אן ארבור

אן ארבור
Ann Arbor
רחוב ליברטי במרכז העיר אן ארבור
רחוב ליברטי במרכז העיר אן ארבור
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מדינה מישיגןמישיגן מישיגן
ראש העיר כריסטופר טיילור
תאריך ייסוד 28 במאי 1824
שטח 74.56 קמ"ר
גובה 256 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 123,851 (2020)
 ‑ צפיפות 1,712.78 נפש לקמ"ר (2020)
קואורדינטות 42°16′53″N 83°44′54″W / 42.281389°N 83.748333°W / 42.281389; -83.748333
אזור זמן UTC -5
http://www.a2gov.org/

אן ארבוראנגלית: Ann Arbor) היא עיר במדינת מישיגן בארצות הברית. היא בירת מחוז וושטנאו, ושוכנת כ-56 קילומטר מערבית מדטרויט. על פי מפקד התושבים של שנת 2020 מונה העיר כ-123,851 תושבים, העיר החמישית בגודלה במדינת מישיגן.

אן ארבור נוסדה בשנת 1824, וידועה בעיקר כמקום מושבה של אוניברסיטת מישיגן, שעברה אליה מדטרויט בשנת 1837. לעיר תדמית ליברלית, אינטלקטואלית ופרוגרסיבית, תוארה כאחת מ-20 הערים הליברליות ביותר בארצות הברית,[1] וידועה כבסיס תמיכה של המפלגה הדמוקרטית.[2][3]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר נוסדה במאי 1824, במקור תחת השם "Annsarbour". בשנת 1827 הפכה לבירת מחוז וואשטנאו. בשנות השלושים של המאה ה-19, הציעה חבורת סוחרי קרקעות שטח גדול במרכז העיר למדינת מישיגן, כמקום מושבה של אוניברסיטת מישיגן. מאז מעבר האוניברסיטה לעיר בשנת 1837 מדטרויט השכנה, ההיסטוריה של האוניברסיטה נקשרה באופן הדוק עם התפתחות העיר. מלבד בתקופת המשבר הכלכלי של שנת 1873, העיר גדלה בצורה יציבה וקבועה.

רחוב מיין, שנת 1908 לערך

בשנות ה-60 של המאה ה-20 החלה העיר לקבל תדמית של מרכז חשוב לפוליטיקה ליברלית ולמפלגה הדמוקרטית, בדומה לערי אוניברסיטה נוספות כגון ברקלי שבקליפורניה ובוסטון. אן ארבור הפכה למרכז חשוב במאבקים ליברליים ידועים ובעיקרם ההתנגדות למלחמת וייטנאם ואקטיביזם במסגרת התנועה לזכויות האזרח של ארצות הברית. המפגשים החשובים הראשונים של ארגון הסטודנטים הסוציאליסטי-רדיקלי "סטודנטים למען חברה דמוקרטית" נערכו באן ארבור ומשם צמחה תנועת השמאל החדש. היווצרות תנועות אלה, בעיקר בקמפוס האוניברסיטה ובקרב סטודנטים, חלחלה גם לפוליטיקה המקומית. באמצע שנות ה-70 של המאה ה-20, שלושה חברים בולטים בתנועת HRP הסוציאליסטית נכנסו למועצת העיר וקידמו תקנות מהפכניות בכל הנוגע להעדפה מתקנת.

רחבת הקמפוס המרכזית, אוניברסיטת מישיגן
קומפלקס המחקר וההוראה לביו-רפואה

בשנים האחרונות ידועה אן ארבור כעיר עם איכות חיים גבוהה מאוד והיא נהנית מביקושים גבוהים, בעיקר בשל המוניטין הרב של אוניברסיטת מישיגן הממוקמת בה. עם זאת, העיר מתמודדת עם אתגרים מודרניים כגון פרוור מהיר וג'נטריפיקציה.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי מפקד התושבים האמריקני שנערך בשנת 2010, בעיר 113,394 תושבים, המתגוררים בצפיפות של 2653.47 תושבים לקילומטר ריבועי. הצפיפות העירונית נמוכה יותר מהפרוורים במעגל הקרוב לעיר דטרויט, שהיא העיר הגדולה הקרובה לאן ארבור, אך צפופה יותר מאשר הפרוורים במעגל הרחוק יותר מדטרויט.

