פרידריך קרופ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרידריך קרופ
Friedrich Karl Krupp
לידה 17 ביולי 1787
אסן, האימפריה הרומית הקדושה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 8 באוקטובר 1826 (בגיל 39)
אסן, ממלכת פרוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת פרוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה אסן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פְרִידְרִיךְ קַרְל קְרוּפּגרמנית: Friedrich Carl Krupp; ‏ 17 ביולי 17878 באוקטובר 1826) היה תעשיין פלדה גרמני ומייסד האימפריה הכלכלית של משפחת קרופ, שהתמזגה ב-1999 עם ענק התעשייה "טיסן" ליצירת טיסנקרופ.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מות אביו, הוא חונך על ידי סבתו הלנה אמליה קרופ (אנ'), אשר רכשה בשנת 1800 את מפעלי שטרקרדה (Sterkrade). כאן ניסה פרידריך לייצר פלדה יצוקה, שסוד יצורה נשמר בקפידה באנגליה.[1]

קרופ ערך את הניסויים הראשונים שלו במפעלי שטרקרדה עם המהנדס גוטלוב יאקובס (Gottlob Jacobs), ולאחר מכירת המפעל ב-1808 המשיך בניסיונותיו באופן עצמאי באסן. בשנת 1810 ייסד מפעל חישול קטן ליד אסן, ובשנת 1815 יצר שותפות עם פרידריך ניקולאי (Friedrich Nicolai) לייצור פלדה יצוקה, מוצר שנמצא מצוין למטרות מסוימות, כגון מטבעות, מכבשים לכפתורים וכו'.[2]

אולם הביקוש לא הספיק כדי להפוך את המפעל לרווחי, וזמן קצר לאחר 1820 נאלץ קרופ לוותר על ביתו כדי לשכון בצריף קטן של פועלים בן קומה אחת ליד המפעל שלו. הצריף נשמר זמן רב באמצע מפעל קרופ הענק. לאחר מותו השתלטה על העסק אלמנתו תרזה קרופ (אנ'). זמן קצר לפני מותו, הוא העניק לבנו אלפרד את סוד ייצור הפלדה היצוקה, אותו פיתח האחרון בהצלחה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרידריך קרופ בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Friedrich Krupp, Therese Krupp". thyssenkrupp.
  2. ^ "Krupp AG | German company". Encyclopedia Britannica. In 1811 Friedrich Krupp and two partners founded in Essen a plant to produce English cast steel and related products, called a Gussstahlfabrik (cast-steel factory).