פרנטישק זאך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרנטישק אלכסנדר זאך
Франтишек Александр Зах
פרנטישק זאך
פרנטישק זאך
לידה 1 במאי 1807
אולומואוץ, האימפריה האוסטרית האימפריה האוסטריתהאימפריה האוסטרית
פטירה 14 בינואר 1892 (בגיל 84)
ברנו, האימפריה האוסטרו-הונגרית האימפריה האוסטרו-הונגריתהאימפריה האוסטרו-הונגרית
מקום קבורה בית הקברות המרכזי של ברנו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה האימפריה האוסטרית, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה האקדמיה הצבאית סן-סיר עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות נסיכות סרביהנסיכות סרביה נסיכות סרביה
ממלכת סרביהממלכת סרביה ממלכת סרביה
תקופת הפעילות 18491877 (כ־28 שנים)
דרגה גנרל
תפקידים בשירות
מפקד האקדמיה הצבאית
מפקד חיל התותחנים
ראש המטה הכללי
הדיוויזיה המערבית במורביה
פעולות ומבצעים
מרד נובמבר
מהפכת 1848 בהונגריה
המלחמה הסרבית-עות'מאנית
עיטורים
  • מסדר סטניסלב הקדוש
  • מסדר כתר הברזל עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקידים אזרחיים
שר המלחמה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרנטישק אלכסנדר זאךסרבית: Франтишек Александр Зах‏; 1 במאי 180714 בינואר 1892) היה הרפתקן, מורד ואיש צבא צ'כי. השתתף במרד נובמבר בפולין, במהומות אביב העמים בפראג ובמרד ההונגרי של 1848. השתקע בסרביה והפך לגנרל בצבא סרביה. בין 18761877 שימש כראש המטה הכללי הראשון של הצבא הסרבי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זאך נולד ב-1 במאי 1807 באולומואוץ שבאימפריה האוסטרית. הוא למד בבית ספר גרמני בברנו ולאחר מכן למד משפטים בווינה. ב-1828 הוא סיים את לימודיו והחל לעבוד כפקיד במשרדים שונים ברחבי מורביה. באותה תקופה הוא החל לפתח אידאולוגיה פאן-סלאבית והתנגד לאימפריות גדולות. ב-1830 הוא נסע לפולין והשתתף במרד נובמבר כנגד האימפריה הרוסית. לאחר כישלון המרד חזר לאוסטריה, ובמשך שנתיים הסתובב רגלית ברחבי האימפריה. ב-1832 עבר לצרפת והחל לעבוד כספרן בספרייה המלכותית.

ב-1836 הוא חזר לווינה, שם הקים תנועה לאומית סלאבית. בשל איומי המשטרה, כעבור שנה הוא חזר לצרפת ועבד כמורה לגרמנית. ב-1843 נסע לקונסטנטינופול וסייע בקליטת מהגרים מפולין. כעבור שנה החל לעבוד בקונסוליה הצרפתית בבלגרד. מסעותיו ברחבי סרביה גרמו לו לקשר עמוק עם הארץ. ב-1848 הוא חזר לפראג. במהלך מהומות אביב העמים, הוא התבלט כאחד הקולות הניציים ביותר כנגד השלטון האוסטרי. מאוחר יותר באותה שנה הוא נסע להונגריה שהתמרדה נגד השלטון האוסטרי. הוא הצטרף לגדוד סלובקי שחפץ בעצמאות לסלובקיה ולחם הן נגד האוסטרים והן נגד ההונגרים.

לאחר כישלון המרד, הוא חזר לסרביה והתגייס לצבא נסיכות סרביה. הוא הקים את בית הספר לתותחנים שהפך לימים לאקדמיה הצבאית הסרבית. ב-1850 הוא הועלה לדרגת קפטן. ב-1865 הוא הועלה לדרגת גנרל ומונה למפקד האקדמיה ולמפקד חיל התותחנים. באביב 1867 הוא מונה לממלא מקומו של הנסיך מיכאילו אוברנוביץ' בתפקיד שר המלחמה. ב-1874 הוא עזב את הצבא. ערב המלחמה נגד העות'מאנים הוא מונה לראש המטה הכללי הסרבי, וערך את ההכנות והגיוס לקראת המלחמה. עם פרוץ המלחמה, מונה יובאן דראגשביץ' לתפקיד הרמטכ"ל, וזאך עבר לשמש כמפקד דיוויזיית מורביה המערבית. במהלך המלחמה הוא פיקד על הדיוויזיה בהצלחה, אולם עבר תאונה קשה שבשלה נאלצו הרופאים לכרות את רגלו. בשל כך, הוא נאלץ לעזוב את הצבא. הוא ייעץ למפקדי הצבא הסרבי במהלך המלחמה הבאה נגד העות'מאנים. ב-1880 הוא עזב את סרביה, וחזר למורביה, ארץ הולדתו. הוא התגורר בתחילה בפראג ואז בברנו, שם נפטר ב-14 בינואר 1892.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרנטישק זאך בוויקישיתוף