פרנץ רולו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרנץ רולו
Franz Reuleaux
לידה 30 בספטמבר 1829
אשוויילר, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 20 באוגוסט 1905 (בגיל 75)
שרלוטנבורג, הקיסרות הגרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מכניקה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות הישן של קהילת שנים-עשר השליחים עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים המכון הטכנולוגי של קרלסרוהה עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחה לדוקטורט פרדיננד רדטנבכר עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט קרל פון לינדה עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרנץ רולוגרמנית: Franz Reuleaux; ‏30 בספטמבר 182920 באוגוסט 1905) היה מהנדס מכונות וטכנולוג גרמני אשר התמחה בניתוח ופיתוח מנגנונים מכניים. כמהנדס פורץ דרך בתחומו, רולו שאף להפוך את תחום ההתקנים המכניים למדע. ספריו הביאו לידי ביטוי גישה חדשה לנושא התיכון ההנדסי והשפיעו רבות על הקהילה ההנדסית בכל רחבי אירופה, ומאוחר יותר גם בארצות הברית.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד באשוויילר כבן למשפחה בעלת היסטוריה של עיסוק בתחום ההנדסה. אביו וסבו היו בוני מכונות ידועים, והיו בין ראשוני החלוצים שבנו מנועי קיטור באירופה. את השכלתו ההנדסית הראשונית רכש בפוליטכניק בקרלסרוהה. בהמשך דרכו כיהן בתפקידים בכירים בפוליטכניק של ציריך ובבית הספר התעשייתי בברלין, אותו ניהל.

עיקרי גישתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רולו היה הומניסט בגישתו הפילוסופית, והאמין שהעידן הטכנולוגי יביא לשחרור האנושות מעבדות, ולהרחבת האופקים והאפשרויות של מעמד האיכרים הפשוט. בניגוד להשקפה שרווחה בתקופתו אשר שמה דגש על כישרונם הייחודי של המתכננים מחד, ועל מציאת פתרונות בדרך של ניסוי וטעייה מאידך, סבר רולו שעבודת התיכון אינה בהכרח נחלתם של יחידי סגולה, ושיש להשתית אותה על עולם הידע המדעי–מתמטי במסגרת תהליך מתמשך, שנבנה ומתפתח מדור לדור. רולו סבר שיש להכניס סטנדרטיזציה לעולם התיכון. במסגרת השקפתו זו יצר סדרה של 800 מנגנונים מכניים שונים, שראה בהם מעין אבני יסוד שניתן להשתמש בהן בצרופים שונים לצורך יצירת מכונות שיוכלו לשרת כל תכלית. 220 מנגנונים מתוך סדרה זו מוצגים כיום באוניברסיטת קורנל בארצות-הברית.

עיקר מומחיותו של רולו היה בתחום הקינמטיקה תחום שהתפתח מאוד עם פיתוח מנוע הקיטור, וביתר שאת עם פיתוח מנוע הבעירה הפנימית, אשר לרולו הייתה תרומה לפיתוחו. רולו טען שכל מכונה ניתנת לתיאור כ"שרשרת קינמטית" (kinematic chain) של חוליות המחוברות זו לזו, והמאלצות זו את תנועתה של זו. ביסודה של כל שרשרת כזו נמצאים ה"צמדים הקינמטיים" (kinematic pairs), שתי חוליות המחוברות זו לזו, שצורתן ואופן החיבור ביניהן מעניק להן תנועה ייחודית.

מספריו (רשימה חלקית)[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • המתכנן (Der Constructeur)
  • קינמטיקה של מכונות (Kinematics of Machinery)

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Francis C. Moon: Franz Reuleaux: Contributions to 19th C. Kinematics and Theory of Machines. Sibley School of Mechanical and Aerospace Engineering. Cornell University
  • Francis C. Moon: The Machines of Leonardo Da Vinci and Franz Reuleaux. Springer

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרנץ רולו בוויקישיתוף