברה לבין השובתים הביא למותם של מספר אנשים בקרב שני הצדדים. בשל פעולות אלו זכו אנשי הסוכנות ליחס של שנאה מצידם של פעילי האיגודים המקצועיים האמריקאים המוקדמים, שראו בהם אויבים.

אנשי פינקרטון מלווים שוברי שביתה במכרה בבוצ'ל, אוהיו 1884
אנשי פינקרטון מלווים שוברי שביתה במכרה בבוצ'ל, אוהיו 1884

ביולי 2003 נרכשה החברה על ידי חברת האבטחה השוודית "Securitas AB", לצורך יצירת "Securitas Security Services USA", אחת מחברות האבטחה הגדולות בעולם.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד מספרי שרלוק הולמס, "עמק הפחד", עוסק בסוכן החברה שנשלח להשיב את הסדר לעיירה שנשלטת על ידי איגוד רב עוצמה. בסדרת הדרמה "דדווד", מבית HBO, המבוססת בחלקה על דמויות היסטוריות, ישנה התייחסות לסוכנות פינקרטון החל מהעונה הראשונה, ובעונה השלישית אף לוקחות חלק בהתרחשויות דמויות של סוכני החברה. בסדרת המשחקים Red Dead Redemption סוכני החברה הם "הרעים" אשר מנסים לעצור את הפשע במערב הפרוע.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פינקרטון בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.