לדלג לתוכן

פיצה מטוגנת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיצה מטוגנת, פנצרוטו
Pizza fritta, Panzerotto, Panzarotto, Calzone fritto
פנצרוטו (ליון)
פנצרוטו (ליון)
מאכלים
סוג פיצה, מאכל מטוגן בשמן עמוק עריכת הנתון בוויקינתונים
מטבח איטלקי
אזור מוצא דרום ומרכז איטליה, אפוליה
מוצא איטליה
מרכיבים עיקריים קמח חיטה, מים, שמן זית, סוכר, שמרים, מלח, רוטב עגבניות
גבינות
צורה חצי סהר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיצה מטוגנת נקראת גם בשם פנצרוטואיטלקית: Panzerotto, Pizza fritta) היא מנה המורכבת מכיס עשוי בצק פיצה אשר מטוגן בשמן עמוק במקום לאפותו בתנור. כתוצאה מהטיגון למנה זו יש טעם וכן פרופיל תזונתי שונה. בעוד הגרסה האיטלקית מבוססת על טיגון כיס בצק מקופל, הגרסה הסקוטית מבוססת על טיגון פיצה אפויה למחצה, וצמחה כחלק מתרבות האכילה של חנויות הפיש אנד צ'יפס המקומיות, בדומה לחטיף מארס מטוגן בשמן עמוק.

Pizza fritta ברומא, איטליה

המנות האיטלקיות של pizza fritta ו-panzerotto מקורן בארץ המגף. הראשונה מנאפולי, בעוד השנייה ממחוז פוליה. ניתן להכין פיצה מטוגנת כחלופה לבסיס לכריך או מטוגנת עם מילוי. בגרסה הראשונה מטגנים עיגול עשוי בצק פיצה, ומוסיפים ממרחים ותוספות לאחר הטיגון. בגרסה השנייה, ניתן להכין כיס בצק ממולא ולטגנו בשלמותו כמו קלצונה. הטיגון מאפשר להכין פיצה ללא תנור פיצה, למשל בעגלת אוכל רחוב.[1] מנות אלו מוכרות אף בשם :calzone fritto (מילולית:'קלצונה מטוגנת'). כפי הנראה המנה נוצרה במאה ה-16 בעיר בארי, פוליה, כחלק מתרבות cucina povera (אנ') (מילולית: מטבח העניים), כאשר היו משתמשים בשאריות בצק מהכנת הלחם במילוי שאריות המזון בבית כדי לייצר כיסונים.[2] המילויים הנפוצים ביותר למנה זו הם עגבניות ומוצרלה. עגבניות שלמות קלופות מרוקנות מזרעיהן ומיובשות כדי לשמש כמילוי, שכן שימוש בעגבניות טריות יגרום לקריעת הבצק בגלל הלחות שלהן. מילויים פופולריים נוספים הם בצל מוקפץ בשמן זית ומתובל באנשובי וצלפים כבושים, או נקניק מורטדלה וגבינת פרובולונה.

בגרסאות המתוקות שלו, המשווקות בדרך כלל בחגי הקרנבל, המילויים של הפנצרוטו מורכבים בדרך כלל מריבת פירות, קרם ריקוטה, קרם ג'נדויה או ריבת ערמונים ומוגשים מכוסים באבקת סוכר. במקרה הזה, גם בצק פריך עשיר מחליף את בצק השמרים. למנות אלו גרסאות אפויות לצד מטוגנות. הגרסות המלוחות, כוללות בדרך כלל מילוי של ריקוטה מפולפלת המשולבת בבשר מבושל חתוך לקוביות.

אטימולוגיה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם העצם panzerotto מגיע מהקטנה של panza, וריאציה אזורית של pancia באיטלקית (מילולית: 'בטן'), המתייחסת לנפיחות הייחודית של המאפה הדומה לנפיחות בבטן.[3]

פיצה מטוגנת בבלילה לצד צ'יפס. כפי שנמכרת ברחוב באדינבורו, סקוטלנד
פיצה קראנץ' - המטוגנת בבלילה לצד צ'יפס. אדינבורו, סקוטלנד

פיצה מטוגנת בשמן עמוק זמינה לרכישה בחנויות פיש אנד צ'יפס רבות בסקוטלנד.[4][5] הבסיס לגרסה זו הוא פיצה עם תוספות אפויה למחצה אשר מטוגנת בשמן עד שנהיית פריכה. ניתן להגיש את המנה עם צ'יפס. נהוג להגיש את המנה עם מלח וחומץ לתת, או עם "מלח ורוטב" (תערובת של רוטב חום וחֹמֶץ לֶתֶת) באדינבורו וסביבתה. לעיתים קרובות שופכים את הצ'יפס על צד אחד של הפיצה, ואז סוגרים את הפיצה בצורת חצי עיגול.

פיצה זו מטוגנת בשמן עמוק ללא בלילה, אם כי וריאציה נוספת המכונה "פיצה קראנץ'" מורכבת מפיצה או מחציתה שנטבלו בבלילה וטוגנו בשמן עמוק, זו מוגשת בדרך כלל עם כמות דשנה של צ'יפס וחֹמֶץ לֶתֶת.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיצה מטוגנת בוויקישיתוף

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ "pizza fritta". ארכיון מ-30 בנובמבר 2023. נבדק ב-7 במאי 2024. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Panzerotto: le origini di una specialità made in Puglia, panzerotto top academy
  3. ^ "Panzerotto". Garzanti Linguistica. נבדק ב-2015-12-05.
  4. ^ Owen, James (28 בדצמבר 2004). "Deep-Fried Candy Bars: Scotland's Worst Food?". אורכב מ-המקור ב-2 בינואר 2005. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ Alvarez, Lizette (7 בדצמבר 2004). "Ah, Scotland! The Moors, the Braes, the Fried Pizza". The New York Times. נבדק ב-19 ביוני 2016. {{cite news}}: (עזרה)