בעיר כ-73.0% לבנים, 7.7% אפרו-אמריקנים, 0.3% אמריקאים ילידים ("אינדיאנים"), 14.4% אסיאתים. היספאנים ממקורות שונים מהווים כ-4.1% מתושבי העיר. מתוך כלל משקי הבית בעיר, 23.0% כוללים ילדים מתחת לגיל 18 המתגוררים בבית, 37.8% הם זוגות נשואים המתגוררים יחד, 7.5% מורכבים מאשה המנהלת את משק הבית ללא גבר ו-52.5% היו "לא משפחות". זהו מספר גבוה יחסית לעיר אמריקנית, בין השאר בשל שיעור הסטודנטים הגבוה והנטייה לחיות במערכות זוגיות אלטרנטיביות ולאו דווקא משפחתיות מסורתיות, נטייה המאפיינת ערים ליברליות.

ההכנסה החציונית למשק בית בעיר עמדה במפקד האוכלוסין על $46,299 וההכנסה החציונית למשפחה הייתה $71,293. בנתונים אלו נרשמה עלייה במדידות סטטיסטיות שונות שנערכו אחרי המפקד.

הפשיעה בעיר נמוכה מהממוצע הארצי והממוצע המדינתי ונתוני הפשיעה האלימה נמוכים עוד יותר מהממוצע.[4] למעשה, הפשיעה הנמוכה מאוד, דווקא במישיגן, הנתפסת כמדינה מסוכנת יחסית, היא גורם מושך למשפחות מהמעמד הבינוני-גבוה ואנשי אקדמיה.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוניברסיטת מישיגן מעצבת במידה רבה את כלכלת העיר. היא מעסיקה למעלה מ-30,000 איש במגוון תחומים ויחידות. גם מעסיקים גדולים אחרים בעיר קשורים לאוניברסיטה והיא מהווה להם מוקד משיכה: היי-טק, ביו טכנולוגיה, מכוני מחקר, שירותי בריאות ואחרים.[5]

היי-טק מהווה מרכיב חשוב בכלכלת אן ארבור. מפעלים טכנולוגיים רבים התיישבו בעיר, בזכות הנגישות לידע ולכח אדם מיומן המגיע מאוניברסיטת מישיגן ובהם: מאגר הידע האקדמי החשוב JSTOR, יצרני תרופות, חברות תוכנה ועוד. חברת הענק פייזר, המתמחה בשיווק וייצור תרופות, הייתה אחד המעסיקים הגדולים בעיר בפרט ובמדינת מישיגן בכלל, עד המשבר הגדול של שנת 2008. החברה המשיכה לפעול בעיר, אם כי במתכונת מצומצמת ורוב מתקני המחקר והפיתוח שלה נקנו על ידי האוניברסיטה. נכון ל-2012 העיר עדיין מהווה מוקד משיכה למכוני מחקר ופיתוח מדעיים של גופים שונים, כגון הסוכנות להגנת הסביבה של האו"ם וטויוטה.

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באן ארבור מרכז תרבותי תוסס ונמצאים בה מועדוני הופעות, ברים, תיאטראות ובתי קולנוע רבים. יחסית לעיר אמריקאית, יש בה שטחי פארק רבים המציעים לתושבי העיר (בעיקר בחודשי האביב והקיץ) תחרויות ספורט, פסטיבלים ואירועים שונים.

התרומה התרבותית הגדולה של אן-ארבור היא בתחום המוזיקה. החל משנות השישים של המאה ה-20 היא היוותה השראה ובית נוח ללהקות וזמרי רוק כגון אליס קופר, איגי פופ, ג'ורג' קלינטון ועוד. מדונה למדה ריקוד בעיר בשנות השבעים המאוחרות. החל משנות השמונים הפכה העיר לביתם של מועדוני הופעות רבים, אולפני הקלטה ואירועי מוזיקה בעיקר בתחום הרוק האלטרנטיבי והג'אז. בקמפוס המרכזי נמצאים אולמות רבים המשמשים להופעות מוזיקה בימי חופשות הלימודים והאוניברסיטה תומכת ומעודדת יוצרים צעירים.

