פעמונית (מעשייה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
הנסיך קורא לפעמונית להוריד את צמתה מטה
צמתה הארוכה של פעמונית

רפונזל (במקור הגרמני: Rapunzel (רפונצל), נודעת גם בשמות פעמונית, שולמית ומגדלית) היא סיפור מעשיות ואגדת עם מפורסמת מאוסף מעשיות האחים גרים. האגדה היא אבטיפוס של סוג מוטיב עלילתי AT 310 בסיווג ארנה-תומפסון. המעשייה "פעמונית" היא אחת ממאות מעשיות המוכרות בעולם כולו, בזכות היותה חלק מהאסופה של מעשיות האחים גרים, וגם היא תורגמה במשך השנים לעשרות שפות.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוג כפרי צעיר, חשוך ילדים, התגורר מול גן יפהפה, בו נהגה האישה לצפות במשך שעות. הגן המסתורי היה מוקף גדר ולאיש לא הייתה רשות להיכנס אליו. יום אחד, בעודה מביטה מבעד לחלון, ראתה פעמוניות - פרח סגלגל עם צוף מתוק. האישה ביקשה לטעום מהן, עד שלקתה כמעט בשיגעון והודיעה לבעלה כי לא תחיה מבלי שתטעם את צוף הפעמוניות. בחשש רב טיפס האיש מעל לחומות הגן, ליקט מעט פעמוניות והביאן לאשתו המאושרת. עם הזמן גברה להיטותה של האישה לפרח, והיא התחננה בפני בעלה להמשיך וללקט לה אותו. בסיפור הגרמני המקורי, האישה חשקה בחסה שגדלה בגן המכשפה מסוג רפונצל (אנ).

באחת הפעמים, בעוד האיש מלקט פעמוניות, הבחינה בו המכשפה, בעלת הגן, האשימה אותו בגנבה ואיימה לחסלו. האיש התחנן לפני המכשפה שתחוס עליו, והיא הסכימה, בתנאי שאם ייוולד תינוק לזוג, הוא יהיה שלה. בנוסף התירה לאיש לקטוף מהפעמוניות כאוות נפשו.

האיש ידע שאשתו עקרה, והסכים להצעת המכשפה. למרבה הפלא, כעבור שנה נולדה לזוג בת יפהפייה, בלונדינית עם עיניים כחולות, והם קראו לה "פעמונית" על שם תאוותה של האישה לפרח הממכר. האיש שכח מעסקתו עם המכשפה, והמכשפה כעסה, וחטפה את פעמונית בזמן שהאיש ואשתו ישנו. המכשפה כלאה את פעמונית הקטנה במעלה מגדל נטול דלתות, שהיה בו רק חלון קטן המשקיף על היער. פעמונית גדלה בבדידותה והפכה לנערה מקסימה. היא הייתה שרה לעצמה ולחיות היער שבאו לבקרה וקיפצו על אדן החלון. כשהמכשפה רצתה לבקר את הנערה, היא הייתה קוראת "פעמונית פעמונית, השליכי את צמתך"... פעמונית הייתה משלשלת את צמתה הארוכה דרך החלון, והמכשפה הייתה מטפסת בעזרתה למעלה המגדל.

יום אחד נקלע למקום נסיך. הוא ראה את המתרחש ונדהם. אחר כך התעשת וקרא לפעמונית לשלשל את צמתה כדי שגם הוא יוכל לטפס. פעמונית נבהלה למראהו של הנסיך שכן מעולם לא פגשה נפש חיה מלבד המכשפה. מאותו רגע נהג הנסיך לבקר את פעמונית לעיתים תכופות, ואף הביע רצון עז לשחררה מכלאה במגדל. כאשר נודע למכשפה על ביקורי הנסיך, היא קיצצה את צמתה הארוכה של פעמונית כדי למנוע מהנסיך גישה אל המגדל.

כשהנסיך קרא לפעמונית, שלשלה המכשפה את צמתה של פעמונית דרך הצוהר, החזיקה בקצה והנסיך החל לעלות. באמצע הדרך, עזבה המכשפה את הצמה והנסיך התרסק על שיח קוצני ששרט את עיניו ועיוור אותן. המכשפה הבריחה את פעמונית אל קרחת היער והנסיך העיוור שוטט ביער וחי מפירות ומצמחים שמצא. יום אחד שמע את שירתה של פעמונית ונמשך בחבלי קסם אליה. כשראתה את אהובה העיוור פרצה פעמונית בבכי, ודמעותיה ריפאו את הנסיך והשיבו לו את מאור עיניו. פעמונית והנסיך המאוהבים נישאו וחיו באושר.

משמעויות בסיפור המקורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיפור המקורי המכשפה מוצגת כ"פיה" ואין שום אזכור להיותה מכשפה, זקנה או מכוערת כפי שהופיעה דמותה בגרסאות מאוחרות אשר נכתבו על ידי האחים.

הסיפור המקורי מסתיים בכך שפעמונית מבקשת מהפיה בגדים חדשים, שכן הבגדים הישנים שלה "צרים" עליה. הפיה קוראת לפעמונית מופקרת שכן נכנסה להריון מהנסיך ביחסי מין מחוץ לנישואין.

עיבודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • האדפטציה הנודעת ביותר לאגדה הייתה ב-2010. בשנה זו יצא לאקרנים סרט האנימציה ה-50 של דיסני, "פלונטר", שמבוסס על עלילות רפונזל.
  • בסדרה "בעקבות הסיפורים הקסומים" ששודרה בערוץ הילדים, הומחז סיפורה של רפונזל.
  • סדרת האנימה "אגדות האחים גרים" הציג את האגדה הזאת.
  • בערוץ הופ! שודרה סדרת הטלוויזיה "סימסאלה גרים" שם הגיעו יויו וקרוקי לפתוח את הבעיה באגדה הידועה.
  • בסדרת הטלוויזיה "משטרת האגדות" שם הגיעו שני הבלשים ג'וני וכריס לפתוח את הבעיה באגדה הידועה למה אנשים מתקרחים.
  • האגדה הוצגה בתוכנית "סיפורי מישמיש" ששודרה בשידורי קשת, ערוץ 2.
  • בסדרה "עד עצם היום הזה" גילמה את רפונזל השחקנית אלכסנדרה מץ בפרק "The Tower" בעונה הרביעית. בעונה השביעית של הסדרה גילמה את רפונזל השחקנית מייגן וורנר בפרקים "One little tear" ו-"Eloise Gardener".
  • בהרחבה blood and wine של המשחק וויטצ'ר 3 אפשר להיכנס לממד שנקרא ארץ האגדות שם נמצא מקום שנקרא המגדל של Longlocks (השם שלהם לרפונזל), כשמגיעים לראש המגדל מגלים כי longlocks השתמשה בשיער שלה כדי לתלות את עצמה מזמן אבל הרוח רפאים שלה מסתובבת בתור רוח באנשי וצריך להרוג אותה.
  • ב-2019 עלה[דרושה הבהרה] המחזמר "רפונזל" שאת רפונזל גילמה נעמה אתל (נעמה סופר - על), את הנסיך/שחקן בתיאטרון נודד גילמו טל מוסרי ומאיר תמם,את המכשפה גילמו אוולין הגואל ולאה שנירר ואילו את מנהל התיאטרון שיחקו מרטין אומנסקי וקובי מאור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]