לדלג לתוכן

פפין הזקן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
פפין הזקן
לידה 585?
Landen, בלגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 640 (בגיל 55 בערך)
Landen, בלגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג איטה ממץ עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת הפפינים
אב קרלומן עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים בגה
באבו
גרימואלד הזקן
Gertrude of Nivelles
Viventia עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פפין (Pepin, Peppin) או פיפין (Pippin) הראשון מלנדן, הנקרא גם פפין הזקן (סביבות 580 – 27 בפברואר 640), היה המאיורדומוס (מנהל הארמון) של ממלכת אוסטרזיה תחת המלך המרובינגי דגוברט הראשון (אנ') בין השנים 623–629. הוא היה גם המאיורדומוס של סיגברט השלישי (אנ') משנת 639 ועד מותו.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי הכרוניקה של פרדגריוס (כרוניקה פרנקית מהמאה ה-7, המקור העיקרי לחייו של פפין), אביו נקרא קרלומן. שמו מגיע ממקום הולדתו הסביר: העיר לנדן (אנ'), כיום בבלגיה. אולם, לפי גודפרויד קורת' (אנ'), רק במאה ה-12 החלו כותבי הכרוניקות של הטריטוריה של בראבנט (אנ') לשייך אותו למקום זה. כינוייו "פפין הראשון" ו"פפין הזקן" נובעים מהיותו ראש שושלת הפיפינידים (אנ'), המכונה על שמו.

הוא היה שליטו של חלק גדול של בראבנט, ומושל אוסטרזיה, כאשר מלכם, תאודברט השני, הובס על ידי תאודוריך השני, מלך בורגונדיה (אנ'). בשנת 613 נטשו כמה אישים רבי השפעה מובילים של ממלכות אוסטרזיה ובורגונדיה את ברונהילדה, הסבתא רבא והעוצרת של מלכם, סיגברט השני, מלך אוסטרזיה (אנ'), ופנו אל כלותאר השני מנוסטריה לתמיכה, והבטיחו שלא להתקומם בהגנה על המלכה העוצרת ולהכיר בכלותאר כעוצר החוקי של המלך הצעיר. בראש האנשים המובילים הללו עמדו ורנכר השני (אנ'), ראדו (מאיורדומוס) (אנ'), ארנולף ממץ (אנ') ופפין. שני האחרונים תוארו על ידי הכרוניקה של פרדגריוס כ"שני הברונים החזקים ביותר של אוסטרזיה" והם עשו הסכם כלשהו עם כלותאר באנדרנאך (אנ'). עם זאת, בעוד שראדו אושר כראש הארמון באוסטרזיה וורנכר כראש הארמון בבורגונדיה, פפין לא קיבל את גמולו עד לשנת 623, אז מונה לראש הארמון באוסטרזיה, לאחר שהמלך כלותאר עשה את בנו הצעיר דגוברט מלך שם. ארנולף, חברו לאורך חייו, מונה ליועץ המלך החדש.

פפין זכה לשבחים מבני זמנו על שלטונו הטוב וייעוצו הנבון. אף על פי שכמה אויבים ניסו להסית את המלך נגדו, מזימותיהם סוכלו ופפין נשאר ביחסים טובים עם המלך עד 629, כאשר מסיבות לא ידועות הוא פרש (או אולץ לפרוש) לאחוזותיו, שם הוא נשאר במשך העשור הבא, עד מותו של דגוברט.

עם מותו של דגוברט, חזר פפין מפרישתו כדי לקבל על עצמו את ראשות הארמון (מאיורדומוס) באוסטרזיה תחת היורש סיגברט השלישי ולפקח על חלוקת האוצר בין סיגברט ואחיו, כלוביס השני (אנ'), לבין אמו החורגת ננתילד (אנ'), ששלטה מטעם כלוביס בנויסטריה ובבורגונדיה. חלקו של סיגברט בירושה נמסר בידידות, בין היתר בגלל הידידות בין פפין לבין המאיורדומוס של בורגונדיה, אגה (אנ'). פפין ויורשו של ארנולף כיועצו הראשי של המלך, קוניברט (אנ'), בישוף קלן, קיבלו את האוצר בקומפיין והביאו אותו למץ. פפין מת בשנת 640. הוא היה כל כך פופולרי באוסטרזיה, שלמרות שמעולם לא הוכרז כ"קדוש", הוא נרשם כקדוש בכמה מרטירולוגיות (אנ'). אלבן באטלר מציין אותו כ"מבורך". יום החג שלו כקדוש היה ב-21 בפברואר.

נישואים וילדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פפין התחתן עם איטה ממץ (אנ') ונולדו להם ארבעה ילדים: בגה (אנ'), גרימואלד (אנ'), באבו (אנ') וגרטרוד (אנ').

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פפין הזקן בוויקישיתוף