בעיר נמצאים מספר מוזיאונים, חלקם פונים לקהל משפחות. Ann Arbor Hands-On Museum, לדוגמה, הוא מוזיאון מפורסם באזור המערב התיכון האמריקאי. המוזיאון, שנפתח לקהל בשנת 1978, מתמחה בתערוכות אינטראקטיביות שונות בתחומי המדע. מוזיאונים עירוניים נוספים הם: Artrain, המוקדש לתחום התחבורה (האווירית והיבשתית), מוזיאון להיסטוריה עירונית ומרכז The Ark ("התיבה"), שמהווה חממה לגלריות שונות וכן ידוע בשל אולם המופעים האקוסטי המצוין שלו. האוניברסיטה מפעילה מוזיאונים נוספים, בין השאר כאלה המוקדשים ל: היסטוריה של הטבע,[6] ארכאולוגיה[7] ואפילו מוזיאון לרפואת השיניים.[8]

הספורט האוניברסיטאי מהווה חלק חשוב במיוחד בתרבות העירונית. לעיר קבוצות ספורט מצליחות בליגות המכללות ובראשן קבוצת ה"וולברינס" (פוטבול). אצטדיון מישיגן הממוקם בעיר ושייך לאוניברסיטה, בו משחקת קבוצת הפוטבול, הוא בין האצטדיונים הגדולים בעולם והגדול ביותר בארצות הברית. מדי מספר שנים הוא עובר שיפוץ מקיף והגדלת מספר המושבים. נכון ל-2010 הוא מכיל 109,901 מושבים ביציעים,[9] אם כי באירועים מסוימים הוא כבר הכיל 114,000 איש. המתקן מתוכנן להתרחב עד לכ-150,000 מושבים בעתיד בעת הצורך, אם כי כעת אין כוונה קונקרטית לממש את מלוא הפוטנציאל. משחקי ספורט נגד קבוצת הפוטבול של אוניברסיטת המדינה של אוהיו מושכים קהל רב והכרטיסים אליהם נמכרים לעיתים תוך שעות ספורות.

באן ארבור מתקיימים פסטיבלים ואירועים רבים. הבולטים בהם:

  • פסטיבל הסרטים של אן ארבור – מתקיים בחודש מרץ. הפסטיבל מתקיים משנות השישים של המאה ה-20, מה שהופך אותו לאחד מפסטיבלי הסרטים הוותיקים ביותר באמריקה הצפונית.[10]
  • פסטיבל "Hash Bash" – מתקיים בשבת הראשונה של אפריל, מאז שנת 1972. הפסטיבל כולל נאומי רחוב, הרצאות, דוכני הסברה, מופעים ואמנות בנושא לגליזציה של מריחואנה בחוק המקומי והפדרלי.
  • פסטיבל הקיץ – פסטיבל בן שלושה וחצי שבועות במהלך החודשים יוני-יולי. הפסטיבל, הידוע גם בשמו Top of the Park, מארח אירועים במספר מיקומים מרכזיים שונים בקמפוס, בעיקר הופעות מוזיקה, תיאטרון רחוב, דוכני מזון והקרנת סרטים חופשית תחת כיפת השמיים, ברחבה המרכזית בקמפוס.
  • יריד האמנות – היריד נחשב לאחד מירידי האמנות הגדול ביותר באמריקה הצפונית והוא מושך אליו למעלה מחצי מיליון מבקרים מדי שנה. היריד מתקיים במהלך השבוע השלישי של חודש יולי, בין הימים רביעי-שבת. הוא מורכב ממספר "ירידים" הממוקמים באזורים שונים בעיר, אם כי מרכזו ברחובות הראשיים הצמודים לקמפוס. באותם ימים מגיעים רבים מהתלמידים העתידים להתחיל את לימודיהם באוניברסיטה בשנה האקדמית העוקבת, יחד עם משפחותיהם, על מנת להכיר את העיר ולמצוא דיור לתקופת הלימודים.
  • פסטיבל הג'אז והבלוז – נערך בכל שנה באמצע ספטמבר ומארח מוזיקאים בולטים וצעירים ממקומות שונים בעולם.

בנוסף לכל אלה, באן ארבור תרבות קריאה וספריות מפותחת: אירועים חינוכיים רשמיים ולא רשמיים רבים נערכים בספריות העירוניות ואליהן מגיעות משפחות ובני נוער. כמו כן מועדוני קריאה, ירידי ספרים משומשים ומפגשים עם סופרים הם דבר נפוץ בתרבות העירונית. העיר מדורגת ראשונה בארצות הברית במספר הספרים הנמכרים לנפש[11] ובכמות חנויות הספרים המשומשים.

תארים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים האחרונות העיר זוכה למגוון רחב של תארים חיוביים במידרוגים שונים: מגזין הפורבס כלל אותה בין הערים עם ספורט המכללות הטוב במדינה,[12] בין השאר בשל קבוצת הפוטבול Michigan Wolverines המשחקת באצטדיון מישיגן, שהוא מאצטדיוני הפוטבול הגדולים בעולם; היא מוקמה ראשונה ברשימת הערים החכמות באמריקה[13]; בין הערים הטובות לגור בהן עבור רווקים[14]; ובין 100 הערים עם איכות החיים הגבוהה ביותר באמריקה בדירוג ה-CNN.[15]

פארק גאלופ ובמרכזו נהר יורון המתפתל, המהווה מרכז נופש, ספורט ימי וריאה ירוקה של העיר

הקהילה היהודית[עריכת קוד מקור | עריכה]

באן ארבור קהילה יהודית קטנה ומספר מרכזי דת ותרבות המספקים שירותים ליהודי העיר וליהודים באזור כולו. לקהילה אופי שונה בתכלית מהקהילה היהודית הגדולה, אמידה ושמרנית של מטרופולין דטרויט הסמוך והיא נחשבת פרוגרסיבית, ליברלית ואינטלקטואלית. הקהילה מאורגנת בפדרציה של אן ארבור, הממוקמת במבנה בדרום העיר. במבנה, שהוא מרכז קהילתי יהודי, ממוקם בית ספר יהודי, גני ילדים, מרכז ספורט קטן, חדרי הרצאות וחוגים, משרדי הפדרציה והקהילה וחצר משחקים גדולה. במרכז מתקיימים אירועים שונים לאורך השנה, בעיקר לבני נוער, משפחות וקשישים.

הקהילה נחשבת מגוונת מבחינה גזעית ואוריינטציה דתית ותרבותית. עם השנים הקהילה תומכת פחות ופחות במטרות בישראל ומעבירה את תמיכתה למטרות בתוך הקהילה, בין השאר במשפחות יהודיות מתחת לקו העוני, סיוע בחינוך וכדומה. הקהילה גם תומכת במטרות חברתיות בעיר אן ארבור, כגון נוער מנותק, משפחות פליטים ומטרות סביבתיות.

בעיר פועלים שלושה בתי כנסת, בית חב"ד, בית הלל בקמפוס ושני מחנות קיץ לילדים: מחנה "גן ישראל" המופעל על ידי בית חב"ד ומחנה "רעננה", המופעל על ידי חטיבת הנוער של המרכז הקהילתי היהודי.

ערים תאומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאן ארבור 7 ערים תאומות:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ America’s top 20 most liberal-friendly counties.The Daily Caller, April 9, 2010.
  2. ^ Martis, Kenneth C. (1989). The Historical Atlas of Political Parties in the United States Congress. New York: Macmillan Publishing Company.
  3. ^ רשימת נציגי ארצות הברית בבית הנבחרים 1837-2003.
  4. ^ "Reported crime in United States-Total". U.S. Department of Justice Office of Justice Programs – Bureau of Justice Statistics. 2006-12-13. Retrieved 2008-08-04.
  5. ^ "Ann Arbor, MI". US News and World Reports. 2010. נבדק ב-3 בינואר 2010. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ University of Michigan Museum of Natural History, History.
  7. ^ The Kelsey Museum of Archeology at the University of Michigan, About Us (ארכיון).
  8. ^ University of Michigan School of Dentistry, Sindecuse Museum of Dentistry (ארכיון).
  9. ^ Big House Again! Michigan Stadium Capacity Announced at 109,901, July 14, 2010.
  10. ^ Michiganradio.org.
  11. ^ "Ann Arbor Guide 2003-4". Ecurrent.com. 2003–2004. אורכב מ-המקור ב-2005-07-27. נבדק ב-2005-08-17..
  12. ^ Top College Sports Towns.
  13. ^ Ann Arbor, Cambridge, Berkeley are smartest big cities.
  14. ^ 10 Best Cities for Singles.
  15. ^ CNN: 100 Best Cities.